از “شهر ملی انگشتر” چه خبر؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آخرین وضعیت قم، شهر ملی انگشتر را تشریح کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آخرین وضعیت قم، شهر ملی انگشتر را تشریح کرد.

علیرضا ارجمندی در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: در ارتباط با قم، شهر ملی انگشتر باید تمهیداتی در مجموعه اندیشیده می‌شد تا زمینه‌ای برای فعالیت بهتر و بیش‌تر کمی و کیفی صنعتگران آماده شود.

وی با بیان اینکه طبق رایزنی‌های انجام شده مقرر شده بود بازار شمسه با ۳۰۰ مغازه برای بازار کار انگشتر قم انتخاب شود، مطرح کرد: البته درحال حاضر این موضوع متوقف شده است چراکه پله برقی از منفی پنج تا سطح آماده نشده و بازار فروش و رفت و آمد مشتری در این محل آن طور که باید وجود ندارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه صنعتگران بازار فعال ندارند، عنوان کرد: علی‌رقم تمام توافقات انجام شده با بانک شهر هنوز موفق نشدیم مغازه‌های متعهد شده را در اختیار صنعت‌گران قرار دهیم.

وی با بیان اینکه اولویت ما تکمیل بحث پله برقی‌ها و فعال شدن بازار شمسه است، خاطرنشان کرد: اگر این موضوعات تحقق یابد صنعت‌گران می‌توانند اقساطی که برای خرید مغازه‌ها اخذ می‌شود را تامین کنند.

ارجمندی با اشاره به اینکه دبیرخانه شهر ملی انگشتر حوالی بیت امام خمینی(ره) در حال آماده شدن است، تصریح کرد: همچنین در خانه صنایع دستی نیز که مباحث توسعه، ترویج و آموزش‌ها را دنبال می‌کند، کارگاه‌های انگشتر وجود دارد.

وی از مطالعه طرح ۲۰ هکتاری یاد کرد و گفت: مطالعات این زمین که در ابتدای عوارضی قرار دارد در مراحل پایانی است و در نظر داریم از ظرفیت آن به عنوان شهر عقیق استفاده کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم ادامه داد: در این شهر عقیق مباحثی چون آموزش، برگزاری کارگاه، سالن‌های آزمایشگاهی و … دنبال می‌شود و در کل مجموعه جامعی است که می‌تواند جنبه‌های بین المللی نیز پیدا کند.

وی با بیان اینکه باید در راستای معرفی ظرفیت‌های قم بیش‌تر تلاش شود، یادآور شد: درحال حاضر متاسفانه گردشگرانی که وارد قم می‌شوند اصلا نمی‌دانند که این شهر، به عنوان شهر ملی انگشتر انتخاب شده است.

ارجمندی با اشاره به اینکه در راستای همین موضوع جلسات متعددی با شهرداری قم و سازمان زیباسازی شهرداری داشته‌ایم، بیان کرد: خوشبختانه این جلسات نتایج مطلوبی داشته که هفته گذشته نامه آن را به شورای اسلامی شهر قم تقدیم کردیم.

وی با بیان اینکه در این نامه پیشنهاد خود را به مجموعه شورای اسلامی ارائه دادیم، اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که یکی از میدان‌های شهر به عنوان میدان عقیق نام‌گذاری شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم با اشاره به اینکه همچنین مقرر شده است یک نماد بسیار زیبا برای این میدان طراحی شود، اظهار کرد: رسالت این کار با مجموعه شهرداری قم بوده و طرح انگشتری که به سمت آسمان نورافشانی می‌کند، تایید شده است.

وی با بیان اینکه این اتفاق می‌تواند به عنوان مقدمه معرفی ظرفیت‌های انگشتر قم باشد، عنوان کرد: باید مبلمان شهری و معماری شهری یک نمادی از انگشتر را که پیامی از اینکه قم، شهر ملی انگشتر است؛ به مخاطبین و به ویژه گردشگران ارائه دهد.

گفتنی است، در تاریخ ۲۲ دیماه سال ۱۳۹۹ شهر قم در بین ۳۱ استان کشور به‌عنوان شهر ملی انگشتر به ثبت رسید.

نام گذاری قم به نام شهر ملی انگشتر، آغاز حرکت برای توسعه این هنر در سطح ملی و بین المللی است، حرکتی که نیازمند حمایت سازمان‌ها و حتی هنرمندان از این هنر است.

توجه به اقتصاد هنری، تربیت علاقمندان ومطلع بودن از سلیقه مشتریان در بازار ملی و بین المللی برای عرضه و فروش نکاتی است که می تواند این هنر رابه رشد بیشتری برساند.

توجه به این نکته که هنر انگشتر سازی در این شهر قدمتی به بلندای تپه هفت هزار ساله قلی درویش قم دارد مکانی باستانی که در آن نمونه‌های انگشتری قم وجود داشت و این نشان می‌دهد از دیر باز این هنر مورد توجه مردمان شرق زمین بوده است و حال که این فرصت در سطح ملی به هنر قم داده شده است باید با برنامه ریزی و تخصیص اعتبارات باید بهترین بهرها را از این ثبت ملی برای آوازه شهر قم کسب کرد.

همچنین در بهمن‌ماه گذشته طی مراسمی، از نماد قم، شهر ملی انگشتر رونمایی شد.

نماد شهر قم که یک اثر هنری به شکل انگشتر و ساخته از چوب راش است، عصر روز دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ همزمان با روز سوم  پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و سی و پنجمین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی با حضور پویا محمودیان معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی رونمایی شد.

این نماد اثر ابوالفضل صادقی هنرمند قمی است که از چوب راش و با استفاده از هنر معرق و نیز با بهره‌گیری از هنر منبت ساخته شده است.

نماد شهری قم شهر ملی انگشتر در ابعاد ۱۳۰ در ۱۳۰ سانتی‌متر ساخته شده و ساخت آن دو سال و نیم زمان برده و  قرار است در محل مناسبی از شهر قم و در یکی از میادین اصلی نصب شود.