گمانه‌زنی خبرنگار ارشد رسانه انگلیسی از نحوه پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل

خبرنگار ارشد شبکه خبری اسکای روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که پاسخ تلافی‌جویانه ایران به حمله رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، «مناسب» و «قوی» خواهد بود اما منجر به جنگ تمام عیار در منطقه غرب آسیا نخواهد شد.

خبرنگار ارشد شبکه خبری اسکای روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که پاسخ تلافی‌جویانه ایران به حمله رژیم صهیونیستی علیه ساختمان کنسولگری ایران در دمشق، «مناسب» و «قوی» خواهد بود اما منجر به جنگ تمام عیار در منطقه غرب آسیا نخواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین دومینیک واگورن در این گزارش دو دقیقه‌ای گفت: اسرائیل در جریان جنگ غزه به متحدان و گروه‌های نیابتی ایران حمله، اما از رویارویی مستقیم خودداری کرده بود. با این حال حمله مستقیم به ساختمان متعلق به سفارت ایران در دمشق در یکم آوریل فرق داشت.

وی افزود: رهبر معظم ایران آیت الله خامنه‌ای گفته‌اند که اسرائیل باید تنبه شود و تنبیه خواهد شد. اگر ایران اقدام تلافی‌جویانه انجام ندهد ضعیف نشان داده خواهد شد. اما سووال این است که این کشور چگونه پاسخ می‌دهد و آیا می‌تواند از بروز جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند.

این خبرنگار انگلیسی سپس به گمانه‌زنی درباره نحوه پاسخ ایران پرداخت و گزینه‌های ایران برای حمله به فلسطین اشغالی از کشورهای منطقه‌ای و داخل ایران را مورد بررسی قرار داد.

وی ضمن اشاره به احتمال حمله سایبری ایران علیه رژیم صهیونیستی، افزود: ایران تاکنون خویشتنداری نشان داده تا از جنگ گسترده‌تر در منطقه جلوگیری کند. این کشور ممکن است از قدرت نظامی لازم برای جنگ تمام عیار در منطقه برخوردار نباشد اما آنچه آیت الله خامنه‌ای و مشاوران ایشان تصمیم‌ بگیرند احتمالا یک پاسخ مناسب خواهد بود که در اندازه حمله صورت گرفته علیه ساختمان کنسولگری ایران قوی باشد و منجر به بروز جنگ تمام عیار نشود.

واگورن در همین حال به تحرکات ارتش رژیم صهیونیستی، و آمریکا و متحدانش در منطقه اشاره کرد و مدعی شد: این خطر وجود دارد که اوضاع از کنترل خارج و خاورمیانه دچار یک درگیری فاجعه‌بار شود.

به گزارش ایرنا، منابع خبری عصر دوشنبه سیزدهم فروردین ۱۴۰۳ از حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان نزدیک سفارت ایران در دمشق خبر دادند که بر اساس آن، ساختمان کنسولگری ایران در دمشق به طور کامل تخریب شد و خودروهای مقابل آن نیز خسارت دیدند؛ جنایتی که تهران اعلام کرد بدون پاسخ نخواهد ماند و رژیم صهیونیستی از ارتکاب آن پشیمان خواهد شد.

در همین رابطه، روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای از شهادت سرداران محمدرضا زاهدی و محمدهادی حاج رحیمی و پنج تن از همراهان در جنایت تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله موشکی به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق خبر داد.

وزیر امورخارجه کشورمان شامگاه پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ اعلام کرد:‌ در پاسخ به تماس‌های تلفنی وزیر امور خارجه آلمان، وزیر امور خارجه انگلیس و وزیر امور خارجه استرالیا ضمن تبادل‌نظر درخصوص برخی موضوعات دوجانبه، تأکید کردم که وقتی رژیم صهیونیستی با نقض حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های وین، مصونیت افراد و اماکن دیپلماتیک را نقض می‌کند و شورای امنیت نیز قادر به صدور یک بیانیه در محکومیت حمله تروریستی به سفارت ایران در دمشق نیست، دفاع مشروع با هدف تنبیه متجاوز یک ضرورت است.

حسین امیرعبداللهیان افزود: در ادامه به لزوم اعلام موضع صریح از سوی سه کشور مذکور در محکومیت این جنایت تروریستی رژیم اسراییل تاکید کردم و تصریح کردم که ایران به دنبال گسترش دامنه جنگ نیست، اما بازگشت امنیت پایدار در منطقه حساس غرب آسیا، به مهار رهبران جنگ‌طلب و ‌نامتعادل رژیم صهیونیستی و توقف پایدار جنایات جنگی این رژیم علیه غزه و کرانه باختری مرتبط است.