معاون سازمان منابع طبیعی کشور:

روند اجرای طرح‌های مدیریت روان آب در قم مطلوب است

معاون دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به کم هزینه بودن طرح‌های مدیریت روان آب در قم گفت: این استان به شیوه مطلوب از ظرفیت این طرح‌ها استفاده کرده است.

معاون دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به کم هزینه بودن طرح‌های مدیریت روان آب در قم گفت: این استان به شیوه مطلوب از ظرفیت این طرح‌ها استفاده کرده است.

به گزارش روابط عمومی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم، علی حسین دهقان در دیدار با مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه در حوزه مقابله با بیابان‌زایی اتفاق‌های خوبی در قم رقم زده شده‌است افزود: این اقدام‌ها و دستاوردها باید به شیوه  مطلوب در اختیار همگان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه مستندسازی و انعکاس دستاوردها بخش مهمی از یک طرح منابع طبیعی است، اضافه کرد: باید در هر طرح بخشی از اعتبارها را به مستندسازی و معرفی آن طرح اختصاص دهیم.

دهقان بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: مجامع علمی نیز باید در جریان فعالیت‌ها و دستاوردها قرار گیرند تا بتوانند کمک‌های لازم را داشته باشند.

وی از کم هزینه بودن طرح‌های مدیریت روان آب در قم یاد کرد و افزود: قم به شیوه مطلوب از ظرفیت این طرح‌ها استفاده کرده‌است.

دهقان با بیان اینکه مشارکت مردم در حوزه نگهداری و احیای عرصه‌های منابع طبیعی موضوع بسیار مهمی است خاطرنشان کرد:  منابع طبیعی با توجه به گستردگی وظایف، بدون مشارکت مردم و دستگاه‌ها نمی‌تواند به نتایج نهایی برسد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز با تاکید بر اینکه، استفاده از ظرفیت اصحاب رسانه، برای معرفی دستاوردهای منابع طبیعی در قم در دستور کار است گفت: تا به امروز تعامل مطلوبی با اصحاب رسانه برقرار شده که امیدواریم با فراهم‌سازی زمینه‌های مورد نیاز از ظرفیت آن‌ها برای رسانه‌ای کردن پروژه‌ها، بهره ی بیشتر ببریم.

محمد شعاعی با بیان اینکه تهدیدهای حوزه بیابان حیات بشریت را تهدید می‌کند گفت: امروز که مسئولان استان آثار طرح‌های مقابله با بیابان‌زایی را دیده‌اند به موضوع‌های مهم آگاه شده و پای کار آمده‌اند.

مرتضی داودی معاون فنی اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان هم با بیان اینکه این اداره‌کل با دفتر بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری تعامل مطلوبی دارد تصریح کرد: تلاش ما این است که عرصه‌های بیابانی قم بهترین شرایط پایدار را داشته باشد و مراتع احیا شود و در این راستا از ظرفیت‌های مختلف استانی و ملی بهره‌مند خواهیم شد.

۱۶ درصد معادل ۱۷۸ هزار هکتار مساحت قم را بیابان تشکیل داده که ۱۰۵ هزار هکتار آن به کانون بحران تبدیل شده و حدود ۴۲۰ هزار هکتار از اراضی قم نیز در معرض بیابانی شدن است و در راستای مبارزه با بیابان‌زایی تاکنون در ۱۳ هزار هکتار با گونه‌های مختلف نهال کاری شده‌است.