کشف تأثیر دوگانه آلودگی هوا بر سلامتی افراد میانسال

یک مطالعه که اخیرا انجام شده نشان داد که آلودگی هوا با استرس و افسردگی مرتبط است و افراد میانسال را در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.

یک مطالعه که اخیرا انجام شده نشان داد که آلودگی هوا با استرس و افسردگی مرتبط است و افراد میانسال را در معرض خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی قرار می‌دهد.

به گزارش شفقنا؛ وبگاه آرتی عربی نوشت: «این مطالعه که نتایج آن در کنفرانس قلب و عروق پیشگیرانه 2024 انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) ارائه شد، در بیش از 3000 شهرستان آمریکا با جمعیت 315 میلیون نفر انجام شده است».

دکتر شادی ابوهاشم، نویسنده اصلی این مطالعه، از دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، گفت که مطالعه ما نشان می دهد که هوایی که تنفس می‌کنیم بر سلامت روان ما تأثیر می‌گذارد، که به نوبه خود بر سلامت قلب نیز تأثیرگذار خواهد بود.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ باعث ۴.۲ میلیون مرگ زودرس در سراسر جهان شده است که بیماری‌های روانی نیز با این مرگ‌های زودرس مرتبط هستند. این مطالعه بررسی کرد که آیا آلودگی هوا و سلامت روان ضعیف به هم مرتبط هستند و تأثیر مشترکی بر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی دارند یا خیر.

این مطالعه بر روی ذرات کمتر از 2.5 میکرومتر در قطر متمرکز شد که به آنها ذرات ریز یا PM2.5 نیز گفته می شود. آنها از دود اگزوز خودروها، احتراق نیروگاه و سوزاندن چوب به دست می آیند و نشان دهنده بالاترین خطرات سلامتی هستند.

محققان داده‌هایی را در مورد میانگین روزهایی که ساکنان شهر دچار مشکلات سلامت روانی از جمله استرس، افسردگی و مشکلات عاطفی می‌شوند، از CDC جمع‌آوری کردند. سپس هر شهر بر اساس این اعداد به سه گروه طبقه بندی شد.

این تیم همچنین نرخ مرگ و میر زودرس بیماری‌های قلبی عروقی با سن (زیر 65 سال) را برای هر شهر از CDC به دست آورد.

این مطالعه شامل ۳۰۴۷ شهر ایالات متحده با بیش از ۳۱۵ میلیون ساکن (با بیش از ۲۰۷ میلیون ساکن بین ۲۰ تا ۶۴ سال و ۵۰٪ زن) در سال ۲۰۱۳ بود.

بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۹، حدود ۱،۰۷۹،۶۵۶ (۰.۳۴٪) از شرکت‌کنندگان قبل از سن ۶۵ سالگی بر اثر بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست دادند.

محققان ارتباط بین آلودگی، سلامت روان و مرگ و میر زودرس بیماری‌های قلبی عروقی را پس از تعدیل عواملی که می توانند بر این روابط تأثیر بگذارند، تجزیه و تحلیل کردند.

شهرهایی که هوای آلوده داشتند (غلظت PM2.5 بالا) 10 درصد بیشتر احتمال داشت که سطوح بالای روزهای «سلامت روان ضعیف» (PMH) را نسبت به شهرهایی با هوای پاک (غلظت PM2.5 کم) گزارش کنند.

این خطر در شهرهایی با نرخ بالای شیوع اقلیت یا فقر به طور قابل توجهی بیشتر بود. ارتباط بین «سلامت روانی ضعیف» و مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در شهرهایی با سطوح بالاتر (بالاتر از سطوح توصیه‌شده سازمان بهداشت جهانی: بیشتر یا مساوی 10 میکرومتر) آلودگی هوا، قوی‌تر بود. در این شهرها، سطوح بالاتر «سلامت روان ضعیف» (PMH) با افزایش سه برابری مرگ‌های زودرس ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی در مقایسه با سطوح پایین‌تر «سلامت روان ضعیف» همراه بود.

دکتر ابوهاشم گفت: «یافته‌های ما تهدیدی دوگانه از آلودگی هوا را نشان می‌دهد که این آلودگی نه تنها سلامت روانی را بدتر می‌کند، بلکه خطر مرگ‌های مرتبط با سلامت روانی مانند بیماری‌های قلب و عروق را نیز تشدید می‌کند.