صادرات مازندران در نقطه جوش

صادرات محصولات مازندران با کَشتی و حمل دریایی در راستای راهبردهای توسعه‌محور و آینده‌نگرانه دولت سیزدهم اکنون در مسیری نوینی قرار گرفته و به سمت افزایش درآمدزایی با تجاری سازی و کیفیت بخشی محصولات تولیدی در حال حرکت است.

صادرات محصولات مازندران با کَشتی و حمل دریایی در راستای راهبردهای توسعه‌محور و آینده‌نگرانه دولت سیزدهم اکنون در مسیری نوینی قرار گرفته و به سمت افزایش درآمدزایی با تجاری سازی و کیفیت بخشی محصولات تولیدی در حال حرکت است.

سفر سه روزه استاندار به همراه مسوولان عالی رتبه تجاری و اقتصادی مازندران به روسیه که تیر ماه سال‌گذشته انجام شد را می توان اوج تلاش دولت برای فعال کردن دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در مازندران ذکرکرد، سفر کاری که به باور صاحبنظران دستاوردهای خوبی را برای استان و تولیدکنندگان آن در برداشته است.

به طوری که سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران در اولین جلسه بررسی مصوبات سفر به روسیه که در ۱۹ مرداد ماه همان سال برگزار شد، گفت: برای تصاحب بازار مصرف ۲۹۰ میلیارد دلاری روسیه در شرایط کنونی مازندران در بهترین زمان تاریخی خود قرار دارد. – با توجه به موقعیت سیاسی و دیپلماسی منطقه‌ای موجود که به راه افتاد، تصاحب بازار روسیه برای تجار مازندران یک فرصت بی نظیر است. – در شرایط کنونی بازرگانان و تجار ما باید با بکارگیری تمامی ظرفیت موجود جهت کسب درصد بیشتری از بازار روسیه تلاش کنند. – برای تصاحب بازار روسیه بواسطه ظرفیت‌های مختلفی که در مازندران موجود است اعم از گل و گیاه، مرکبات، برنج، کیوی و دیگر محصولات از یک طرف و ظرفیت گردشگری مازندران از طرف دیگر باید تلاش کنیم. با فعالیت سه بندر مهم امیرآباد بهشهر، بندر نوشهر و فریدونکنار که آماده رونق تجارت با روسیه هستند این امر یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

با این حال در راستای اهداف ترسیم شده فراهم کردن زیرساخت های لازم برای این منظور کلید خورد؛ بنادر مازندران در مرکز توجهات برای افزایش صادرات محصولات استان و به دست گرفتن بازار کشور همسایه قرار گرفت. در حالیکه از سویی تلاش ها برای فراهم کردن امکانات و زیرساخت های لازم در حوزه صادرات از طریق حمل و نقل دریایی در مازندران پیگیری می شود، عنوان تجهیزاتی با نام کشتی کانیتنردار یخچالی همواره از آن یاد می شد و نبود آن به عنوان حلقه گمشده در این نوع صادرات به شمار می رفت.

اما در ماه های اخیر اخبار خوشایند از برداشته شدن این مانع صادراتی دریایی مازندران به نقل از مدیر عامل شرکت کشتیرانی دریای خزر مخابره شد. و “برای نخستین‌بار در کشور؛ کشتی کانتینربر یخچالی وارد بازار صادرات شد” تیتر خبری که نوید بخش صادرات دریایی مازندران بود.

مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر اعلام کرد : در راستای توسعه صادرات محصولات باغی برای نخستین بار در کشور طی طراحی و اجرای پروژه‌ فنی و مهندسی ظرفیت حمل یک شناور به صورت کامل برای حمل کانتینرهای یخچالی تجهیز شد و کشتی یاد شده آماده است محصولات باغی و مرکبات را از بنادر شمالی کشور مانند بندر امیرآباد و انزلی به بنادر کشورهای روسیه از جمله ماخاچ کالا و آستراخان حمل کند.

میزهای تجاری مازندران با کشورهای همسایه فعال شوند

استاندار مازندران با تاکید بر برنامه محوری به منظور جهش و تسهیل فرآیند صادرات، گفت: میزهای تجاری استان در توسعه صادرات به کشورهای همسایه دریای خزر و عربی فعال شوندسید محمود حسینی پور در جلسه کارگروه توسعه صادرات مازندران با ذکر این نکته که طی سال های پس از انقلاب همواره این استان از مزیت حمل نقل دریایی با کشورهای حاشیه دریایی خزر و cis به عنوان فرصت صادراتی بهره نبرده است، افزود: امسال با هدف تداوم توسعه و جهش صادرات، باید میزهای تجاری با هر یک از کشورهای دریای خزر، شکل بگیرد.

وی با توضیح این که باید توازن صادرات و واردات در مازندران متعادل شود و این فرایند اکنون اصلا وجود ندارد، تصریح کرد: توسعه صادرات مازندران باید متفاوت باشد، اگرچه قدم هایی طی سال گذشته برای توسعه صادرات در استان برداشته شده است اما به نسبت ظرفیت و مزیت های آن، رقم صادرات ۳۱۸ میلیون دلار بسیار ناچیز است.

طبق اعلام رسمی گمرک، صادرات سال گذشته محصولات استان مازندران نسبت به سال ۱۴۰۱، به ترتیب رشد ۱۴ و ۵۲ درصدی به لحاظ ارزشی و وزنی به ثبت رسیده است. بنابراین گزارش کشور عراق با صادرات ۱۴۳ میلیون دلار نخستین شریک تجاری، روسیه با ۷۰ میلیون دلار و ترکمنستان با ۲۷ میلیون دلار دومین و سومین شریک تجاری استان طی سال گذشته بوده است.

حسینی پور ادامه داد:‌البته رشد ۱۴ و ۵۲ درصدی صادرات سال گذشته مازندران به لحاظ ارزشی و وزنی نسبت به سال ۱۴۰۱، آمار خوبی است، اما مردم استان اصلا رضایت نخواهند داشت.

نماینده عالی دولت در مازندران با تاکید بر این که قرارداد های حقیقی و حقوقی یا شرکت های صادراتی مازندران با کشورهای منطقه باید احصا شود، بیان داشت: تکرار چیزهایی که داریم اصلا مهم نیست، بلکه چیزهایی که باید داشته باشیم ولی نداریم مهم است.

وی نبود شرکت های حمل و نقل های بین المللی در مازندران را از مشکلات مهم و زیر ساختی در توسعه صادرات عنوان کرد و و گفت:‌ صادرات خدمات فنی و مهندسی مازندران که تقاضای خوبی از کشورهای همسایه از جمله قزاقستان وجود دارد، نیز از عق افتادگی استان است.

وی با اشاره به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، تصریح کرد: اتاق بازرگانی مازندران با همکاری معاونت اقتصادی استان باید برای هر یک از کشورهای دریای خزر و عربی مسوول میز تجاری شکل بدهد، جهش تولید در واقع تحقق جهش تولید امسال استان همان صادرات محصولات کشاورزی، صنعتی و معدنی استان است.

استاندار مازندران گفت: باید از همه افراد با تجربه در حوزه تجارت خارجی و صادرات استان استفاده شود، امسال با اراده قوی تری همه باید برای جهش صادرات از طریق حمل ونقل دریایی مازندران تلاش کنند، به هیچ عنوان نباید از ظرفیت صادرات دریایی مازندران غافل شد، زیر ساخت های بنادر مازندران باید مورد توجه سازمان بنادر و دریانوردی کشور قرار بگیرد.

حسینی پور از گمرک مازندران نیز خواست، نباید منفعل عمل کند، معاونت اقتصادی استانداری مازندران باید ثبت هر گونه صادرات را از مرکز گمرک استان پیگیری کند، تولیدات محصولات مازندران برای صادرات باید از گمرک استان ثبت شود تا علاوه بر اینکه مالیات و عوارض به استان برگردد، وزن ملی مازندران در توسعه صادرات ملی افزایش بیابد.

استاندار مازندران به فرصت نمایشگاهی اکسپو اشاره کرد و گفت: امسال با قدرت و با همه مزیت های استان در این نمایشگاه شرکت خواهیم کرد.

صادرات ۳۱۸ میلیون دلار کالا از گمرکات مازندران

ناظرگمرکات مازندران با اعلام صادرات بیش از ۳۱۸ میلیون دلار انواع کالا از رشد ۱۴ درصدی صادرات طی سال ۱۴۰۲ خبر داد.

امیر جمشیدی گفت: طی این مدت حجم صادرات انواع کالا از گمرکات مازندران بالغ بر یک میلیون و ۵۰۶ هزار تن به ارزش ۳۱۸ میلیون و ۱۲۴ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲، از نطر وزنی ۵۲ درصد و از نظر ارزشی۱۴ درصد، افزایش را نشان می دهد.

ناظر گمرکات مازندران و مدیرکل گمرک نوشهر با اشاره به صادرات ۲۹۸ قلم کالای صادراتی از گمرکات مازندران، بیان داشت: پنج قلم عمده کالاهای صادراتی شامل فرآورده های لبنی با ۱۱۶ میلیون دلار، سیمان با ۳۳ میلیون دلار، مواد پلاستیکی با ۳۵ میلیون دلار، مرکبات با ۲۸ میلیون دلارو فرآورده های خوراکی گوناگون با ۱۹ میلیون دلار بوده اند که سهم ارزشی ۷۳درصدی از کل صادرات گمرکات مازندران را داشته اند.

وی همچنین مقاصد عمده کالاهای صادراتی گمرکات مازندران در این مدت را به ۵۰ کشور مختلف جهان اعلام کرد و گفت : به ترتیب عراق با ۱۴۳ میلیون دلار، روسیه با ۷۰ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۷ میلیون دلار، قزاقستان با ۱۳میلیون دلار و پاکستان با ۱۲ میلیون دلار پنج کشور عمده طرف مبادله تجاری گمرکات مازندران بوده اند که سهم ارزشی ۸۰ درصدی از کل صادرات گمرکات مازندران را داشته اند.

به گفته وی متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی با ۲۴ درصد کاهش به ۲۱۱ دلار رسیده است.

به باور کارشناسان، تلاش های صورت گرفته برای صادرات محصولات کشاورزی مازندران البته با کیفیت به کشور روسیه از طریق حمل ونقل دریایی محقق شده است و نخستین محموله مرکبات مازندران به کشور روسیه در ماه های اخیر با کشتیرانی دریای خزر از طریق بندرامیرآباد در شرق استان صادر شد.