ایران چگونه انتقام می‌گیرد؟

حمله اسراییل به ساختمان سفارت ایران در سوریه یک سوال مهم را ایجاد میکند که ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟ حامد موفق بهروزی: بعد از شهادت حاج قاسم، ایران اصلی‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار داد. پنتاگون آمار مجروحان این حمله را بیش از صد نفر اعلام کرد. هرچند که آمارهای غیر رسمی تلفات و مجروحان بسیار بیشتر از این تعداد بود.

حمله اسراییل به ساختمان سفارت ایران در سوریه یک سوال مهم را ایجاد میکند که ایران چه واکنشی نشان خواهد داد؟

حامد موفق بهروزی: بعد از شهادت حاج قاسم، ایران اصلی‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار داد. پنتاگون آمار مجروحان این حمله را بیش از صد نفر اعلام کرد. هرچند که آمارهای غیر رسمی تلفات و مجروحان بسیار بیشتر از این تعداد بود.

در این میان درک واکنش رهبرانقلاب به این ماجرا میتواند رمز اصلی فهم ما از شیوه انتقام‌گیری جمهوری اسلامی ایران در قبال چنین رخدادهایی باشد.

رادیوفردا واکنش رهبری پس از ضربه به عین‌الاسد را اینگونه منعکس کرد:«رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۱۸ دی، چند ساعتی پس از حمله موشکی سپاه پاسداران به پایگاه عین‌الاسد و یک پایگاه دیگر آمریکا در عراق، گفت این حمله یک «سیلی» به آمریکایی‌ها بود.

رهبر جمهوری اسلامی با این حال «کارهای نظامی به این شکل» را «کافی» ندانست و خواستار پایان «حضور» آمریکایی‌ها در منطقه شد.» ایران در قبال ضرباتی که از سوی دشمنانش متحمل میشود دو سطح از انتقام را تعریف میکند: ابتدا حتما «سیلی» محکمی را میزند اما یک هدف اصلی را مبنا قرار میدهد و بر اساس همان مبنا گام های جدی را بر میدارد.

هدفی که رهبرانقلاب بارها درباره آمریکایی‌ها به عنوان مبنا قرار داده بودند اکنون محقق شده است. آمریکایی‌ها از عراق و افغانستان و خلیج فارس و مجموعا از منطقه عقب نشینی کرده‌اند. حتی کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز فهمیده‌اند آمریکا دیگر همان آمریکای سال‌های قبل نیست. اصلی‌ترین کشور تحت تسلط آمریکایی‌ها در منطقه یعنی عربستان هم به نحوی در تعاملات بین المللی خود چرخش جدی نشان داده است.اکنون اسراییل نیز یک عملیات علیه مواضع جمهوری اسلامی ایران انجام داده و تعدادی از فرماندهان سپاه را به شهادت رسانده است.

واکنش قابل تخمین ایران به سبک و سیاق پیشین، یک «سیلی» سخت و یک هدف مبنایی و راهبردی است یعنی نابودی رژیم صهیونیستی.

راهبردی که جمهوری اسلامی ایران سالها قبل با کمک به تشکیل جبهه مقاومت در منطقه و تقویت آنها شروع شده است و با طوفان الاقصی دو گام مهم به سرانجام رسید:

اول: به بلوغ رسیدن جبهه مقاومت یعنی گروههای مقاومت دیگر نیازی به مداخله مستقیم ایران در تصمیم سازی و اجرا ندارند و خود میتوانند اهداف درست را در وقت مناسب به اجرا بگذارند.

دوم: وحدت گروه های مقاومت از یمن تا عراق و تا لبنان و خود فلسطین به طور هماهنگ اهداف راهبردی را به اجرا میگذارند و این معجزه اصلی پس از طوفان الاقصی بود. اکنون با ظرفیت‌های جدید جبهه مقاومت بیش از هر زمانی به هدف راهبردی نابودی اسراییل نزدیک شده‌ایم. در یک جمله میتوان گفت اسراییلی‌ها سیلی را خواهند خورد اما انتقام راهبردی همان وعده سال 94 رهبرانقلاب است که اسراییل 25 سال آینده را نخواهد دید.