تشکیل سه هزار میلیارد ریال پرونده مظنون به قاچاق در گمرکات قم

مدیرکل گمرکات قم گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۶۶۷ پرونده مظنون به قاچاق به ارزش حدود سه هزار میلیارد ریال در گمرکات استان تشکیل و برای رسیدگی در اختیار مراجع قانونی قرار گرفت.

مدیرکل گمرکات قم گفت: در سال ۱۴۰۲، تعداد ۶۶۷ پرونده مظنون به قاچاق به ارزش حدود سه هزار میلیارد ریال در گمرکات استان تشکیل و برای رسیدگی در اختیار مراجع قانونی قرار گرفت.

اسفندیار دریکوندی در این خصوص بیان داشت: گمرکات قم همواره یکی از دستگاه‌های موثر در زمینه مقابله با قاچاق در استان بوده‌است و کارشناسان این اداره کل با توجه به تخصص خود در رابطه با قیمت گذاری کالاهای قاچاق با مراجع قانونی همکاری می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش ارزش پرونده‌های مظنون به قاچاق تشکیل شده در اداره کل گمرکات استان در سال گذشته نسبت به سال قبل از آن، افزود: در همین رابطه ارزش ریالی پرونده‌های مظنون به قاچاق تشکیل شده در گمرکات قم طی سال ۱۴۰۲، نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد ۵۶ درصدی همراه بود.

وی ادامه داد: گمرکات استان قم با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود، شرایط لازم برای واردات کالاهای مورد نیاز مردم استان به صورت رسمی و قانونی را فراهم آورده‌است و از طرف دیگر با نهادهای مسئول در زمینه برخورد با قاچاق برای مقابله با این پدیده شوم که موجب ضرر به بخش تولید و اشتغال است، نهایت همکاری را دارد.

گفتنی است سال گذشته ۲۳۲ میلیون و ۸۷۵ هزار و ۷۹۴ دلار صادرات انواع کالا از گمرکات این استان به کشورهای مختلف جهان صورت پذیرفت. این میزان صادرات در قالب ۶ هزار و ۳۳۲ اظهارنامه به وزن ۲۴۲ هزار و ۴۵۵ تُن بود که نشان دهنده پویایی فعالیت‌های تجاری در استان قم است.

در همین راستا سال گذشته درآمد کل گمرکات استان قم به ۲۰ هزار میلیارد ریال رسید که این رقم نسبت به سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش داشت.

لیست کالاهای صادراتی استان قم به بازارهای جهانی بسیار متنوع است که عمده‌ترین آن‌ها در قالب ۳۲ نوع کالا مورد شناسایی قرار گرفته و انواع محصولات صنعتی،‌ شیمیایی، معدنی، خوراکی و سایر کالاها را دربر می‌گیرد.

همچنین در این مدت ۴۷۸ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۹۵۸ دلار کالا در قالب سه هزار و ۲۸۲ اظهارنامه به وزن ۸۹ هزار و ۴۹۰ تُن از طریق گمرکات قم وارد کشور شد.