مدیرکل دامپزشکی استان سمنان:

جوجه‌ریزی در استان سمنان ۲۲ درصد افزایش یافت

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی سال ۱۴۰۲ در این استان انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۲ درصدی داشت.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: ۳۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی سال ۱۴۰۲ در این استان انجام شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۲۲ درصدی داشت.

حمیدرضا حسینی افزود: استان سمنان با کمبود تولید گوشت مرغ مواجه نیست و حدود ۳۰ درصد تولید مرغ در این استان خودمصرفی است و ۷۰ درصد دیگر مازاد و به بازار استان‌های همجوار از جمله تهران ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: استان سمنان در زمینه تامین گوشت قرمز نیز مشکلی ندارد و متناسب با نیاز استان تولید می‌شود، اما با توجه به قیمت گوشت قرمز تقاضا نسبت به گذشته کمتر شده و استقبال بیشتر از گوشت مرغ است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان بیان کرد: میانگین روزانه نیاز گوشت قرمز این استان در روزهای عادی بین ۱۰ تا ۱۲ تن است.

حسینی ادامه داد: نزدیک به ۴۸ تن انواع فرآورده خام دامی غیربهداشتی و غیرقابل مصرف انسانی از مراکز عرضه استان در ۱۴۰۲ ضبط و معدوم‌سازی شد.

به گفته وی، ۱۳۵ پرونده تخلف مربوط به مراکز عرضه و مصرف انواع فرآورده‌های خام دامی استان سمنان سال گذشته به مراجع قضایی ارسال و ۱۶ مرکز با دستور مقام قضایی پلمب شد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ابراز کرد: طبق نظارت‌های بهداشتی از کشتارگاه های دام و طیور استان نزدیک به ۳۳ تن گوشت قرمز و سفید ناسالم در سال گذشته از چرخه توزیع خارج و معدوم شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ۶ کشتارگاه دام و ۶ کشتارگاه طیور در استان فعال است که در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۶۱ هزار راس دام و ۲۷ میلیون قطعه طیور برای ذبح به کشتارگاه‌های استان منتقل شد.

استان سمنان دارای ۵۰۸ مزرعه پرورش انواع طیور از جمله مرغ گوشتی، تخمگذار و اجداد با ظرفیت ۱۵ میلیون قطعه تولید در هر دوره، یک میلیون و ۶۰۰ هزار راس دام سبک و ۸۰ هزار راس ظرفیت اسمی دام سنگین است که ۶۵ درصد جمعیت دام سبک این استان مربوط به عشایر است.

شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف بهداشتی در عرضه گوشت و فرآورده‌های خام دامی می‌توانند مراتب را به اداره دامپزشکی شهرستان و یا به سامانه اطلاع رسانی ۱۵۱۲ برای بررسی و پیگیری گزارش کنند.