گزارش «گویه» در آستانه عید غدیر

شادترین روزهای قم چگونه باید رقم بخورد؟

مدیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم خبر داده است طبق ابلاغ حجت‌الاسلام و المسلمین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور، امسال برگزاری مراسم دهه امامت و ولایت به عنوان یکی از مناسبت‌های مذهبی در دستورکار وظایف شورا قرار گرفته است.

مدیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم خبر داده است طبق ابلاغ حجت‌الاسلام و المسلمین موسی‌پور نماینده ولی فقیه و رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور، امسال برگزاری مراسم دهه امامت و ولایت به عنوان یکی از مناسبت‌های مذهبی در دستورکار وظایف شورا قرار گرفته است.
به گزارش روزنامه گویه؛ حجت‌الاسلام ذاکری مدیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی قم هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و سازمان‌ها را برای برگزاری مطلوب مراسم و همچنین استفاده از ظرفیت آن‌ها جهت کمک به برنامه‌های ستادهای مردمی لازم دانست و تلاش برای رسیدن به این مهم را خواستار شد.
مسئولین و نمایندگان ستادها و دستگاه‌های حاضر در این جلسه ضمن ارائه برنامه‌های تدارک‌دیده شده در این ایّام دیدگاه های خود را بیان کرده اند.
برنامه پیاده‌روی روز غدیر از ساعت ۱۸ در بلوار پیامبر اعظم (ص) و حرکت کاروان خودرویی در شب عید غدیر از برنامه‌های پیش‌بینی شده عید سعید غدیر است که در جلسه مطرح شده است. از دیگر برنامه‌های این ایام، برگزاری جشن در 15 نقطه از جمله مساجد و بوستان‌ها، اطعام عید غدیر، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، نورافشانی در مساجد منتخب، پویش هر خانه یک پرچم و مسابقات متعدد فرهنگی است که در جلسه اعلام شد
واقعیت آن است که عید عظیم غدیر از مردمی ترین اعیاد در جهان تشیع، کشور و شهر قم می باشد و سال ها است بدون هیچ حضور و نظارت و مدیریت رسمی و دولتی برگزار شده است. در این میان نهادهای بخش عمومی مانند شهرداری ها تلاش می کنند تا در چنین مناسبت هایی که تأثیرات فراوانی در نشاط شهری دارد برنامه هایی را به اجرا گذارند که غالبا هیچکدام به گستردگی حرکت های مردمی در کشور نیست.
مناسبت های عید غدیر و میلاد امام زمان عج و محرم از جمله اوقاتی است که هیچ اقدام رسمی و ارگانی به پای تلاش ها و زحمات و خدمات مردم و شیفتگان اهل بیت ع نمی رسد و استان قم سرامد و پیشگام و الگوی بسیاری از حرکت های دینی مردمی در ایران و جهان تشیع است.
برنامه های اعلام شده روزهای آتی برای عید غدیر همان مواردی است که سال ها است توسط علاقه مندان و هیآت و دسته های مردمی برگزار می شده است و ضروری است تا از آمیخته شدن آنها به دخالت های دولتی جلوگیری کرد.
تاریخ و تجارب مردم قم نشان می دهد پیشرفت مذهب و فرهنگ در این دیار هیچگاه معطل دولت ها و دستگاه ها نبوده است و قرن ها است ارزش های غدیر به نسل های بعدی تا به امروز منتقل گردیده است.
گرچه شرایط در حکومت اسلامی متفاوت است و یکی از تکالیف قطعی کارگزاران دولت اسلامی کمک به ترویج دین و ارزش های اخلاقی خصوصا آموزه های سرنوشت ساز غدیر است اما نباید این سیاست کل و ثابت و ضروری را با سلیقه های محلی خراب کرد. تجربه سال های اخیر نشان داده است دستگاه ها نتوانسته اند همپای خلاقیت ها و ابتکارات مردم در امور مذهبی جلو بیایند و بطور مثال شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در برگزاری آیین های روز قدس یا 22 بهمن جذابیت چشمگیری در سطح استان ندارد و تنها عشق و وفاداری مردم جلوه های حیرت انگیز در قم خلق می کند.
در این میان ممکن است برخی جریان ها و تفکرات تمایل داشته باشند تا نوعی قرائت از غدیر را جایگزین قرائت مترقی برآمده از مبانی انقلاب اسلامی کنند با استفاده از این مناسبت بر اختلافات شیعه و سنی دامن بزنند و کینه را بجای همدلی و نشاط بنشانند و عید بزرگ غدیر را تبدیل به یک مناسبت فرقه ای کنند که نیازمند نظارت دستگاه های مسئول است اما این مهم بدون دخالت و دستکاری در سیر طبیعی تلاش مردم میسر است.
همزمان لازم است تا گروه های مردمی نیز سطح برنامه ریزی و اجرای خود در اعیاد را متناسب با ذائقه مردم ارتقاء دهند و بر شکوه عید غدیر بیافزایند. یکی از آسیب های جاری در محافل و شهرهای مذهبی مانند قم رجحان غم بر شادی است که باید میان همه ضرورت های دینی و فرهنگی توازن برقرار کرد.
شهر قم بطور جدی از جلوه ها و برنامه های شاد و سالم و برخوردار از نشاط پایدار رنج می برد و نیازمند جهش و توسعه ابتکارات و خلاقیت ها در این زمینه هستیم.
در این رابطه دبیر ستاد مردمی غدیر قم از توزیع بیش از 110 هزار وعده غذا در محلات محروم استان قم خبرداده و گفته است: به مناسبت فرا رسیدن عید غدیر «همایش ملی غدیریان» با حضور مهمانانی از تهران، کاشان، اصفهان و سمنان در حرم حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود.
او بیان داشته است: اولین برنامه‌ای که در نظر گرفتیم به همت خیرین مردمی و هیأت‌های مذهبی ایجاد ایستگاه‌‌های صلواتی است که از شب عید غدیر شروع به فعالیت می‌کنند، برنامه دوم این ستاد شناسایی ۱۱۰ محله توسط سازمان تبلیغات اسلامی استان است که مقرر شد در این محله‌ها به صورت خودجوش کاروان‌های شادی برپا شود و جشن‌های مختلفی در مساجد برای شهروندان برنامه‌ریزی شده است.
بختیاری زاده ادامه داده است: با توجه به اینکه توزیع اطعام در این عید بسیار مورد تاکید قرار گرفته است، با همکاری خیرین مردمی قرار بر این شد در روز عید غدیر ۱۱۰ هزار غدای گرم میان مردم و نیازمندان در محله‌ها توزیع خواهد شد.
دبیر ستاد مردمی غدیر تصریح کرد: با همکاری که با شهردای قم انجام داده‌ایم از روز عید قربان به مدت ۱۵ روز، تمامی شهربازی‌ها و پارک‌هایی که متعلق به شهرداری قم هستند بلیط ورودی خود را به صورت