یک کارشناس سیاست خارجی:

پاسخ باید قاطعانه و هوشمندانه باشد

جمهوری اسلامی همواره نشان داده که توان اطلاعاتی و امنیتی بالایی نسبت به اسرائیل دارد و در زمان ها و مکان های موردنظرش پاسخ های لازم را به اقدامات صهونیست ها داده است.

جمهوری اسلامی همواره نشان داده که توان اطلاعاتی و امنیتی بالایی نسبت به اسرائیل دارد و در زمان ها و مکان های موردنظرش پاسخ های لازم را به اقدامات صهونیست ها داده است.

7 مستشار ارشد نظامی ایران در پی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق به شهادت رسیدند. تجربه تاریخی نشان می‌دهد که هیچ گاه اقدام خصمانه صهیونیست ها بی جواب نمی ماند و آنها باید منتظر پاسخی سخت باشند.

مرتضی مکی درباره نوع پاسخ ایران به حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق گفت: دولت نتانیاهو در جنگ غزه با چالش جدی مواجه شده است چون نتوانست بعد از 6 ماه عملیات نظامی به هیچ کدام از اهدافش جامه عمل بپوشاند. حماس همچنان با قدرت مقابل نظامیان صهیونیستی ایستادگی می کند و وضعیت اسرای اسرائیلی تغییر نکرد.

وی با اشاره به تحمیل شرایط سخت آب و غذایی به مردم غزه توسط اسرائیل افزود: با وجود همه این جنایات، نتایاهو نتوانست در جنگ غزه حتی کوچکترین پیروزی را به دست آورد و حالا تحت فشار جامعه جهانی به ویژه آمریکا و اروپا قرار دارد. جوامع غربی نسبت به اسرائیل شدیدا موضع انتقادی اتخاذ می کنند و دولت های آنها نیز چاره ای ندارد جز آنکه به نتانیاهو فشار بیاورند تا زودتر به این جنگ خاتمه دهد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی اظهار کرد: نتانیاهو برای خارج شدن از این تنگنا در داخل سرزمین های اشغالی و عرصه بین الملل نیاز به تغییر معادلات صحنه دارد از این رو می خواهد مساحت میدان جنگ را وسیع تر کند؛ برای نیل به این مقصود محور کانونی مقاومت را هدف قرار داد.

وی با اشاره به نفوذ استراتژیک و اثرگذاری ایران بر معادلات منطقه افزود: اسرائیل به حمله به مستشاران نظامی ایران در منطقه قصد دارد تهران را به واکنش نظامی وادارد تا شکل جنگ از قالب حماس-اسرائیل تبدیل به ایران-اسرائیل و سپس ایران-غرب غییر کند. قطعا تهران این موضوع را می داند و وارد تله نتانیاهو نمی شود.

مکی با بیان اینکه واکنش تهران هوشمندانه خواهد بود، گفت: جمهوری اسلامی همواره نشان داده که توان اطلاعاتی و امنیتی بالایی نسبت به اسرائیل دارد و در زمان ها و مکان های موردنظرش پاسخ های لازم را به اقدامات صهونیست ها داده است. هر چند این پاسخ ها شاید رسانه ای هم نشدند اما آثارش را صهیونیست ها درک و لمس کردند. این رویکرد قطعا بهترین راهبرد است.