پیک صبا کاشان در ناوگان حمل و نقل مسافر برون شهری پیشتاز است

اشاره:شرکت (تعاونی) پیک صبا از جمله شرکت های معتبر و با سابقه طولانی در عرصه حمل و نقل مسافربرون شهری شهرستان کاشان است که در مقطعی درقالب موسسه  فعالیت داشته اما بعداً به عنوان یک شرکت خصوصی فعالیت و خدمات را در سطحی گسترده پی گرفته است. این شرکت با سابقه ای که 6 دهه را شامل می شود از معدود شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل برون شهری محسوب می شود که رزومه درخشانی از خود ارایه داده است. مهندس نادر نوبختیان مدیرعامل تحصیل کرده و خوشفکر این شرکت نیز از فعالان با تجربه و کارآزموده در صنعت حمل و نقل در شهرستان کاشان شناخته می شود که دانش آموخته ی رشته برق در مقطع لیسانس است.

گفت وگو: حسن آرام

اشاره:شرکت (تعاونی) پیک صبا از جمله شرکت های معتبر و با سابقه طولانی در عرصه حمل و نقل مسافربرون شهری شهرستان کاشان است که در مقطعی درقالب موسسه  فعالیت داشته اما بعداً به عنوان یک شرکت خصوصی فعالیت و خدمات را در سطحی گسترده پی گرفته است. این شرکت با سابقه ای که 6 دهه را شامل می شود از معدود شرکت های فعال در حوزه حمل و نقل برون شهری محسوب می شود که رزومه درخشانی از خود ارایه داده است. مهندس نادر نوبختیان مدیرعامل تحصیل کرده و خوشفکر این شرکت نیز از فعالان با تجربه و کارآزموده در صنعت حمل و نقل در شهرستان کاشان شناخته می شود که دانش آموخته ی رشته برق در مقطع لیسانس است.

وی در مصاحبه با خبرنگار ما ابتدا چگونگی ورود خود به این حیطه شغلی را مورد اشاره قرار داد و گفت : با توجه به اینکه پدر و عموی من در این عرصه مشغول فعالیت و خدمات دهی بودند از من خواستند مدتی به عنوان نیروی کمکی ، در شرکت مشغول به کار شوم.  قرار بر این بود که پنج یا 6 ماه با شرکت همکاری کنم.

معذالک بعد از سپری شدن این مدت، یکسری فاکتورها باعث شد به این حیطه ی شغلی علاقمند شوم و این حرفه را ادامه دهم.

وی با اشاره به خصوصیات و ویژگی های شخصیتی پدر و عموی خود که با اخلاق مداری و مشتری مداری همراه بودند؛ افزود: رفتار و منش شخصیتی پدر و عمو به خصوص در برخورد با ارباب رجوع که با احترام و خوش رویی و ادب همراه بود روی من تأثیر گذاشت و علاقه من را به خدمات دهی در این عرصه رقم زد.

مهندس نادر نوبختیان با بیان اینکه: اکنون 28 سال از زمان آغاز به کار من در این مجموعه سپری شده، خاطر نشان کرد: شرکت پیک صبا قبلا در قالب تعاونی فعالیت داشته و جزو شرکت های اکسپورت شناخته می شد که بعداً فعالیت ها و خدمات خود را  در قالب شرکت خصوصی پی گرفت  که از چند سال قبل به عنوان شرکت خصوصی فعالیت و خدمات دهی می کند. وی سپس با اعلام اینکه در حال حاضر 40 دستگاه  اتوبوس برون شهری در این شرکت به جابه جایی مسافران برون شهری فعال هستند ،افزود: از این تعداد چهارده دستگاه اتوبوس متعلق به شرکت پیک صبا بوده و مابقی درمالکیت رانندگان عضو شرکت است.

مدیرعامل شرکت پیک صبا آنگاه تعداد رانندگان عضو شرکت را با احتساب کمک راننده ها حدود یکصد نفر اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه راننده ها و کمک رانندگان به لحاظ نوع شغل خود در مکان ثابتی مستقر نیستند، فلذا این عزیزان به صورت شخصی و آزاد تحت پوشش بیمه قرار دارند اما تمامی اتوبوس ها از بیمه سرنشین وحوادث برخوردار هستند.

وی با تأکید بر اینکه: هدف اصلی ما از ارایه خدمات به نحو احسن و جلب رضایت مردم شریف کاشان و کشور است، افزود: رانندگان عضو شرکت جملگی از رانندگان ماهر و با تجربه اخلاق مدار و مردم دار انتخاب و گزینش شده اند که تاکنون حتی یک مورد نارضایتی و گلایه از  برخورد رانندگان، به شرکت منعکس نشده و در مواردی مسافران در تماس تلفنی با ما از خدمات رسانی و مردم داری رانندگان تقدیرو تشکر نموده اند.

مهندس نادر نوبختیان سپس در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از وضعیت ناوگان حمل و نقل مسافربرون شهری تحت مدیریت شرکت پیک صبا جویا شد، گفت: چند سال قبل تسهیلاتی از بانک عامل(اقتصاد نوین )دریافت نموده و 6 دستگاه  اتوبوس نو به ناوگان مسافر بری اضافه نمودیم  که اتوبوس های کولر دار از مهم ترین اقدامات  تعویض ناوگان به شمار می رود که با توجه به گرمای بالای 50 درجه شهرکاشان اتوبوس ها باید به سیستم سرمایشی مجهزباشند.

خوشبختانه در حال حاضر تمامی اتوبوس های شرکت مدرن و مجهز بوده و مسافران عزیز با آسودگی خاطر سفر می کنند.

وی در همین حال تهیه و تأمین قطعات و لوازم یدکی اتوبوس ها را مورد اشاره قرار داد که با توجه به نوسان و افزایش قیمت ها، چالش هایی به لحاظ مالی برای رانندگان ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت پیک صبا با ابراز تأسف از اینکه دولت هیچ حمایت و پشتیبانی از ناوگان مسافربری برون شهری به عمل نمی آورد ،گفت: علیرغم آنکه دولت هیچ توجهی به این بخش ندارد معذالک شرکت های فعال در ناوگان حمل و نقل مسافر برون شهری به لحاظ ارایه خدمات به نحو احسن به هموطنان عزیز با یکدیگر مسابقه رقابت گذاشته اند.

وی در پاسخ  به سوال خبرنگار ما که از مشکلات موجود در ناوگان حمل و نقل برون شهری جویا شد، گفت: تا چند ماه قبل با مشکل خاصی در زمینه حمل و نقل مواجه نبودیم. کما اینکه طی 27 یا 28 سال فعالیت و خدمت در این صنعت تاکنون گله و شکایت و ابراز نارضایتی از خدمات دهی نداشته ایم کما اینکه در روزهای تعطیل و ازدحام مسافر نیز، رانندگان ما با نهایت صبوری و با اخلاق خوش همه ی سعی و تلاش خود را برای جلب رضایت مسافران عزیز به عمل می آورند. با این وجود یکی ازمشکلات اصلی ما که به نوعی مشکل دیگر استان ها نیز محسوب می شود، استقرار یا جانمایی ترمینال ها  درهسته مرکزی شهر است که برای مسافران هم زمان بر  است.

وی افزود : زمانی که تصمیم احداث ترمینال  دراین نقطه از مرکز شهر اتخاذ شد، متأسفانه تصمیم گیران(مدیران وقت )از نقطه نظرات و پیشنهادات فعالان مجرب و کارآزموده صنعت حمل و نقل برون شهری استفاده نکرده  واین  تصمیم غیر کارشناسی گرفته شد.

وی در همین زمینه اظهار داشت: مرحوم عموی من در همان زمان به یکی از عوامل شهرداری کاشان اعلام کرده بود که احداث ترمینال در این نقطه از مرکز شهر ، دسترسی ترافیکی مسافران را درآینده دشوار خواهد کرد و در عین حال مسافران جهت رسیدن به موقع  به ترمینال و اتوبوس، باید وقت بیشتری صرف کنند.

مهندس نادر نوبختیان همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی فروش بلیط به مسافران گفت: از دو سال قبل فروش بلیط به صورت اینترنتی صورت می گیرد در عین حال برخی مسافران هم با مراجعه حضوری به تهیه بلیط اقدام می کنند.

وی در همین زمینه خاطر نشان کرد:   طی دو سال اخر سعی کرده ایم فرهنگ خرید انترنتی بلیط را نهادینه کنیم که 75 تا 80 درصد فروش بلیط؛ اکنون به صورت اینترنتی انجام می شود.

مهندس نادر نوبختیان آنگاه با اشاره به مشکلات موجود، وضعیت نامناسب برخی جاده های کشور را عنوان کرد و مشخصا از اتوبان امیر کبیر کاشان _قم نام برد و گفت: علیرغم عوارضی که دریافت می شود، متأسفانه خدمات متناسب ارایه نمی گردد. در این راستا برخی جاده ها از جمله جاده قم- کاشان  و بالعکس به قدری نامناسب است که متأسفانه شیشه های خیلی از اتوبوس ها شکسته  یاترک برداشته است.

وی با بیان اینکه رانندگان اتوبوس از زحمتکش ترین قشرهای جامعه به شمار می روند، اضافه کرد: با توجه به قیمت بالای اتوبوس، درآمد این قشر اندک است به عبارت دیگر درآمد رانندگان نسبت به سرمایه ای که به کار گرفته اند، ناچیز ارزیابی می شود و این در حالی است که بهاء بلیط توسط دولت تعیین می گردد.

مدیرعامل شرکت پیک صبا گفت: دولت زمانی می تواند روی کالاها و خدمات قیمت گذاری کند که در مقابل تسهیلات یا خدمات متقابل هم ارایه نماید. در حالی که اتوبوس با سرمایه شخص افراد خریداری می شود. و دولت هیچ حمایتی از این قشر زحمتکش به عمل نمی آورد.

وی در همین حال خاطر نشان کرد: در سالهای اخیر نسل جوان تری که در عین حال ماهر و مسلط بر رانندگی به ناوگان حمل و نقل برون شهری پیوسته اند اما همچنان 80درصد را نیروهای قدیمی تشکیل می دهند اساساً با توجه به ماهیت این حرفه، معتقدم رانندگان اتوبوس حداکثر بعد از سن65 سالگی چنانچه تمایل داشته باشند فعالیت خود را در ناوگان حمل و نقل درون شهری ادامه می دهند چرا که رانندگی اتوبوس شغل سختی به حساب می آید که در مواجهه با برخی اتفاق ها از جمله ترکیدن لاستیک یا نظایر آن نیاز به واکنش سریع راننده دارد و با افزایش سن طبیعتاً سرعت عمل و تصمیم گیری و واکنش سریع و به موقع کاهش می یابد.

مهندس نادر نوبختیان در پاسخ  به سوال خبرنگار ما که از تعامل و همکاری پلیس راهور با اتوبوس های برون شهری اظهار داشت: خوشبختانه مأموران زحمتکش و ایثارگر پلیس راهور همکاری و تعامل خوب و ارزشمندی با رانندگان اتوبوس های مسافربری دارند و رانندگان شرکت نیز کاملاً طبق مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی را مراعات می کنند که جا دارد از فرماندهی و پرسنل زحمتکش پلیس راهور شهرستان کاشان تشکر و قدردانی کنیم.

مدیرعامل شرکت پیک صبا کاشان، در پاسخ به سوال دیگر مبنی بر حضور بانوان در ناوگان حمل و نقل برون شهری گفت: در چند سال اخیر، برخی بانوان به این عرصه ورود کرده و مهارت و تبحر خود را در تسلط بر رانندگی و خدمات دهی به مسافران، اثبات نموده اند.

در حال حاضر سه تن از رانندگان ناوگان حمل و نقل این شرکت را بانوان تشکیل می دهند که مسافران نیز رضایتمندی کامل دارند. به طور کلی بانوان در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی قانونمند تر بوده و میزان ریسک پذیری شان کمتر است .

مهندس نادر نوبختیان با جمع بندی اظهارات خود بازنگری در نرخ کرایه، انتقال ترمینال مسافربری شهرستان کاشان به مکانی مناسب به منظور دسترسی آسان تر مسافران، ترمیم و بازسازی اتوبان امیر کبیر ،ضرورت حمایت دولت از رانندگان زحمتکش به خصوص در زمینه تأمین لوازم و قطعات یدکی و پوشش بیمه ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: رانندگان شریف اتوبوس های برون شهری از زحمتکش ترین و کم توقع ترین قشرها به شمار می روند که وظیفه و مسئولیت سنگین جابه جایی مسافران و رساندن هموطنان به مقصد را به عهده دارند و این وظیفه را به بهترین نحو که ایمنی و آسودگی خاطر مسافر را به همراه دارد، انجام می دهند، انتظار داریم دولت عنایت بیشتری به این قشر زحمتکش داشته باشد و مشکلات عزیزان را به خصوص در زمینه تهیه لوازم و قطعات خودروبا قیمت های مناسب و خدمات بیمه ای، مرتفع سازد.