شهردار قم یکی از موفق ترین مدیران چند دهه گذشته استان است؛

سقاییان نژاد مدیری در تراز خاستگاه انقلاب اسلامی

ابوالفضل رییس جعفری در یاداشتی برای روزنامه گویه با اشاره به تغییرات اساسی در ساختارشهری قم و مدیریت علمی و ستودنی  دکتر سید مرتضی سقاییان‌نژاد می نویسد: «بدون شک دوران خدمت به شهر کریمه اهلبیت{س} همچون نگین درخشانی بر تارک صفحات زرین سوابق این مدیر موفق خواهد درخشید.

ابوالفضل رییس جعفری (فعال رسانه ای و مترجم)

ابوالفضل رییس جعفری در یاداشتی برای روزنامه گویه با اشاره به تغییرات اساسی در ساختارشهری قم و مدیریت علمی و ستودنی  دکتر سید مرتضی سقاییان‌نژاد می نویسد: «بدون شک دوران خدمت به شهر کریمه اهلبیت{س} همچون نگین درخشانی بر تارک صفحات زرین سوابق این مدیر موفق خواهد درخشید. طی سالیان گذشته حواشی متعددی نیز برای ایشان ایجاد گردید که کوچکترین خللی در عزم راسخ وی برای خدمت ایجاد نکرد واین از خصایص بسیار ستودنی وویژگی های ممتاز شخصیتی ایشان می باشد.» متن یاد داشت به شرح زیراست:

قم،عش آل محمد {ص}، ام القری جهان اسلام و خاستگاه انقلابی که چشم جهانیان را به خود معطوف داشته وداردومردمانی شجاع ،انقلابی ونجیب که با محوریت خمینی کبیر {ره} بساط فرعونیان زمان رابه اضمحلال ونابودی کشیده  وبزرگترین حادثه قرن را رقم زدند.

شهری که دردوران رژیم گذشته مورد غضب قرار داشت طبیعتا بلحاظ امکانات شهری ونیز بحث توسعه وعمران بسیار عقب نگه داشته شده بود لیکن با وقوع انقلاب توقع می رفت فصل نوینی در حوزه های یاد شده رقم بخورد و عقب ماندگی ها جبران گشته وجایگاه واقعی خود راکسب نماید. اما مع الاسف بایستی اذعان نمود در کمال حیرت و ناباوری مظلومین دیروز ،مغضوبین امروز شدند وتا مدت های مدیدی اوضاع بر همان منوال قبل پیش رفت وانقلابیون نجیب همچنان مورد بی مهری مسوولین امر بودند.

اهل قم خسته از بی وفایی روزگار مدت های مدیدی را سپری نمودند وانقلابیون صف اول که در دوران دفاع مقدس نیز کار آمدترین لشکر وسربازان را داشتند تا مدت های طولانی وشاید بتوان گفت تا الان نیز شاهد تفویض اموردر بسیاری از حوزه ها به مدیران وارداتی وغیربومی، کم تجربه  وبعضا بی تجربه بوده است که گاه برای کار آموزی وکسب تجربه به این استان کوچک می امدند و این امرباعث تکدر خاطر پیشقراولان  بزرگترین انقلاب قرن بوده واز دغدغه های اساسی این شهروندان بوده است.

اما هستند مدیرانی که بومی نبوده ومتعهد ومجرب، پرکار وبی حاشیه هستند و قطعا همه جا با آغوش باز  وی را می پذیرند.

از جمله مدیران یاد شده دکتر سید مرتضی سقاییان نژاد می باشد که به جرات می توان وی را در زمره موفق ترین مدیران وبلکه موفق ترین مدیر چند دهه گذشته در قم دانست.

شایان ذکر است که نگارنده هیچ گونه مراوده و حشرو نشری با ایشان نداشته وتنها بر اساس رسالت مطبوعاتی ورسانه ای خویش و به مصداق حدیث شریف من لم یشکر المخلوق ،لم یشکر الخالق اقدام به انجام وظیفه نموده است.

به جرات می توان گفت سقاییان نژاد می تواند الگوی خوبی برای مدیران جوان باشد . وی که زندگی فوق العاده سخت وپر مسوولیتی را داشته است پس از اخذ دیپلم در سال های قبل از انقلاب به عنوان یک نیروی نخبه در آزمون اعزام به خارج پذیرفته شده و در یکی از دانشگاه های معتبر آمریکایی به ادامه تحصیل می پردازد وبا کار کردن شبانه روزی هزینه های تحصیل را تامین می نماید و پس از اخذ مدرک فوق لیسانس در یکی از فنی ترین رشته ها علیرغم این که می تواند با ماندن در آمریکا زندگی مادی بسیار مرفهی را برای خود دست وپا نماید اما به وطن برمی گردد و برای این تفسیری جز وطن دوستی وتعهد و عشق به ایران عزیز نمی توان یافت. وبعد از انقلاب هم که مجددا برای اخذ مدرک دکتری عازم می شوند این بار نیز بلادرنگ به سرزمین آبا واجدادی مراجعت می کند.وی تدریس در دانشگاه صنعتی اصفهان و قبولی ریاست  این دانشگاه به مدت نه سال را در کارنامه درخشان خود دارد.

وی که عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان می باشد دارای درجه استاد تمامی با رتبه علمی 44(پروفسور) می باشد. همچنین 12 سال شهردار اصفهان بوده است که در این جایگاه نیز بسیار خوش درخشیده و منشا خدمات شایانی بوده است. وپس از آن نیز در سال 94 به به عنوان شهردار قم خدمت در شهر کریمه اهلبیت {س} را آغاز نمود.

آن چه که در این مدت تقریبا نه ساله در قم ودر بحث توسعه وعمران شهر اتفاق افتاده شبیه به یک معجزه است وبیانگر وجود یک مدیریت شهری مبتنی بر علم، تعهد ،تجربه وقاطعیت می باشد واین تغییرات را کسانی بخوبی لمس می کنند که خارج از قم ساکنند وهراز چند وقت یکبار به قم سفر می کنند. توسعه باور نکردنی در بحث عمران وآبادی شهر، تقاطع های غیر همسطح متعدد، توسعه فضای سبزی که واقعا رسیدگی به آن در شهری مانند قم کاری بسیار مشکل وهزینه بر می باشد وکسب رتبه سوم سرانه فضای سبز در کشور و نیز ایجاد پارک های جنگلی در حاشیه شهر، اجرای پروژه های عمرانی داخل شهر که بعضا در دهه های گذشته مسکوت باقی مانده بود، تملک صدها ملک قدیمی واقع در محل اجرای این پروژه هآ که خود به تنهایی کار بسیار مشکل وطاقت فرسایی می باشد و نیزبحث کار فرهنگی و نیز سیما و منظر شهری  که یکی از  چند ده وظیفه شهرداری است که در این زمینه نیز به جرات می توان گفت شهرداری بسیار خوش درخشیده و حتی گوی سبقت را از بسیاری از نهادهای متولی فرهنگی ربودو نیز موارد بی شمار  دیگر که طرح آن در حوصله این مرقومه نمی گنجد خدمات بی نظیری بود که این مدیرمدبر، متعهد ،مردمی وبی حاشیه به کارنامه درخشان خود افزود. وبدون شک دوران  خدمت به شهر کریمه اهلبیت{ س} همچون نگین درخشانی بر تارک صفحات زرین سوابق این مدیر موفق خواهد درخشید.

طی سالیان گذشته حواشی متعددی نیز برای ایشان ایجاد گردید که کوچکترین خللی در عزم راسخ وی برای خدمت ایجاد نکرد واین از خصایص بسیار ستودنی وویژگی های ممتاز شخصیتی ایشان می باشد.

در پایان ضمن آرزوی توفیق وطول عمر برای این مدیر موفق از مدیریت ارشد استان که خود نیز از مدیران انقلابی ،پرکار ودلسوز وجهادی می باشند می خواهیم به جهت بهره وری هرچه بیشتر زایرین ومجاورین کریمه اهلبیت از خدمات ایشان در صورت امکان حضور وی در جایگاه شهرداری قم را به هر نحو ممکن استمرار بخشند . دوام توفیقات کلیه مسوولین دلسوز ومتعهد شهر قم را از درگاه حضرت حق مسالت دارم .