ناکارآمدی بایدن و روی آوردن آمریکایی‌‏ها به جمهوری‌‏خواهان؛

صدای پای ترامپ می‌آید

فضای انتخابات در آمریکا در حال گرم شدن است و با نتایجی که در سه شنبه بزرگ حاصل شد، بیش از پیش صدای پای ترامپ شنیده شد و به نظر می رسد، او در حزب جمهوری خواه بی رقیب است و باید ترامپ را گزینه نهایی جمهوری خواهان برای رقابت نهایی در نظر گرفت. در مقابل، نیز بایدن به رغم پیروزهایی که به دست آورد، در شرایط متزلزلی به لحاظ سیاسی قرار دارد.

فضای انتخابات در آمریکا در حال گرم شدن است و با نتایجی که در سه شنبه بزرگ حاصل شد، بیش از پیش صدای پای ترامپ شنیده شد و به نظر می رسد، او در حزب جمهوری خواه بی رقیب است و باید ترامپ را گزینه نهایی جمهوری خواهان برای رقابت نهایی در نظر گرفت. در مقابل، نیز بایدن به رغم پیروزهایی که به دست آورد، در شرایط متزلزلی به لحاظ سیاسی قرار دارد.

جو بایدن و دونالد ترامپ توانستند با کسب پیروزی‌های فراوان در سه‌شنبه بزرگ، گامی بزرگ در راستای کسب نامزدی احزاب خود برای انتخابات ریاست جمهوری بردارند.

سه‌شنبه بزرگ امسال آن چنان که باید هیجان‌انگیز نبود، چون بسیاری از نتیجه‌ها را می‌شد از قبل پیش‌بینی کرد، با این حال هم شاهد چند شگفتی بودیم و هم نشانه‌های هشدارآمیز برای دونالد ترامپ و جو بایدن که به نظر می‌رسد باید برای بازی برگشت در ماه نوامبر آماده شوند.

انتخابات امسال ریاست جمهوری آمریکا (نوامبر ۲۰۲۴) یک لحظه حیاتی برای بایدن و ترامپ است که به ترتیب رقبای اصلی برای نامزدی ریاست جمهوری دموکرات و جمهوری خواه خواهند بود.

ترامپ از سال ۲۰۱۶ که برای اولین بار به ریاست جمهوری رسید، یکی از چهره‌های برجسته حزب جمهوری‌ خواه است که در انتخابات سال ۲۰۲۰ از رقیب دموکرات خود جو بایدن شکست خورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پنجم نوامبر ۲۰۲۴ برگزار خواهد شد.

ترامپ به سرعت می تازد

دونالد ترامپ توانست در مجموع ۱۵ ایالتی که انتخابات در آنها برگزار می‌شد، عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد و به جز ایالت ورمونت ـ که نیکی هیلی در آنجا پیروز شده  ـ در تمام ایالات‌ دیگر از جمله کالیفرنیا و تگزاس این ترامپ بوده که موفق شده تنها رقیب باقی‌مانده در انتخابات درون‌حزبی را کنار بزند.

با وجود پرونده‌های کیفری متعدد، حالا ترامپ در آستانه کسب نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری برای سومین دوره پیاپی قرار دارد. رئيس جمهوری پیشین آمریکا در سخنرانی پیروزی خود در فلوریدا با تاکید بر سیاست‌های مهاجرتی بایدن، او را بدترین رئيس جمهور تاریخ آمریکا نامید. ترامپ همچنین در ادامه افزود: «شهرهای ما مملو از جرایم مهاجران است و ما باید آنها را از کشورمان اخراج کنیم.»

در مقابل، جو بایدن در بیانیه‌ای بار دیگر دونالد ترامپ را تهدیدی برای دموکراسی آمریکا نامید و گفت: «نتایج امشب مردم آمریکا را با یک انتخاب روشن می‌گذارد: آیا به حرکت رو به جلو ادامه می‌دهیم یا به دونالد ترامپ اجازه می‌دهیم ما را به سمت هرج و مرج، تفرقه و تاریکی که دوره ریاست‌جمهوری در کشور مشاهده شد بازگرداند؟»

جو بایدن هم مطابق انتظار توانست در ایالات‌ مختلف به پیروزی دست یابد؛ هرچند رای اعتراضی در ایالت مینه‌سوتا زنگ خطری جدی برای کمپین انتخاباتی او به شمار می‌رود. با شمارش بیش از نیمی از آرا، حدود ۲۰ درصد رای‌دهندگان در این ایالت در رای اعتراضی نسبت به سیاست‌های دولت بایدن در جنگ اسرائيل در نوار غزه و حمایت‌های کاخ سفید از اسرائيل نارضایتی خود را ابراز داشتند؛ این میزان حتی بیشتر از ۱۳ درصدی است که پیشتر در ایالت میشیگان توسط آمریکایی‌های عرب تبار بود که به گزینه «عدم تعهد» رای داده بودند.

تکرار رقابت روسای جمهور پیر

انتخابات دیگر و تکراری بین دونالد ترامپ ۷۷ ساله و جو بایدن ۸۱ ساله، نخستین انتخابات تکراری در تاریخ ایالات متحده از سال ۱۹۵۶ به بعد است و به نظر می‌رسد تعداد کمی از آمریکایی‌ها خواهان مشاهده آن هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آقایان بایدن و ترامپ از محبوبیت پایینی در میان رای‌دهندگان برخوردارند.

نظرسنجی‌های موسسه ادیسون در کالیفرنیا، کارولینای شمالی و ویرجینیا نشان داد که مهاجرت و اقتصاد از نگرانی های اصلی رای دهندگان جمهوری خواه بوده است.

اکثریت رای دهندگان جمهوری خواه در این ایالات‌ گفتند که از اخراج مهاجران غیرقانونی حمایت می کنند. آقای ترامپ که اغلب مهاجران را تحقیر می‌کند، وعده داده که در صورت انتخاب شدن، بزرگترین اخراج در تاریخ ایالات متحده را انجام خواهد داد.

حدود یک سوم از رای‌دهدندگان در کارولینای شمالی گفتند که آقای ترامپ در صورت محکوم شدن در پرونده های کیفری خود، شایسته حضور در کاخ سفید نخواهد بود، در حالی که در ویرجینا ۵۳ درصد مردم گفتند که حتی اگر ترامپ مجرم شناخته شود نیز شایسته این سمت خواهد بود. این تفاوت دیدگاه‌ها دو قطبی شدن در فضای سیاسی آمریکا را نشان می‌دهد و نگرانی‌ها نسبت به افزایش دیدگاه‌های کاملا متضاد را افزایش می‌دهد.

ترامپ قرار است ۲۵ مارس در نیویورک در اولین محاکمه کیفری خود حضور یابد؛ جایی که او به جعل سوابق تجاری برای مخفی کردن پرداخت پول‌های پنهان به یک بازیگر فیلم‌های پورن در طول دوران ریاست جمهوری خود متهم شده است.

علاوه بر پرونده نیویورک، ترامپ با اتهامات مجزای فدرال و ایالت جورجیا به دلیل دخالت در انتخابات سال ۲۰۲۰ مواجه است؛ هرچند مشخص نیست، آیا هر دو پرونده قبل از انتخابات ۵ نوامبر به مرحله برگزاری دادگاه خواهند رسید یا خیر؟! او همچنین با اتهامات دیگری در خصوص نگهداری اسناد طبقه‌بندی شده پس از ترک سمت خود مواجه است.

ترامپ در هر چهار پرونده کیفری خود را بی‌گناه دانسته و تلاش می‌کند که برگزاری دادگاه‌های آنها را به تعویق بیندازد. کمپین انتخاباتی او با استناد به اینکه برگزاری دادگاه‌ها به تلاش‌های او برای پیروزی در انتخابات لطمه می‌زند، خواهان اعطای مصونیت سیاسی به او شده و از دیوان عالی ایالات متحده خواسته‌اند دادگاه‌های مربوط به اتهامات دونالد ترامپ پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برگزار نشود.

از سوی دیگر، جو بایدن هم با نگرانی‌های گسترده‌ای در خصوص سن بالایش رو به روست. حواس پرتی‌های او و اشتباهاتی که او در سخنرانی‌های خود داشته، باعث شده تا بسیاری او را دیگر برای حضور در این سمت مناسب ندانند. بایدن در حال حاضر مسن‌ترین رئيس جمهور تاریخ ایالات متحده آمریکا است و در صورت پیروزی در انتخابات ماه نوامبر، رکورد خود را ارتقا خواهد بخشید.

کناره گیری نیکی هیلی از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

«نیکی هیلی» آخرین رقیب جمهوری خواه دونالد ترامپ، در حالی که گفته بود تا ماه ژوئیه در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا خواهد ماند، کناره گیری کرد.

نیکی هیلی سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در کارولینای جنوبی اعلام کرد: زمان پایان کارزار انتخاباتی من فرا رسیده است.

او گفت: «اکنون زمان تعلیق کارزار من فرا رسیده است. من اعلام کرده بودم که هدفم شنیده شدن صدای آمریکایی هاست . من این کار را کردم، پشیمان نیستم.»

این سیاستمدار جمهوریخواه آمریکا با تبریک به دونالد ترامپ به عنوان نامزد منتخب جمهوری خواهان ادامه داد:« هرچند دیگر نامزد نخواهم بود، از صدایم برای اهداف دیگر که به آنها اعتقاد دارم، استفاده خواهم کرد.»

نیکی هیلی در جریان اعلام پایان کارزار انتخاباتی خود، به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور تبریک گفت، اما حمایتی از او نکرد.

هیلی گفت: «به احتمال زیاد، دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در زمان برگزاری کنوانسیون حزب ما در ژوئیه خواهد بود. من به او تبریک می گویم و برای او آرزوی موفقیت می کنم. برای هر کسی که رئیس جمهور آمریکا می شود آرزوی موفقیت دارم.»

این سیاستمدار جمهوری خواه آمریکایی ادامه داد: ««من همیشه یک جمهوری خواه محافظه کار بودم، و همیشه کاندیدای جمهوری خواه را حمایت کرده‌ام، ولی در پاسخ به پرسش امروز، سخنی از مارگارت تاچر را می‌آورم: «هیچ‌وقت کورکورانه توده را دنبال نکن، همیشه خودت تصمیم‌گیر باش.»

هیلی افزود: «اکنون دونالد ترامپ وظیفه دارد آرای کسانی که در حزب ما و خارج از حزب که از او حمایت نکردند را به دست آورد و امیدورم او این کار را انجام دهد.»

او تصریح کرد: «بهترین سیاست این است که مردم را به هدفت نزدیک کنی، نه این‌که آنها را پراکنده کنی. حالا نوبت اوست که انتخاب کند.»

نیکی هیلی به عنوان تنها رقیب دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در مبارزات انتخاباتی مقدماتی ریاست جمهوری جمهوری خواهان پنجم مارس ۲۰۲۴ برابر با ۱۵ اسفند ماه موسوم به «سوپر سه شنبه» یا «سه شنبه بزرگ» حضور یافته بود.

ترامپ در ۱۴ ایالت از ۱۵ ایالت مورد رقابت حزب جمهوری خواه در روز سه‌شنبه بزرگ را پیروز شد اما نیکی هیلی تنها با غلبه در رقابت ایالت ورمونت توانست پیروز شود.

هیلی حتی در ایالت خود یعنی کارولینای جنوبی ـ که دو بار به عنوان فرماندار آن انتخاب شده بود ـ با بیش از ۲۰ درصد اختلاف با ترامپ، شکست خورد. تیم ترامپ فشار زیادی بر هیلی آورده بود تا از بازی خارج شود و یک پیروزی بزرگ دیگر می تواند یک امتیاز مهم به نفع آنها باشد.

هیلی مقدار حمایت مالی قابل توجهی برای کارزار انتخاباتی خود به دست آورده و گفته بود تا زمان برگزاری کنوانسیون ملی جمهوری‌خواهان در ماه ژوئیه در رقابت خواهد ماند، تا شاید نمایندگان با توجه به مشکلات قانونی ترامپ، نامزد دیگری را انتخاب کنند.

سایه سنگین مشارکت پایین و رای‌دهندگان غیرمتعهد بر «سه‌شنبه بزرگ»

نشریه گاردین گزارش داد، رویداد به اصطلاح «سه‌شنبه بزرگ» رقابت مقدماتی دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا که روز گذشته برگزار شد با اقبال کم رای‌دهندگان روبه رو شد.

رسانه انگلیسی نوشت: به دلیل سطح پایین رقابت و مسجل بودن پیروزی «دونالد ترامپ» و «جو بایدن» در رقابت‌های درون حزبی برگزار شده در سه‌شنبه بزرگ، عدم اشتیاق رای‌دهندگان برای شرکت در رای‌گیری‌های هر ۲ حزب در بالغ بر ۱۵ ایالت و حضور کم آن‌ها در پای صندوق های رای برجسته شد.

روزنامه گاردین نوشت: سطح مشارکت رای‌دهندگان در انتخابات‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان کمتر از دورهای قبلی بود؛ هر چند در برخی ایالات کارزارهای معترضان به حمایت های بایدن از رژیم صهیونیستی مشهور به «رای‌دهندگان غیرمتعهد» در حمایت از دادن رای غیرمتعهد، بخش‌هایی از رای‌دهندگان را آمدن به پای صندوق‌های رای تشویق کردند.

«استیو سایمون» دبیرکل دولت ایالتی مینه‌سوتا روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «چند عامل بر میزان شرکت رای‌دهندگان در انتخابات تاثیرگذار بوده‌اند. عامل نخست وجود کاندیداهای الهام‌بخش و مورد بعدی  تلقی از وجود رقابت است.»

این مقام ایالتی تاکید کرد که در رقابت‌های درون حزبی از جمله در ایالت تحت امر او رقابت‌پذیری چندانی به چشم نمی خورد.

به نوشته گاردین، در ایالت کالیفرنیا شمار کمی از رای‌دهندگان به اینکه رای آن‌ها در رقابت مقدماتی امسال تاثیرگذار است، باور داشتند و حضور کم رای‌دهندگان در پای صندوق های رای باعث نگرانی آن‌ها شده است.

نشریه آمریکایی پالتیکو نیز نوشت: تنها حدود هشت درصد از ۲۲ میلیون رای‌دهنده کالیفرنیایی یک هفته قبل از روز رای‌گیری آرای پستی خود را بازگرداندند. این درصد در میان رای‌دهندگان جوان‌تر در رده سنی ۱۸ و ۳۴ سال که معمولا حامی کاندیداها و اولویت‌های مترقی است از این هم کمتر بود. تنها ۲ درصد از رای‌دهندگان این رده سنی آرای پستی خود را در همین بازه زمانی بازگرداندند.

نشریه گاردین در بخشی دیگر از این ارزیابی از رقابت‌های روز سه‌شنبه بزرگ نوشت: «شاید بزرگ ترین تهدید علیه بایدن در رقابت مقدماتی دموکرات‌ها کسی نیست، جز دموکرات‌های ضد جنگ غزه که در اعتراض به او از رای دهندگان خواسته‌اند در رای خود گزینه غیرمتعهد یا بدون ترجیح را انتخاب کنند.»

این نشریه اشاره کرد که در ایالت میشیگان همراه با وجود جمعیت بزرگی از رای‌دهندگان عرب مسلمان، کارزار اعتراض به بایدن با رای ندادن به او توانست رقم ۱۰۰ هزار رای غیرمتعهد را در رقابت مقدماتی این ایالت ثبت کند و این هشداری به بایدن درباره به خطر افتادن قدرت پایگاه رای‌دهندگان حامی او در این ایالت تعیین کننده است.

پس از این اتفاق «کامالا هریس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا، خواستار یک آتش‌بس فوری موقت در غزه شد که نشان از تاثیرگذار بودن تاکتیک این کارزار اعتراضی دارد؛ اما سازمان‌دهندگان این اعتراض انتخاباتی تاکید کردند، بایدن باید خواستار آتش‌بس دائمی در غزه شود.

«خالد عمر» یکی از رای دهندگان معترض به بایدن در مینه‌سوتا که به سازماندهی این جنبش اعتراضی کمک کرد، گفت: «آن‌ها دارند فشار ما را احساس می‌کنند و ما می‌خواهیم آن‌ها این فشار را حس کنند. ما می‌خواهیم آن‌ها بدانند این وضعیت پذیرفته نیست.»

گاردین نوشت که در چند ایالت، رقم آرای اعتراض «غیرمتعهد» در انتخابات مقدماتی دموکرات‌ها قابل توجه بوده؛ از جمله آنکه در مینه‌سوتا ۲۰ درصد رای ‌دهندگان، در ماساچوست حدود ۹ درصد رای‌دهندگان و در کارولینای شمالی حدود ۱۲ درصد رای‌دهندگان گزینه‌های «غیرمتعهد» یا «بدون ترجیح» را انتخاب کردند.

این نشریه انگلیسی نوشت: «جنبش ضدجنگ قرار نیست کنار بکشد. ضرب‌آهنگ غیرمتعهدها همچنان که جنبش آن‌ها رشد و نمو می‌کند، درخواست برای آتش‌بس را در سرتیترها نگه داشته و بایدن را مجبور به دست و پنجه نرم کردن با بزرگ ترین معضل خود در میان دموکرات‌ها می‌کند.»

گاردین همچنین پیش‌بینی کرد، در صورتی که یک اتفاق غیرانتخاباتی خاص همچون یک بحران برای سلامت کاندیداها یا صدور حکم مجازات حبس برای آن‌ها نیفتد، انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بار دیگر شاهد تکرار رقابت بین بایدن و ترامپ همچون انتخابات ۲۰۲۰ خواهد بود.

این نشریه نوشت: «کمپین طغیان برای پاسخگو کردن بایدن در قبال غزه، تنها مانع باقی‌مانده برای رئیس جمهور آمریکا در این فصل انتخابات است. کاندیداهای رقابت کننده با بایدن نتوانسته‌اند در رقابت درون حزبی، آرای کافی برای آن‌که به شکلی معتبر در رقابت بمانند کسب کنند. ترامپ و بایدن ماه‌هاست جوری رفتار کرده‌اند که انگار همین الان انتخابات بین آن‌ها دارد برگزار می‌شود و تمرکز کارزارهای هر دوی آن‌ها به مبارزه با یکدیگر بوده تا به مبارزه با دیگر رقبای درون‌حزبی. بین این ۲ تن، تمایزی بسیار مشابه با رقابت سال ۲۰۲۰ وجود دارد.»