انجمن صنفی رانندگان تریلی استان قم

مصمم و پیشرو در رفع مشکلات و تأمین نیازهای قشر زحمتکش رانندگان

اشاره:رانندگی ماشین های سنگین و از جمله کامیون ها و تریلی های حامل بارهای سنگین به مقاصد دور دست و بعضاً به مقاصدی در خارج از کشور، از جمله مشاغل سخت و دشوار محسوب می شود که البته در قانون هنوز به عنوان مشاغل سخت و زیان آور تعریف نشده، رانندگان زحمتکش ناوگان حمل و نقل بار و کالا که بیشترین اوقات خود را در جاده ها سپری می کنند، نقش مهم و تعیین کننده ای در مناسبات تجاری و بازرگانی و چرخش مالی صنعت حمل و نقل به عهده دارند. معذالک این قشر زحمتکش با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

اشاره:رانندگی ماشین های سنگین و از جمله کامیون ها و تریلی های حامل بارهای سنگین به مقاصد دور دست و بعضاً به مقاصدی در خارج از کشور، از جمله مشاغل سخت و دشوار محسوب می شود که البته در قانون هنوز به عنوان مشاغل سخت و زیان آور تعریف نشده، رانندگان زحمتکش ناوگان حمل و نقل بار و کالا که بیشترین اوقات خود را در جاده ها سپری می کنند، نقش مهم و تعیین کننده ای در مناسبات تجاری و بازرگانی و چرخش مالی صنعت حمل و نقل به عهده دارند. معذالک این قشر زحمتکش با مشکلات عدیده ای دست و پنجه نرم می کنند.

در استان قم ، با انتخاب آقای جواد گلبان به عنوان مدیرعامل انجمن صنفی رانندگان تریلی استام قم که چندی قبل صورت گرفت. گام های بلند و ارزشمندی در رفع مشکلات رانندگان شریف و زحمتکش تریلی و تأمین برخی از نیازهای این قشر برداشته شده که روند خدمات رسانی به رانندگان تریلی های این استان همچنان با جدیت ادامه دارد.

جواد گلبان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما ضمن اشاره به اینکه در سال 96 به عنوان راننده تریلی عمدتاً به صورت ترانزیت در امر جابه جایی و حمل کالا به کشور عراق مشغول به کار بوده ام، افزود: با توجه به مشکلات و چالش هایی که در گمرک عراق مشاهده می کردم. به خصوص مشکلاتی که همکاران ما در کرمانشاه با آن دست به گریبان بوده اند و انجمن صنفی به عنوان متولی، اقدام مساعدی برای رفع این مشکلات انجام نمی داد . ایده تشکیل یک انجمن صنفی منسجم و کارآمد در ذهن من شکل گرفت که متعاقب آن به ادارات و ارگان های مختلف مراجعه و پیگیری های لازم را جهت تشکیل انجمن صنفی به عمل آوردم. در این راستا چند تن از دوستان وه مکاران با من همراهی می کردند که به علت عدم تعامل ادارات و ارگان های مربوطه: برخی دوستان و همکاران در میانه راه دلسرد و خسته شده اما عده ای هم تا پایان و رسیدن به نتیجه با ما همراهی کردند. وی با بیان اینکه در نتیجه پیگیری های متعدد نهایتاً دو سال قبل دستورالعمل از تهران صادر شد. افزود: در نوزدهم فروردین سال 1401 انتخابات هیأت مدیره برگزار و چند ماه بعد انجمن رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

مدیرعامل انجمن صنفی رانندگان تریلی استان قم با بیان اینکه بلافاصله بعد از تشکیل انجمن فعالیت های خود را در زمینه رفع مشکلات همکاران شروع کردیم. اظهار داشت: در این راستا به شهرهای مختلف عزیمت و مشاهده می کردیم که رانندگان برای هر مشکل و نیاز خود به انجمن صنفی مراجعه و انجمن نیز سریعاً رفع مشکل می کرد که انجمن ما در حوزه خدماتی فعالیت خود را در سطحی گسترده کلید زد.

جواد گلبان در ادامه ابراز عقیده کرد: معتقدم هر فردی چنانچه در حوزه ای قبول مسئولیت می کند، باید بر زوایای مختلف آن حوزه اشراف و آگاهی و تجارب کافی داشته باشد و در عین حال وظایفی که به او محول شده را به نحو احسن انجام دهد.

وی تصریح کرد: این امر برای ما که در شاهراه مواصلاتی کشور (قم) هستیم؛ مسئولیت های سنگین تری به همراه دارد که عمدتاً در رابطه با کرایه و کمیسیون و همچنین رانندگانی که از نقاط مختلف کشور جهت بارگیری به قم عزیمت می کنند: سنگینی این مسئولیت ها احساس می شود با این وجود معتقدیم تمامی رانندگان از هر نقطه کشور هموطن ما هستند و با نیت شان خدمات و جابه جایی کالا و خدمات به جامعه است. معذالک نوبت دهی باید رعایت می شد از اینرو با تلاش و پیگیری بازرسی هایی که از قبل صورت گرفته بود و با اختیاراتی که از سوی اداره راهداری به ما تفویض گردیده و این اداره از ابتدا همسو و همراه انجمن بوده ، با برخی تخلفات برخورد قانونی صورت گرفت.

وی اضافه کرد: به دلایلی، پایانه ای که حق ما بود را از ما گرفته بودند؛ و در مقابل برای اعلام بار گفتند که سیستم اعلام بار مجازی طراحی و تعبیه می کنیم. این درخواست رانندگان تریلی بوده که همواره در صف های طویل در نوبت بارگیری بودند و البته رانندگان شریف و زحمتکش در هر شرایطی تابع قوانین و مقررات بوده اند. در هر حال اداره راهداری طی انعقاد قرارداد بایک شرکت، سیستم نوبت دهی را تعبیه و آن را به سیستم مرکزی راهداری متصل نمود. در این پروسه البته برخی افراد به دلایلی ایجاد مانع می کردند با این وجود شکر خدا تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته و حرکت ها رو به جلو بوده است. وی گفت: با عنایت خداوند: همت و تلاش رانندگان و تعامل و پیگیری های اداره راهداری مشکلات یک به یک مرتفع شده و یا در حال رفع شدن است به طوری که امروزه بازخورد اقدامات انجام شده در رضایتمندی رانندگان شریف و زحمتکش تریلی به عینه قابل مشاهده است و براساس نظر سنجی ها  بیش از 60 درصد رضایتمندی رانندگان را تاکنون داشته ام.

وی با بیان اینکه امروزه بخشی  از کارها به صورت سیستمی انجام می شود، اضافه کرد: قبلا شرکت ها، خود با مراکز باربری تماس حاصل می کردند. اما بعداً بارگیری به یکی از دغدغه های رانندگان تبدیل شد. در حالی که راننده اهل و ساکن این شهر نباید دغدغه نرسیدن بار داشته باشد. لذا اقدامات لازم را در رفع این دغدغه‌ها در دستور کارقرار داده با شرکت ها مذاکراتی به عمل آورده و نموداری از راهداری گرفتیم که روزانه 30 درصد بار قم توسط رانندگان این شهر جابه جا حمل می شود. در این راستا اکثر شرکت ها مسیرهایی که مدنظر رانندگان اهل قم بوده را به همین رانندگان ارجاع دادند.

با نرخ کرایه ای که برای هر دو طرف مقرون به صرفه باشد لذا استارت کار را زدیم و متعاقب مذاکره با شرکت ها نتایج مورد نظر به دست آمد که امروزه  بارها در مسیرهایی که رانندگان تریلی خود اعلام می کنند، طبق نوبت و مطابق روال بار کرایه های معقول جابه جا و حمل می شود. البته ذکر این نکته را ضروری می دانیم که ظرفیت ناوگان قم نسبت به حجم بار موجود در استان، کمتر است!

وی در ادامه مبحث بی تا بار را مورد اشاره قرار داد و با بیان اینکه برنامه اعلام بار در قم و نیز در ساوه تحت این عنوان اجرایی شده، افزود: طرح بی تا بار به طور کلی مثبت ارزیابی می شود اما دارای نقائصی است که باید مرتفع شود.

وی در همین زمینه تیک عبوری و شعاع را از تعارض و یا مشکلا ت طرح بی تا بار عنوان کرد و توضیح داد: در مبحث تیک عبوری که یکی از مشکلات طرح بی تا بار محسوب می شود؛  امکان و زمینه سوء استفاده وجود دارد که افرادی با انگیزه های خاصی تیک عبوری را فعال می سازند.البته سازمان راهداری در این قضیه بطور جدی ورود کرده و چنین افرادی را مورد بازخواست قرار می دهد.

مسأله یا نقص دیگر طرح بی تا بار مبحث شعاع است که در اعلام بار بسیار مهم ارزیابی می شود، اخیراً پیگیری های لازم و نامه نگاری صورت گرفته که این نقص مرتفع شود.

وی در توضیح بیشتر گفت: به عنوان مثال فردی در بندرعباس نوبت (بار) گرفته و می تواند بار آزاد را به یکی بدهد ولی دیگری ندهد. در این راستا یکسری اطلاعات غلط توسط برخی شرکت ها از رانندگان اخذ و در سیستم خودشان بارگذاری می شود که اداره راهداری در این خصوص بسیار حساس است و کد هر راننده باید وارد سیستم شود و شخص ثالث اساساً نمی داند که بار به کدام راننده ارجاع شده است!

مدیرعامل انجمن صنفی رانندگان تریلی استان قم  با بیان اینکه این انجمن پیشرو طرح ها و ایده های نو در ناوگان حمل و نقل بوده، افزود: بسیاری از مواردی که در گذشته دغدغه و یا حسرت بوده امروزه مرتفع و محقق شده به عنوان مثال چنانچه مقابل کارخانه ای برای  راننده تریلی مشکلی به وجود آید، بازرس انجمن سریعاً پیگیر رفع مشکل می شود.

وی با بیان اینکه سازمان راهداری استان قم تاکنون نهایت همکاری و تعامل رابا انجمن به عمل آورده، گفت: این همکاری و تعامل عمدتاً به توانمندی علمی و تخصصی انجمن بر می گردد که برای مسوولان محترم راهداری مسجل شده ما اشراف کامل بر علم حمل و نقل را دارا هستیم و دقیقاً مواردی که مدنظر راهداری است، توسط این انجمن به طور اصولی و با لحاظ نمودن جوانب مختلف ، انجام می شود.

چنانچه هم اکنون در سیستم اعلام بار می توانید مشاهده کنید. مسوولیت اکثر وظایف و خدمات را انجمن به عهده دارد. در عین حال، انجمن در ستاد اعلام بار مستقر در راهداری نیز فعالیت گسترده ای دارد که البته تحت اشراف و نظارت سازمان راهداری است و اساساً سیاست سازمان راهداری معطوف اعمال نظارت بوده است.

مدیرعامل انجمن صنفی رانندگان تریلی استان قم در ادامه پیرامون مسایل حقوقی رانندگان، کارت هوشمند و … توضیحاتی دادو  با بیان اینکه مجوزهای مربوطه در این زمینه ها اخذ شده، اعلام کرد: حدود 200 راننده تریلی هم اکنون عضو این انجمن هستند. اما گستردگی یا ظرفیت انجمن در قم بیش از سیصد و 50 نفر است که بعضاً هم اکنون به یکصد و 50 راننده ی غیر عضو هم خدمات می دهیم . وی در پاسخ به این سوال که برای عضویت در انجمن چه شرایطی تعیین شده، گفت: عضویت در انجمن تابع شرایط خاص نیست و ظرف دو دقیقه کار عضویت انجام و بعد از سه روز کارت عضویت صادر می شود.

وی افزود: مبحث عضویت نیز قبلاً یکی دیگر از دغدغه های رانندگان زحمتکش بوده که به وقت بارگیری در بندر، از رانندگان کارت عضویت مطالبه می شد و رانندگانی که این کارت را نداشتند با مشکلات عدیده ای برای بارگرفتن مواجه می شدند. وی ادامه داد: شکر خدا این دغدغه نیز مرتفع شده و اکنون هر مشکی را ابتدا به صورت شفاهی و در صورت لزوم با نامه نگاری و اقدامات عملی دیگر در کوتاه ترین زمان مرتفع می سازیم که مجدداً یادآور می شوم سازمان راهداری قم نهایت همکاری را با ما به عمل  آورده کما اینکه اکیپ های جدید در سال های اخیر به سازمان ورود کرده اند که به طور جدی پیگیر رفع مشکلات هستند و هیچ نامه ای در کارتابل ها بی پاسخ نمی ماند. مدیرعامل انجمن صنفی رانندگان تریلی استان قم، در پاسخ به سوال دیگر در خصوص بیمه رانندگان گفت: در مبحث بیمه، پرداخت گروهی نداریم و هر راننده حق بیمه خود را شخصاً پرداخت می کند و این کار هم از طریق موبایل، هم مراجعه به کافی نت و هم از طریق انجمن در کوتاه ترین زمان انجام و فیش مربوط صادر و تحویل راننده می شود که متعاقب آن شارژ کارت هوشمند صورت می گیرد.

وی در همین حال اظهار کرد: 450 راننده در قم از صاحبان مشاغل دیگر بوده و اساساً راننده محسوب نمی شوند اما از برخی امکاناتی که از قبل برای رانندگان در نظر گرفته شده ، استفاده می کنند. از جمله این امکانات  حق بیمه است به طوریکه رانندگان جدید الورود دو برابر حق بیمه پرداخت می کنند اما افرادی که به عنوان صافکار یا صاحب مشاغل دیگر هستند، از بیمه رانندگان ( با سوبسید) استفاده می کنند. در این زمینه پیگیری هایی داشته ایم که این موضوع رصد و غربال گری شود، چرا دولت باید سوبسید بیمه راننده رابه صاحبان مشاغل دیگر پرداخت کند: و راننده زحمتکش ناگزیر از پرداخت حق بیمه دوبرابری شود؟ وی در ادامه وضعیت ناوگان حمل و نقل قم و ضرورت نوسازی و مدرن سازی آن توضیحاتی داد و گفت:  آقا شهرکی که چندی قبل به قم سفر کرده بود در خصوص ناوگان حمل و نقل و جابه جایی مسافر، طرح های خوبی ارایه داد اما در رابطه با ناوگان حمل و نقل کالا، طرح یا صحبت خاصی مطرح نشد! در حالی که ناوگان حمل‌ونقل باری  فرسوده است.

مدیرعامل انجمن صفنی رانندگان تریلی استان قم همچنین از تأسیس شرکت تعاونی خبر داد و گفت: هدف از ایجاد تعاونی ارایه خدمات تعویض روغن، آپاراتی ، لاستیک و دیگر ملزومات ماشین ها است که امیدواریم به یاری خدا ظرف یک ماه آینده رسماً آغاز به کار و تابلو آن نصب شود.

وی با جمع بندی اظهارات خود گفت در زمینه اقلام مصرفی مانند لاستیک ، روغن موتور و … با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنیم که برای مرتفع ساختن این مشکلات تدابیری اندیشیده ایم اما به حمایت و همکاری دستگاه های ذیربط نیاز داریم.

وی همچنین وضعیت اعلام بار فعلی را از دیگر مشکلات اصلی بر شمرد و گفت: سیستمی که در این خصوص طراحی شده،(بی تا بار )مثبت و مفید است اما نقائصی دارد که باید مرتفع شود. در گذشته رانندگان برای گرفتن بار با مشکلات زیادی مواجه بودند و در زمان حضور در شهر کمتر فرصت می کردند اوقات را نزد خانواده خود سپری کنند چرا که سیستم اعلام بار نوبتی نبوده و راننده مدام دغدغه این موضوع را داشت به طوری که اگر ماشین او دارای ایرادی هم بود ابتدا به گرفتن بار اقدام و بعداً با ماشین حامل فرضاً 25 تن بار به تعمیرگاه یا آهنگری جهت رفع نقص مراجعه می کرد. اما اکنون با نوبتی شدن اعلام بار، شرایط بسیار مناسبی از این حیث ایجاد شده. معذالک یکسری نواقص موجود باید مرتفع شود از جمله اینکه سیستم اعلام بار تا 11 شب ادامه دارد که رانندگان به دلیل خستگی اکثراً در چنین تایمی، استراحت می کنند و توجهی به گوشی خود ندارند در مقابل رانندگان که در چنین تایمی بیدار هستند، می توانند آن بار را تایید  وبگیرنددر حالی که نوبت آنها نیست!

وی گفت: این وضعیت اعلام بار در دیگر شهرهای کشور تا ساعت 8 شب است.

در ادامه این نشست رسانه ای محمد سربخشی  راننده تریلی و از فعالان صنف حمل و نقل جاده ای در مصاحبه با خبرنگار ما توضیحاتی داد. وی با بیان اینکه از 4 سال قبل به صنعت حمل و نقل جاده ای ورود کرده ایم ، گفت: مدت یکسال به صورت ترانزیت و جابه جایی و حمل بار به کشور ترکیه مشغول بوده ام.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مقصد اکثر رانندگان تریلی، بندرعباس است: در خصوص کرایه توضیحاتی داد و گفت: جاده بندرعباس کریدور جنوب –شمال کشور محسوب می شود که بیشترین تردد تریلی ها از همین حاده است. معذالک جاده از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست. و تریلی ها به لحاظ جلوبندی و لاستیک مستهلک می شوند. از سوی دیگر در مقصد (بندرعباس) رانندگان که مسیر طولانی را طی کرده و خسته هستند  جایی برای استراحت ندارند  که لازم است برخی تسهیلات رفاهی برای این قشر زحمتکش ایجاد شود.

این راننده تریلی و فعال حوزه حمل و نقل جاده ای سپس با تأکید بر مدیریت کارآمد اقای جواد گلبان افزود: ایشان تاکنون اقدامات ارزشمندی در رفع مشکلات ودغدغه های رانندگان انجام داده اند و ایده های نو در این حوزه را اجرایی کرده اند که جای تشکر و قدردانی دارد.

وی نیز در خصوص سیستم اعلام بار گفت : هم اکنون از 8 صبح تا 11 شب اعلام بار می شود که رانندگان در این مدت ناچاراً بیش از 20 دفعه گوشی های خود را چک می کنند و در ساعت 11 شب اکثر رانندگان در حال استراحت میباشند که پیشنهاد می کنیم تا ساعت 8 غروب  اعلام بار صورت بگیرد.

گفتنی است: مدیریت انجمن صنفی رانندگان تریلی استان قم در پایان با اعلام اینکه ما امانت دار مردم هستیم، گفت: در این انجمن افرادی با تحصیلات عالی دانشگاهی فوق لیسانس ، لیسانس، فوق دیپلم، مهندس و … حضور دارند. همچنین یکی از بانوان راننده تریلی با سابقه ای طولانی در این انجمن عضویت دارد. انتظار داریم مسوولان ذیربط نگاه حمایتی به رانندگان زحمتکش داشته باشند کما اینکه در مراسم روز صنعت حمل و نقل هیچ تقدیر و تجلیلی از قشر شریف و زحمتکش رانندگان تریلی به عمل نیامد.