«گویه» گزارش می دهد:

قُم، رکن جنبش ملی و جهانی مهدوی

دینداری ایرانیان با محوریت عشق با امام حی و زنده یک حقیقت جاری و غیرقابل کتمان است که قم و جمکران توفیق میزبانی و خادمی در این عرصه بی‌نظیر را دارند و باید تمامی اهالی و مدیران و مسئولین این خطه برای شکرگزاری چنین نعمت و موهبتی بیش از گذشته همت و تلاش کنند.

دینداری ایرانیان با محوریت عشق با امام حی و زنده یک حقیقت جاری و غیرقابل کتمان است که قم و جمکران توفیق میزبانی و خادمی در این عرصه بی‌نظیر را دارند و باید تمامی اهالی و مدیران و مسئولین این خطه برای شکرگزاری چنین نعمت و موهبتی بیش از گذشته همت و تلاش کنند.

اختصاصی «گویه»: جشن‌ها و آیین‌های نیمه شعبان امسال در قم و جمکران به روشنی با تمامی سالهای گذشته متفاوت و پُرشورتر بود. در حالی که باران و برف، میهمان شهر قم شده بود و سرما بر هوای شهر و مسجد جمکران حاکم شده بود اما این شرایط نه تنها از خیل جمعیت کم نکرده بود بلکه افزون ساخته بود. این در حالی است که خاطره تلخ بمب‌گذاری در مسیر گلزار شهدای کرمان نگرانی‌هایی را در رابطه با مسیر بلوار پیامبر اعظم(ص) ایجاد کرده بود اما این دغدغه هم مانع حضور زائران و عاشقان ولی‌عصر(عج) نشده بود. مراسم امسال نیمه شعبان در قم و جمکران بازتاب متفاوتی نیز در سطح ملی و بین‌المللی نیز یافت و بیش از تمامی سالهای گذشته مورد توجه دلدادگان مهدی موعود قرار گرفت.

مسجد جمکران در شب نیمه شعبان مملو از زائران از سراسر کشور و خارج از کشور بود، به طوری که حرکت به سمت این مسجد به کندی امکان پذیر و برخی مسیرها نیز به دلیل خیل عظیم جمعیت مسدود بود.

همزمان با نیمه شعبان بیش از 450 موکب در بلوار پیامبر اعظم (ص) حد فاصل حرم حضرت معصومه (س) تا مسجد مقدس جمکران قم برپا شد. خادمان مهدوی از ایران و سراسر دنیا با برپایی این موکب‌ها خدمات مختلف پذیرایی، فرهنگی و خدماتی را به عاشقان و دلدادگان مهدی موعود (عجل الله تعالی فرجه الشریف) ارائه کردند.

همزمان معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم اعلام کرده بود، تعداد 100 دستگاه ون به‌صورت رایگان در مسیرهای مشخص مانند بلوار پیامبر اعظم(ص) به زائران در این ایام خدمت ارائه کرده اند اما این تعداد در مقابل خیل مردم ناچیز بود و تأثیری در رفاه زائران نداشت که حاکی از نیاز مبرم به تقویت زیرساخت‌های مورد نیاز برای این ایام مهم است. این مسئول در شهرداری قم تعداد اتوبوس‌های جابجایی زائران را 80 دستگاه عنوان کرده بود که قطعا با آن نمی توان جمعیت میلیونی را پوشش داد. این وضعیت علاوه بر هویدا ساختن اشتیاق مردم از سراسر کشور برای شرکت در جشن‌های مهدوی قم، کاستی‌های حقیقی اداره چنین مراسم بزرگی را گوشزد می‌نماید.

این در حالی است که در یک نمونه خادمیاران رضوی نیز در کنار صدها خادم و موکب دیگر، به کمک قم در پذیرایی از زائران آمده بودند.

مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان قم در این رابطه گفته است: موکب امام رضا(ع) موکب امام رضا(ع) با بیش از ۱۷۰ خادمیار و یاور رضوی به صورت نوبتکاری فعالیت خود را آغاز کرده و در ادامه با توجه به نیاز به تعداد خادمیاران و نوبت‌های خدمت‌رسانی افزوده شده است.

وی با اشاره به خدمات مستمر موکب امام رضا(ع) اعلام کرد: موکب با غذای گرم در سه وعده صبحانه، ناهار، شام، میان وعده‌های چای، شربت و شیرینی پذیرای میهمانان از سراسر کشور بوده است.

تکیه‌ای بیا داشت: علاوه بر خادمیاران و یاوران رضوی حاضر در موکب و چایخانه حضرت رضا(ع) غرفه‌های تخصصی نیز از حضور پرشور خادمیاران بهره‌مند بوده‌اند. مدیر کانون‌های خدمت رضوی استان قم خاطرنشان کرد: در این موکب برنامه‌های مختلفی اجرا شده است که از جمله آنها می‌توان به جایگاه استیج برای سخنرانی بصیرت افزایی، اجرای جنگ شادی، سرود مهدوی، مدیحه سرایی، مسابقات کودک و نوجوان و غیره، غرفه کودک (فرزندان امام رضا)، غرفه شور بصیرت منتظران، غرفه خدمت رضوی، غرفه مادرم فاطمه زهرا(س)، غرفه توزیع آش متبرک، توزیع غذای متبرک رضوی، معرفی طرح‌های ویژه کانون‌های خدمت رضوی و بنیاد کرامت رضوی اشاره کرد.

در داخل مسجد جمکران نیز تجدید عهد بالغ بر سه هزار نفر از دانشجویان سراسر کشور با امام زمان(عج) از دیگر جلوه‌های جشن امسال بود.  پدیده‌های مراسم مهدوی امسال بسیار زیاد و متنوع است و هر ساله نیز بر ابتکارات در این زمینه افزوده شده است که نیازمند معرفی و تقدیر است.

ساخت و انتشار ده ها سرود جدید حتی با مشارکت خوانندگان و ذاکران خارجی از دیگر موارد قابل ذکر در برنامه‌های امسال است. این رویدادها آشکار می‌سازد دینداری ایرانیان با محوریت عشق با امام حی و زنده یک حقیقت جاری و غیرقابل کتمان است که قم و جمکران توفیق میزبانی و خادمی در این عرصه بی‌نظیر را دارند و باید تمامی اهالی و مدیران و مسئولین این خطه برای شکرگزاری چنین نعمت و موهبتی بیش از گذشته همت و تلاش کنند. هنوز مسیرهای زیادی برای پیمودن در زمینه‌سازی جهت ظهور و ترویج فرهنگ مهدوی باقی است که می‌تواند پویش ملی و بین‌المللی نیمه شعبان را به حرکتی اصلاحی در تمامی زمینه‌ها تبدیل نماید و پیشرفت و سعادت را شامل حال مردم ایران و پیروان اهل‌بیت(ع) گرداند.