طبقات متوسط را به سمت مدارس پولی سوق می دهند؛

مدارس دولتی ضعیف نگه داشته می‌شود!

این روزها فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که گویای بخشی از تفاوت فاحش کیفیت آموزش در برخی مدارس کشور در مقایسه با مدارس دولتی است و دوگانه «شهریه ـ کیفیت»را بیش از گذشته معنادار می‌کند. اگرچه مدافعان بخش خصوصی همواره منتقدان را متهم می‌کنند که چرا مخالف فعالیت مدارس غیردولتی هستید؟

این روزها فیلم‌هایی در فضای مجازی منتشر می‌شود که گویای بخشی از تفاوت فاحش کیفیت آموزش در برخی مدارس کشور در مقایسه با مدارس دولتی است و دوگانه «شهریه ـ کیفیت»را بیش از گذشته معنادار می‌کند. اگرچه مدافعان بخش خصوصی همواره منتقدان را متهم می‌کنند که چرا مخالف فعالیت مدارس غیردولتی هستید؟ اما آنچه مدافعان مدارس خاص و غیردولتی به‌خوبی نسبت به آن آگاه هستند اما کتمان را ترجیح می‌دهند، این است که اصل مسئله مخالفت با فعالیت مدارس پولی نیست، مسئله آنجاست که به‌دلیل فعالیت مدارس غیردولتی و دولتی خاص، مدارس دولتی عادی به حاشیه رفته‌اند و برخی کارشناسان معتقدند به‌دلیل تعارض منافع موجود در آموزش و پرورش و سایر سطوح کشور یعنی ورود مسئولان و چهره‌های سرشناس به حوزه مدرسه‌داری، مدارس دولتی عادی ضعیف نگه داشته می‌شوند تا نه‌فقط ثروتمندان که حتی خانواده‌ طبقات متوسط هم برای دستیابی به آموزش باکیفیت، ناچار به‌سمت مدارس پولی بروند!

دولتی‌ها کیفیت ندارند

این موضوع شاید با این مثال برای مخاطبان ملموس‌تر شود،  در برخی موارد شاهد تقاضا برای ثبت‌نام در مدارس دولتی هستیم اما آموزش و پرورش به‌دلیل نداشتن کلاس، بخشی از این نیاز را با افزایش تراکم کلاس‌ها برطرف می‌کند و مابقی مردم به‌ناچار به مدارس غیردولتی که دارای ظرفیت پذیرش و تراکم کلاس پایین‌تری هستند، می‌روند. در حالی که برخی انتظار داشتند با کوچ فرزندان خانواده‌­های متمکن به بخش غیردولتی و کاهش جمعیت دانش‌­آموزی مدارس دولتی عادی، وضعیت این مدارس بهبود یابد اما اطلاعات منتشرشده توسط وزارت آموزش و پرورش نشان می‌‌دهد وضعیت مدارس دولتی بهتر که نشده بلکه تقلای مدارس عادی دولتی به‌جای افزایش کیفیت، معطوف به حفظ بقا شده است!

65 میلیون شهریه قانونی است!

طبق گفته‌های مسئولان آموزش و پرورش، 48 میلیون تومان حداکثر رقم شهریه مصوب مدارس غیردولتی برای سال تحصیلی جاری است همچنین تا 38 درصد بابت فعالیت‌های فوق‌برنامه می‌تواند به این شهریه اضافه شود و براین‌اساس سقف شهریه به 65 میلیون تومان می‌رسد اما این موضوع در برخی مدارس غیردولتی تهران اصلاً مورد توجه نیست.

نکته بسیار عجیب آن است که برخی مدارس غیردولتی آن‌قدر مشتری و طرفدار برای خود دست و پا کرده‌اند که حتی اجازه ورود به محوطه مدرسه را هم نمی‌دهند و در همان ابتدا با بیان اینکه ظرفیت تکمیل است، مشتریان خود را پس می‌زنند!

بی‌عدالتی آموزشی رخ‌نمایی می‌کند

وجه دیگر تفاوت‌ها در مدارس خاص و غیردولتی با مدارس عادی، در فضای مدارس و میزان اختیاراتی است که به دانش‌آموزان اعطا می‌شود مثلاً در شرایطی که ورود موبایل به مدارس دولتی ممنوع است و سر همین موضوع اختلافات و گاه درگیری‌هایی در مدارس میان عوامل اجرایی و دانش‌آموزان رخ داده است اما در برخی مدارس غیردولتی این مسئله ممنوعیتی ندارد به‌شرط عدم استفاده در کلاس درس یا فوق‌برنامه‌هایی همچون برنامه‌های ورزشی، زبان، موسیقی، تقویت اعتمادبه‌نفس، آموزش مهارت‌هایی همچون فن سخنوری و… طراحی می‌شود.