مشکلات آموزش و پرورش استان قم بررسی شد؛

از نداشتن زمین آموزشی در نقاط بحرانی تا عدم وجود سرویس برای دانش آموزان کهک و جعفریه

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: برخی از مشکلات آموزش و پرورش چندسالی است که مورد غفلت واقع شده و امروز به مشکلات بحرانی تبدیل شده‌اند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: برخی از مشکلات آموزش و پرورش چندسالی است که مورد غفلت واقع شده و امروز به مشکلات بحرانی تبدیل شده‌اند.

علیرضا رحیمی در سومین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم که در سالن جلسات این اداره‌کل برگزار شد، اظهار کرد: مراحل پیگیری تمام مصوبات جلسه گذشته انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بحث زمین برای مدارس آموزش و پرورش یک بحث مهم است، عنوان کرد: متاسفانه این مشکل از مدت‌ها پیش وجود داشته و هنوز نیز برطرف نشده است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه چند محله در استان شرایط بحرانی دارند، مطرح کرد: باید هرچه سریع‌تر به وضعیت این محله‌ها رسیدگی شود.

وی با اشاره به اینکه در قم ساختمان‌های مناسبی برای مدارس غیر دولتی نداریم، خاطرنشان کرد: حدود 200 مدرسه غیرانتقاعی در استان داریم که 70 مدرسه آن فاقد استحکام بنا بوده‌اند.

رحیمی با بیان اینکه امسال بار دانش آموزی استان افزایش پیدا کرد، تصریح کرد: بسیاری از این مدارس در گذشته مجوزات لازم را کسب کرده‌اند ولی در طول زمان توانسته‌اند خودشان را با قوانین جدید وفق دهند.

وی با اشاره به اینکه تلاش ما در راستای رفع این مشکل است، یادآور شد: سال گذشته 1449 مدرسه داشتیم ولی برای امسال نیازمند 1481 مدرسه بودیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با بیان اینکه امسال 15 هزار و 199 دانش آموز به استان اضافه شدند، ابراز کرد: در حوزه ابتدایی نیز نیازمند 4 هزار 850 نیرو بودیم ولی تنها 3 هزار و 540 معلم داریم.

وی ادامه داد: در دوره متوسطه نیز نیاز استان به 4 هزار و 586 معلم بوده است درحالی که ظرفیت استان 3 هزار و 371 نفر است.

رحیمی با اشاره به اینکه حدود 700 نفر از معلم‌های بازنشسته را نیز به محیط کار بازگرداندیم، بیان کرد: بار کمبود نیرو از دوره ابتدایی درحال منتقل شدن به دوره متوسطه اول است.

وی با بیان اینکه توزیع کتاب‌های درسی توسط آموزش و پرورش فشار کاری در این اداره را افزایش داده است، اظهار داشت: در گذشته کتاب‌ها در بازار توزیع می‌شد اما در سالیان اخیر باید دانش آموزان ابتدا در سایت ثبت نام کنند که به دلایل مختلف برخی از دانش آموزان این امکان را ندارند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم با اشاره به احداث دارالقرآن مرکزی، مطرح کرد: در استان برای هر منطقه یک دارالقرآن داریم ولی دارالقرآن مرکزی به نوعی آن‌ها را مدیریت کرده و اقدامات پیشرفته‌تر را دنبال می‌کند.

وی عنوان کرد: وسیله‌ای برای حمل و نقل دانش آموزان در دو بخش دیگر استان قم یعنی کهک و جعفرآباد وجود ندارد.

در این جلسه عباس ذاکریان فرماندار قم نیز اظهار کرد: لکه‌های آموزشی و نقاط مورد نیاز آموزش و پرورش در طرح تفصیلی مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در برخی از نقاط نیاز فوری به مدرسه داریم، عنوان کرد: اگر شهرداری در این نقاط زمین داشته باشد، آمادگی لازم به منظور واگذاری آن‌ها وجود دارد.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مطالبه شهروندان، سرانه‌های آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری باید پاسخ‌گوی زمین مورد نیاز برای سرانه‌های آموزشی باشد، مطرح کرد: در مناطقی مانند بلوار الغدیر سرمایه‌داران کلان اقدام به ساخت آسمان خراش‌ها کرده‌اند و شهرداری موظف بوده فضای آموزشی را از آن‌ها مطالبه کند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در پایان متذکر شد: مطابق قانونی افرادی که اقدام به احداث مجتمع‌های 200 واحدی می‌کنند باید یک فضای آموزشی نیز در آن تاسیس کنند ولی بجای عمل به قانون مجتمع‌ها 199 واحدی احداث می‌کنند.

همچنین مهدی اصفهانیان مقدم معاون خدمات شهری شهرداری قم که به عنوان نماینده شهرداری در این جلسه حضور داشت، خاطرنشان کرد: در مواردی شاهد بودیم که آموزش و پرورش در منطقه‌ای که اتفاقا از نظر سرانه آموزشی نقطه حیاتی نیز بوده است، زمین داشته ولی اداره‌کل نسبت به وجود آن بی اطلاع بوده است، که در این راستا نیازمند آن هستیم که مسئولان آموزش و پرورش استان اقدام به بازنگری و بررسی مجدد زمین‌ها و املاک خود کنند.

وی سپس نسبت به عدم استحکام بنای مناسب برخی از واحدهای آموزشی غیر دولتی تذکر داد و گفت: در این واحدها دانش آموزان بسیاری تحصیل می‌کنند ولی متاسفانه علی‌رغم فرصت 3 ساله و تمدید مجدد و یکساله آن، هنوز برخی از این واحدها نسبت به استحکام بنای خود اقدامات لازم را انجام نداده‌اند و هر لحظه امکان دارد با بروز یکی از بلاهای طبیعی مانند زلزله، شاهد بروز حوادث و اتفاقات ناگوار بسیاری باشیم.

گفتنی است؛ 5 منطقه بلوار الغدیر، شهرک قدس، انسجام، بلوار 15 خرداد و شاهد به عنوان مناطق بحرانی آموزشی مشخص شده‌اند که علی‌رغم احساس نیاز ضروری به مدرسه در این مناطق، طبق اعلام آموزش و پرورش استان قم حتی زمین آموزشی نیز در این مناطق وجود ندارد.

همچنین لازم به ذکر است، در استان قم 207 مدرسه غیر دولتی وجود دارد که طبق اخطاریه شهرداری قم حدود 140 مدرسه استحکام بنای لازم را نداشتند و با اعلام اداره‌کل آموزش و پرورش تاکنون حدود 50 مدرسه مستحکم شده، 40 مدرسه شرایط استحکام شدن را ندارند و مابقی نیز در دست اقدام هستند.