مکی در گفت‌وگو یی تشریح کرد:

سفر انفرادی بوریس جانسون به اوکراین مانور قدرت در بیخ گوش روسیه است

اهداف سفر رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا به اوکراین/ دلایل حضور انفرادی نخست‌وزیر انگلیس در کی‌یف/ سناریوی اروپا برای جنگ اوکراین

اهداف سفر رهبران آلمان، فرانسه و ایتالیا به اوکراین/ دلایل حضور انفرادی نخست‌وزیر انگلیس در کی‌یف/ سناریوی اروپا برای جنگ اوکراین

تحلیلگر مسائل اروپا گفت: اراده کشورهای اروپایی برای مقابله با روسیه قوی‌تر از گذشته شده و برای حفظ آرمان‌ همگرایی غربی و جلوگیری از تغییر ژئوپلیتیک جغرافیای اروپا، علیه مسکو صف‌آرایی کردند.

«مرتضی مکی» تحلیلگر مسائل اروپا با اشاره به سفر رهبران کشورهای اروپایی به اوکراین و اعلام حمایت همه‌جانبه از این کشور در گفت‌وگو با ایلنا اظهار کرد: سفر رهبران آلمان، ‌فرانسه و ایتالیا به اوکراین و دیدار آنها با ولودیمیر زلنسکی، با هدف متعددی انجام شد و به نوعی آن را باید تاکید بر حمایت دوباره از کی‌یف دانست. توجه داشته باشید که این سه کشور طی دهه‌های گذشته نفت و گاز خود را از روسیه دریافت می‌کردند و به نوعی شریک این کشور به حساب می‌آمدند و حتی سرمایه‌گذاری‌های زیادی از سوی آلمان و فرانسه و ایتالیا در روسیه انجام شده است و همین سرمایه‌گذاری به صورت متقابل از سوی روسیه در سه کشور مذکور انجام شده است. حالا به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه روسیه شاهد آن هستیم که هر سه کشور همکاری خود با مسکو را قطع کرده و جایگزین‌های جدید برای نفت و گاز خود پیدا کردند.

وی ادامه داد: هر سه کشور از ابتدای جنگ اوکراین که از ۲۴ فوریه شروع شد به دنبال آن بودند که از درگیری و ورود مستقیم در این پرونده جلوگیری کنند و از سوی دیگر اوکراین هم از این کشورها انتقاد کرد؛ نمونه علنی انتقاد اوکراین را باید در پرونده ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی آلمان به این کشور دانست که رئیس‌جمهور اوکراین بارها این مسائل را علنی کرده است. به موازات این سفر شاهد ورود انفرادی بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا به اوکراین بودیم که به نوعی باید آن‌را مانور قدرت در بیخ گوش روسیه دانست. هدف جانسون از این سفر که برای دومین بار انجام می‌شود این است که به اتحادیه اروپا بگوید لندن به صورت مجزا و جداگانه در کنار کی‌یف قرار دارد. این در حالی است که تسلیحات بریتانیا از ابتدای جنگ تاکنون توانسته خسارات زیادی به ارتش روسیه وارد کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: در این میان اوضاع به سمتی رفته است که این سلسله سفرها در حال مخابره پیام تهدید به مسکو قلمداد می‌شود. توجه داشته باشید که اتحادیه اروپا در همین حین درخواست اوکراین مبنی بر نامزدی برای پیوستن به این نهاد اروپایی را پذیرفته است که باید بگوییم این کشور حالا یکی از اعضای پر دردسر اروپا به حساب می‌آید. اروپایی‌ها همچنان کمک‌های سیاسی و نظامی خود را روانه اوکراین می‌کنند اما در این بین آنها همچنان نمی‌خواهند به صورت مستقیم وارد درگیری و سیاسی – نظامی شوند. این در حالی است که اراده کشورهای اروپایی برای مقابله با روسیه قوی‌تر از گذشته شده است و برای حفظ آرمان‌ همگرایی غربی و جلوگیری از تغییر ژئوپلیتیک جغرافیای اروپا، علیه مسکو صف‌آرایی کردند. اینکه فرانسوی‌ها اعلام می‌کنند که اوکراین در ازای تحویل برخی از مناطق به روسیه به جنگ خاتمه دهد صرفاً نظری است که از سوی امانوئل مکرون مطرح می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از اعضای اتحادیه اروپا به هیچ وجه نمی‌خواهند که بخش شرقی و جنوبی اوکراین به روسیه تحویل داده شود؛ چراکه آنها معتقدند اگر جنگ بر این اساس پایان پیدا کند بدون شک در آینده نزدیک روسیه همسایگان اروپایی خود را مورد تهاجم قرارخواهد داد و همین روش را مجدداً علیه آنها بکار می‌گیرد. بر همین اساس معتقدم هر کشوری بخواهد در پرونده اوکراین میانجی‌گری کند باید همه جوانب را در نظر بگیرد و به همین دلیل فرانسوی‌ها هم نمی‌توانند آتش جنگ اوکراین را با این پیشنهادها خاموش کنند. بریتانیا هم به دنبال آن است که به نوعی خود را متمایز از سایر اعضای اتحادیه اروپا به دنیا معرفی کند اما بدون شک کمک‌های این کشور به اوکراین ادامه خواهد داشت. آنها می‌خواهند اوضاع را به نفع خود مدیریت کنند و حالا باید دید که آیا این حمایت‌ها به تشدید جنگ خانمان‌سوز در اوکراین منجر می‌شود یا اینکه اروپا صرفاً به دنبال فرسایشی کردن این نبرد است.