جبران عقب‌ماندگی اقتصادی مازندران با برنامه‌های تحولی دولت سیزدهم

درک درست دولت سیزدهم از جایگاه و نقش بااهمیت مازندران در توسعه کشور باعث شده تا مسوولان ملی برای فراهم کردن زیرساخت ها لازم برای تحقق این امر اقداماتی کنند که رونق و توسعه اقتصادی استان در سال های اخیر گواه این مطلب است.

درک درست دولت سیزدهم از جایگاه و نقش بااهمیت مازندران در توسعه کشور باعث شده تا مسوولان ملی برای فراهم کردن زیرساخت ها لازم برای تحقق این امر اقداماتی کنند که رونق و توسعه اقتصادی استان در سال های اخیر گواه این مطلب است.

مازندران با دارا بودن جمعیتی معادل حدو سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و در اختیار داشتن بیشتر از ۲۳ هزار کیلومتر مربع مساحت کشور به طور متوسط در حال حاضر حدود چهار درصد از تولید ناخالص ملی کشور را از آن خود کرده است و دولت سیزدهم با درک چنین جایگاه و موقعیت ویژه استان و بهره گیری از آنها برای توسعه اقتصادی و ورود سرمایه گذاری های جدید گام برداشته است.

از سوی دیگر دغدغه های اقتصادی دولت حجت الاسلام دکتر رئیسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و زیرساختی، این روزها نقش خاصی در تحقق برنامه جهش اقتصادی دولت سیزدهم با جذب سرمایه گذار ایفا می‌کند.

مازندران همواره به عنوان قطب گردشگری با جاذبه های طبیعی پُرشمار از آن یاد می شد و شاید بواسطه همین عامل در سالهای قبل تر کمتر به موضوعات صنعت، ‌تجارت و اقتصادی این استان پرداخته می شد و این مساله موجب عقب ماندگی هایی هم در گذشته بر آن شده است.

مسوولان ارشد مازندران در دولت رئیسی با درک و شناخت درست از ظرفیت های این استان در بخش های مختلف در ماه‌های گذشته با پهن کردن فرش قرمز زیرپای سرمایه گذاران به عنوان محور رایزنی های فعالان اقتصادی برای سرمایه گذاری جدید تبدیل شده که از آن جمله برگزاری همایش های معرفی فرصت های سرمایه گذاری استان باحضور جمع زیادی از فعالان اقتصادی استانی و ملی نمونه عینی تکاپوی مدیران و بخش خصوصی برای توسعه اقتصادی این دیار است که تاکنون بیشتر از یک هزار سرمایه گذار آمادگی خود برای راه اندازی یا اجرای طرح‌های توسعه ای در حوزه صنعت و تولید استان اعلام کردند.

در این پیوند معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران به اقدامات در راستای توسعه کشاورزی اشاره کرد و گفت: با فعال بودن پنج هزار و ۸۳۲ واحد گلخانه ای در مازندران به مساحت ۵۳۹ هکتار، این استان در این زمینه رتبه دوم تعداد گلخانه های فعال کشور را دارد.

حسن خیریانپور افزود: کسب رتبه اول تعداد نمونه‌های ملی تولیدکنندگان برتر حوزه کشاورزی کشور در ۲ سال متوالی از دیگر موفقیت های به دست آمده در این حوزه در مازندران است.

وی اضافه کرد: یکهزار و ۸۳۸ هکتار اراضی کشاورزی استان در دولت سیزدهم زهکشی شد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران گفت که تجهیز، مرمت، بازسازی مرکز بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی شهید باهنر در راستای احیاء ۱۴۴ استخر به تعداد ۱۱۳ هزار قطعه ماهی آزاد در ۲ سال اخیر انجام شد.

خیریانپور با بیان این که، تولید ۲۱۹ هزار تُن آبزیان دریایی و پرورشی به ارزش اقتصادی حدود ۱۵۰ هزار میلیارد ریال در این مدت انجام شد، گفت: شناسنامه دارکردن چهار هزار و ۸۰۰ هکتار باغات مرکبات و کیوی استان برای توسعه صادرات اجرا شد.

وی از اجرای کشت قراردادی برنج دربیش از ۳۹هزار هکتار شالیزار و کشت قراردادی گندم در۲۱هزار هکتار مزارع استان خبرداد و گفت: سنددارکردن ۶ هزار و ۵۸۶ قطعه زمین کشاورزی استان به مساحت بیشتر از ۲۸ هزار هکتار انجام شد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه تولیدات طیور نیز گفت که صدور۲۲۱ مورد مجوز طیور صنعتی و نیمه صنعتی در راستای بهسازی و نوسازی، توسعه و موافقت اصولی به تعداد بیش از ۱۵میلیون قطعه، صدور ۵۵ فقره مجوز تاسیس طیور صنعتی و نیمه صنعتی به ظرفیت بیش از چهار میلیون قطعه و صدور ۶۴فقره مجوز بهره برداری طیور صنعتی و نیمه صنعتی به ظرفیت بیش از یک میلیون قطعه در این برهه زمانی انجام شد.

وی افزود: صدور۱۴۰فقره مجوز دام صنعتی در راستای بهسازی و نوسازی، توسعه و موافقت اصولی، صدور ۴۴ فقره مجوز تأسیس دام صنعتی به تعداد بیش از ۱۱هزار رأس، صدور ۱۶فقره مجوز بهره برداری دام صنعتی به تعداد بیشتر از سه هزار راس و صدور ۹۵۱فقره مجوزبهره برداری دامداری روستایی، غیرصنعتی به تعداد بیش از ۵۳ هزار رأس انجام شد.

به گفته خیریانپور صدور ۱۹مجوز گلخانه برای بهسازی و نوسازی، توسعه، صدور ۳۳۴ فقره مجوز تأسیس گلخانه به مساحت بیش از ۴۷ هکتار و صدور ۸۷ فقره مجوز بهره‌برداری گلخانه به مساحت ۱۱هکتار، صدور۱۷۲ مجوز شیلات صنعتی و نیمه صنعتی برای بهسازی و نوسازی، موافقت اصولی، صدور ۳۴فقره مجوّز تأسیس شیلات و صدور ۱۴فقره مجوّز بهره‌برداری با ظرفیت تکثیر۵۰تُن و پرورش بیش از ۳۶۱ تُن عملیاتی شد.

وی از ایجاد و راه اندازی پردیس واحدهای فناور و نوآور بخش کشاورزی، شناسایی و پشتیبانی ۱۲۸شرکت مرکز رُشد و فناوری و ایجاد پارک تولید علم و دانش و پارک فناوری کشاورزی در استان به عنوان بخش دیگری از اقدامات انجام شده در حوزه اقتصادی کردن فعالیت ها برشمرد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران گفت در این مدت تولید محصولات زراعی استان از ۳.۰۲ میلیون تُن به ۳.۳۱۲ میلیون تُن (رشد۱۰درصدی) تولید محصولات باغی ۳.۱میلیون تُن به ۳.۵میلیون تُن (رشد ۱۳ درصدی) و تولید برنج از ۱.۳ میلیون تُن به ۱.۵ میلیون تُن (رشد ۲۰درصد) افزایش یافت.

وی در خصوص توسعه صنعتی مازندران به برنامه های انجام شده اشاره و خاطرنشان کرد: اتخاذ تصمیم و پیگیری در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان برای راه اندازی مجدد ۲ خط تولید واحد صنایع چوب و کاغذ و بهره‌برداری از آنها و قرارداد شرکت چوب و کاغذ مازندران با وزارت آموزش و پرورش به میزان ۳۰ هزارتُن و قرارداد شرکت چوب و کاغذ مازندران با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به میزان ۱۰ هزارتُن از جمله این اقدامات است.

خیریانپور ادامه داد:‌ یک هزار و ۲۱ فقره جواز تأسیس صنعتی با پیش‌بینی سرمایه‌گذاری۲۱۰ هزار و ۱۹۹ میلیارد ریال و پیش بینی اشتغال بیشتر از ۱۹ هزار نفر صادر شد و نیز ۴۴۱ فقره پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری۸۰ هزار و ۷۴۳ میلیارد ریال و اشتغال حدود ۱۰ هزار نفر و بروزرسانی شناسنامه بیش از ۶۰۰ واحد صنعتی استان انجام شده است.

وی از صدور ۶ فقره پروانه اکتشاف و ۶ فقره گواهینامه کشف پیگیری در وصول مطالبات معوق شده قطعه سازان خودرو استان خبرداد و اظهار داشت: قطعه سازان استان حدود پنج هزار و ۳۳۷ میلیارد ریال از شرکت های خودروساز کشور مطالبه داشتند که با پیگیری‌ها و مکاتبات انجام شده بخش اعظمی از این مطالبات دریافت شد.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران از اعمال برنامه های توسعه گردشگری به عنوان بخش دیگر اقدامات انجام شده دولت سیزدهم در استان نام برد و گفت :صدور ۱۳۶ فقره پروانه واحدهای اقامتی، بومگردی و پذیرایی و دفاتر، صدور چهار فقره پروانه محیط گردشگری روستایی و صدوریک هزار و ۴۳۸ فقره پروانه خانه مسافر بخشی از اقدامات انجام شده است.

وی ادامه داد:‌ برگزاری موفق افتتاحیه رویداد اکو ۲۰۲۲ در استان مازندران با نتایج تبادل تورهای گردشگری و ورزشی با هدف توسعه فرهنگ گردشگری، گسترش روابط اقتصادی با کشورهای عضو اکو و پیگیری برای حذف روادید کشورهای عضو اکو و معرفی توانمندیها و ظرفیت‌های اقتصادی، گردشگری و فرهنگی استان در رویداد مهم گردشگری استان انجام شده است.

خیریانپور مرمت ۹۴ اثر تاریخی، پایگاه و موزه، ‌افتتاح موزه‌های ظروف رامسر و موسیقی استاد اسحاقی بهشهر، صدور مجوز تاسیس چهار موزه، ‌ثبت ۹۶پرونده های ملی تاریخی، معنوی، طبیعی و منقول، برندسازی و بازاریابی ۱۳ محصول صنایع ‌دستی در ۱۳ شهرو روستای دارای قابلیت مازندران، دریافت۲۸ نشان ملی مرغوبیت کالا و یک نشان بین‌المللی مرغوبیت کالا، زنده سازی ۲ رشته صنایع دستی حصیروکوب، ثبت ۲شهر و یک روستای ملی صنایع دستی در استان شامل بهشهر، آلاشت و روستای درزی‌کلا بابل و مستندنگاری و تکمیل پرونده‌های مربوط به حقوق مالکیت معنوی ثبت ۲اثر فاخر و پیگیری ثبت ۲ نشان جغرافیایی از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در حوزه توسعه مسائل میراث فرهنگی استان ذکر کرد.

وی برنامه های انجام شده در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی را شامل صدورپروانه تأسیس ۹۳۶ آموزشگاه تحت نظارت فنی و حرفه‌ای و بروزرسانی ۱۹ کارگاه آموزشی، ‌ اعطای مجوزآموزش جوارکارگاهی ومحیط کار واقعی(به تعداد ۱۳۸ فقره مجوز ایجاد مراکز جوار در بنگاه های اقتصادی و اجرای طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی به تعداد هشت هزار و ۵۳۵ نفر دانست.

معاون هماهنگی اموراقتصادی و گردشگری استانداری مازندران گفت: برنامه ریزی و هماهنگی های لازم برای قرارگیری طرح روستای نوفن ذیل طرح توانمندسازی ۷۰۰ روستای استان انجام گرفت و علاوه بر اولویت‌های سه گانه صندوق کارآفرینی کشور در طرح روستای نوفن حوزه‌های اولویت‌دار پیشنهادی به همراه طرح‌های فناورانه مرتبط و منابع مالی مورد نیاز را جهت بررسی و تصویب در جلسه آتی کارگروه توسعه اقتصاد دانش بنیان ارائه شد.

وی از تصویب منطقه آزاد تجاری مازندران به عنوان یکی از دستاوردهای درخشان اقتصادی دولت سیزدهم در استان نام برد و گفت:‌ با پیگیری‌های مستمر استاندار ونمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی این مهم محقق شده است.

خیریانپور به توسعه زیرساختی در بنادر وگمرکات استان اشاره و خاطرنشان کرد: پیشرفت فیزیکی۸۵ درصدی برای ساخت اسکله رو- رو ریلی، ‌ فعال‌سازی حمل و نقل دریایی و کشتی‌های کانتینری یخچال‌دار و تحقق حمل و نقل ترکیبی دریایی، ریلی، زمینی، هوایی و کارگو در مازندران و آغاز ساخت چهار فروند کشتی توسط شرکت صدرا به سفارش وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی باسرمایه گذاری ارزی به ارزش ۴۲ میلیون دلار و سرمایه گذاری ریالی چهار هزار میلیارد ریالی از جمله این اقدامات است.