رییس انجمن صنفی رانندگان اتوبوس و سواری برون شهری استان قم خواستار قرار دادن شغل رانندگی در رده مشاغل سخت و زیان آور شد

انجمن صنفی رانندگان اتوبوس و سواری برون شهری با هدف حمایت از قشر زحمتکش رانندگان ناوگان برون شهری و همچنین سامان بخشیدن و منسجم نمودن فعالان این صنف و پیگیری مسایل و مشکلات این قشر زحمتکش تأسیس و راه اندازی شده است.

انجمن صنفی رانندگان اتوبوس و سواری برون شهری با هدف حمایت از قشر زحمتکش رانندگان ناوگان برون شهری و همچنین سامان بخشیدن و منسجم نمودن فعالان این صنف و پیگیری مسایل و مشکلات این قشر زحمتکش تأسیس و راه اندازی شده است.

مدیر  انجمن صنفی رانندگان اتوبوس وسواری برون شهری در مصاحبه با خبرنگار ما ضمن بیان این مطلب، اضافه کرد: تا قبل از راه اندازی این تشکیلات، وضعیت رانندگان حمل ونقل برون شهری دچار هرج و مرج و با حاشیه هایی همراه بود که به لطف خدا با پیگیری و رایزنی با مسوولان مربوطه از سوی سازمان پایانه هاو اداره کل حمل و نقل؛ تا حد زیادی توانستیم اعضاء و فعالان این صنف را منسجم نموده و از حالت پراکندگی خارج سازیم. عباس صراف که از بهمن سال 1401 در پی برگزاری انتخاب صنفی به سمت رییس انجمن صنفی انتخاب و آغاز به کار نموده، اعلام کرد: در حال حاضر 500 نفر در این تشکیلات (اتحادیه انجمن صنفی….) عضویت دارند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که از شرایط عضویت در اتحادیه پرسید؛ گفت: سیستم عضویت را در اتحادیه تعبیه و طراحی کرده ایم و عضویت اعضاء از سوی سازمان حمل ونقل بررسی و  اعمال می شود و ما فقط (کارت) هوشمند را بررسی می کنیم که چنانچه تخلفی رخ نداده باشد؛ تمدید می کنیم.

رییس انجمن صنفی رانندگان اتوبوس و سواری برون شهری در همین خصوص خاطر نشان کرد؛ متقاضیانی که تمایل به عضویت در این انجمن را دارند، به ما مراجعه می کنند که متعاقباً به سازمان حمل و نقل معرفی می شوند و باید شرایط عمومی از قبیل گواهینامه( پرونده کار) داشتن حداقل سن 23 سال تمام برای گواهینامه، گواهی سلامت، داشتن حداقل مدرک تحصیلی سیکل، تاییدیه تحصیلی از طریق دفتر الکترونیک، عدم داشتن سوء پیشینه کیفری و … از جمله شرایط عام برای پذیرش و عضویت متقاضیان است.

وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما در رابطه با بیمه رانندگان اظهار کرد؛ در این تشکیلات دو نوع بیمه اعمال می شود که یکی بیمه تأمین اجتماعی  و بیمه روستاییان و عشایر است.

وی افزود: رانندگان اتوبوس و سواری که به تمدید کارت هوشمند خود اقدام کردند، می توانند خود را بیمه آزاد خویش فرمایی نمایند که حق بیمه ماهانه آن دو میلیون و 200 هزار تومان است. با این وجود افرادی که تمکن مالی ندارند می توانند از مزایای بیمه روستاییان و عشایر استفاده کنند و سالانه مبلغ  حق بیمه را پرداخت نمایند. وی با تاکید بر اینکه رسالت انجمن حمایت و پشتیبانی از رانندگان زحمتکش است، افزود: قشرزحمتکش رانندگان اتوبوس و سواری بروی شهری با یکسری مشکلات و چالش ها دست و پنجه نرم می کنند که عمدتاً در رابطه با کرایه و مبحث سختی کار است.

عباس صراف ادامه داد: نرخ کرایه از جمله مشکلات این قشرزحمتکش به شمار می رود در حالی که تمامی اقلام و کالاها و خدمات، متناسب با نرخ تورم افزایش چشمگیری یافته؛ و مخصوصاٌ قیمت قطعات و لوازم یدکی و لاستیک چند برابر نسبت به  سالهای قبل گران تر شده، معذالک در تعرفه کرایه تغییر چندانی صورت نگرفته و در این حال پیگیری های ما تاکنون در  این زمینه کارساز نبوده است.

وی گفت، با این وجود فعلاً تصمیمی برای افزایش نرخ کرایه اتخاذ نشده و تمایلی هم به این موضوع وجود ندارد. چرا که تورم بزرگ ترین و اصلی ترین معضل عموم مردم محسوب می شود.

رییس انجمن صنفی رانندگان اتوبوس و سواری بروی شهری در ادامه با بیان اینکه ما از مسوولان مربوطه که متولی این صنف هستند گلایه داریم و تقاضای ما اینست که  به واقعیت ها توجه  بیشتری داشته باشند نظام جمهوری اسلامی بر پایه عدل بنا نهاده شده که ما افتخارمی کنیم در چنین نظام والایی زندگی می کنیم. ما (صنف رانندگان برون شهری) همواره پشتیبان نظام اسلامی ،ولایت فقیه و دولت خدمتگزار بوده و هستیم و انتظار داریم شغل رانندگان برون شهری در رده مشاغل سخت و زیان آور تعریف شود تا این قشر زحمتکش بتوانند از مزایای آن بهره مند شوند. وی با ابراز گلایه از اینکه مسوولی با صراحت بیان داشته این کار (تعریف رانندگان به عنوان مشاغل سخت و زیان آور) ناممکن است، این پرسش را مطرح کرد که یک شغل باید دارای چه ویژگی هایی باشد تا در ردیف مشاغل سخت و زیان آور تعریف شود؟

وی گفت: رانندگان زحمتکش بیشتر ساعات روز و شب را پشت فرمان در جاده ها رانندگی می کنند که در دراز مدت به عوارضی مانند دیسک کمر و نظایر آن مبتلا می شوند، و درعین حال حوادث جاده ای آنها را  تهدید می کند.

عباس صراف در ادامه همین مبحث اظهار کرد، کانون انجمن ها تاکنون این موضوع (سخت و زیان آور بودن شغل رانندگان برون شهری را در سطح مجامع، از جمله همایش ها و سمینارهایی که برگزار شده، مطرح کرده که هر چند نتیجه بخش نبوده اما این تلاش ها همچنان با جدیت ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص پوشیدن لباس فرم توسط رانندگان برون شهری گفت: موضوع لباس فرم را شرکت های مسافربری برون شهری برعهده دارند و جزو دستور کار این مجموعه نیست و ما در این مجموعه به مباحثی از جمله کارت هوشمند، تخلفات احتمالی در قوانین حمل و نقل و نظایر آن را پیگیری و به رانندگان اطلاع رسانی می کنیم و در عین حال در کمیسیون هایی که در این خصوص برگزار می شود، شرکت داریم. عباس صراف در ادامه پیرامون رسیدگی به خانواده های رانندگان و لزوم حمایت از افراد تحت تکفل این قشر زحمتکش توضیحاتی داد و بر لزوم حمایت از رانندگان و خانواده های آنها تأکید کرد.

وی با بیان اینکه انجمن صنفی درآمد چندانی ندارد، افزود: متأسفانه هیچ حمایتی از انجمن به عمل نمی آید و این در حالی است که پایه و اساس هر جامعه و کشوری بر صنعت حمل و نقل استوار است و این صنعت نقش محوری در مبادلات و مناسبات اقتصادی ، اجتماعی، فرهنگی و … دارد.

رییس انجمن صنفی رانندگان اتوبوس و سواری برون شهری  با اشاره به اینکه دشمن با تحریم ظالمانه کشورمان در صدد زمین گیر کردن صنعت حمل و نقل بود، اظهار داشت: چنانچه صنعت حمل و نقل زمین گیر شود تمامی فعالیت های اقتصادی، متوقف خواهد شد. اما به یاری و به همت تلاش رانندگان شریف متدین و زحمتکش کشورمان این بخش از توطئه های دشمنان نیز مانند دیگرتوطئه ها خنثی شد. وی گفت: متأسفانه علیرغم نقش حساس و تعیین کننده حمل و نقل هیچ حمایتی از این صنعت به عمل نمی آید؛ افزود: یکی دیگر از مشکلات اصلی ما فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل برون شهری است بطوری که بیشتر ماشین های این مجموعه از بیش از 20 سال قبل تاکنون در حال سرویس دهی هستند و تمام مراسم های مذهبی مانند اربعین و .. .را به نحو احسن تحت پوش قرار داده اند.

وی با تأکید بر اینکه احداث پایانه جامع  مسافربری استان قم ضروی است، گفت در این خصوص با مدیران  مربوطه مذاکراتی داشته ایم که ظاهراً طرحی در دست اجرا دارند. اما این طرح تا به مرحله استارت زدن برسد، پروسه زمان طولانی را شامل می شود.

وی در همین زمینه سکوی استقرار اتوبوس های قم،تهران واقع در میدان هفتاد و دوتن را مورد اشاره قرار داد و از سازمان حمل ونقل و پایانه هاو پلیس راهور خواست سامان دهی، مسافربر های شخصی را در دستور کار خود قرار دهند.

عباس صراف آنگاه با مثبت ارزیابی کردن تعامل و همکاری سازمان پایانه های شهرداری با این انجمن گفت:  (پایانه) از قوانین و مقررات خود پیروی می کند که در راستای حفظ سازمان است معذالک برخی قوانین و مقررات موجود دست و پاگیر ارزیابی می شود که نیاز به بازنگری و اصلاح دارد. رییس انجمن صنفی رانندگان اتوبوس و سواری برون شهر با جمع بندی اظهارات خود تصریح کرد: رانندگان زحمتکش همه روزه سرویس دهی می کنند وبه واقع زحمات زیادی متحمل می شوند که جا دارد مسوولان و متولیان این عرصه در خصوص بیمه و بیمه تکمیلی و همچنین تعریف رانندگی در رده مشاغل سخت وزیان آور  این قشر زحمتکش حمایت و پشتیبانی نمایند.