برگزیدگان آیین مهر سینمای ایران در قم معرفی شدند

سینماگران برگزیده استان قم طی مراسمی با حضور رئیس سازمان سینمایی در قالب آیین مهر سینمای ایران معرفی و تجلیل شدند.

سینماگران برگزیده استان قم طی مراسمی با حضور رئیس سازمان سینمایی در قالب آیین مهر سینمای ایران معرفی و تجلیل شدند.

به گزارش شهر بیست، آیین مهر سینمای ایران در قم با حضور جمعی از مسئولان، هنرمندان و فیلمسازان در تالار فرهنگ و هنر قم برگزار شد.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، هاشم میرزاخانی مدیرعامل مؤسسه سینماشهر، محمدرضا سوقندی مشاور وزیر ارشاد و مدیرکل دفتر امور استان‌ها و مجلس سازمان سینمایی، امیر علی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم، حجت‌الاسلام لطفی نیاسر مدیرکل صداوسیمای مرکز قم و نرجس نیازمند عضو شورای شهر قم از جمله مسئولان حاضر در مراسم بودند.

در ابتدای این مراسم بعد از تلاوت آیات قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی، امیرعلی عموزاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم به مهمانان حاضر در مراسم خیرمقدم گفت.

*سینماگران سرمایه‌ ارزشمند انقلاب 

وی ضمن تبریک ایام معصومیه، اظهار کرد: بعضی افراد مقایسه‌هایی را نسبت به زمان طاغوت انجام می‌دهند که حرکت بسیار اشتباهی است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی قم ادامه داد: اگرچه این مقایسه‌ها به منظور بیان پیشرفت‌هاست ولی اصل انقلاب اسلامی برای بیان چنین مقایسه‌هایی نبود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم خاطرنشان کرد: یکی از دستاوردها و سرمایه‌های اصلی و برجسته این انقلاب، هنرمندان و سینماگران هستند که امیدواریم به بهترین شکل از ظرفیت‌ آن‌ها استفاده شود.

*تلاش دولت برای تأمین مسکن سینماگران/ عقب‌ماندگی زیرساخت‌های سینمایی جبران می‌شود

در بخش دیگری از این مراسم، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی در سخنانی از توجه به هنرمندان و فیلمسازان استانی به عنوان یکی از اولویت‌های این سازمان یاد کرد و اظهار کرد: آیین مهر سینمای ایران طی سال‌های آینده نیز به منظور تکریم اهالی سینما در استان‌ها تداوم خواهد داشت.

وی، قم را مقصد سیزدهمین سفر استانی مسئولان سازمان سینمایی عنوان کرد و گفت: تلاش کردیم با سفر به استان‌های مختلف به صورت ملموس در جریان مشکلات هنرمندان و فیلمسازان قرار بگیریم و برای حل مشکلات استان‌ها تلاش مؤثری داشته باشیم.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به اینکه امروز تفاهم‌نامه مطلوبی با استاندار قم منعقد شد، مطرح کرد: در این تفاهم‌نامه نسبت به تولید فیلم و مستند، تجهیز انجمن سینمای جوانان قم، نوسازی و تجهیز برخی سینماهای قم و برگزاری جشنواره‌های سینمایی تأکید شده است.

وی در ادامه به کمبود زیرساخت‌های سینمایی در کشور اشاره کرد و گفت: کشور ترکیه که صاحب صنعت فیلمسازی هم نیست، ۳ هزار سالن سینما دارد در حالی که ما در سطح کشور تنها ۶۰۰ پرده سینما داریم و ۲۲۲ شهر با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر از داشتن سالن سینمایی محروم هستند.

خزاعی با اشاره به اینکه احداث سینما در این شهرها یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است، تصریح کرد: امکانات دفاتر سینمای جوان برای دوازده سال قبل است و در شورای عالی سینما به ریاست معاون اول رئیس جمهور مصوب شد تا پایان سال تمام دفاتر سینمای جوان شهرستان‌ها تجهیز شود.

وی به موضوع حمایت سازمان سینمایی برای تولید فیلم کوتاه و مستند در استان‌ها اشاره کرد و افزود: برای نخستین‌بار ۷۰ درصد بودجه سینمای جوانان و ۴۰ درصد بودجه مرکز گسترش و سینمای تجربی به شهرستان‌ها اختصاص داده شده است.

وی با بیان اینکه به دنبال تقویت جریانات فیلمسازی در شهرستان‌ها هستیم، یادآور شد: برای نخستین بار، پنج سهمیه فیلمسازی به انجمن سینمای جوانان شهرستان‌ها برای ورود فیلمسازان جوان به عرصه فیلمسازی حرفه‌ای در استان‌ها اعطا شده است.

رئیس سازمان سینمایی همچنین از پیگیری مشکل مسکن سینماگران خبر داد و گفت: طرحی برای خانه‌دار شدن هشت هزار سینماگر عضو صندوق هنر در حال تدوین است و در جلسه آینده شورای عالی سینما ارائه خواهد شد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم با پرداخت تسهیلات بلندمدت و ساخت مسکن در نقاط مطلوب شهرستان‌ها، مشکل مسکن سینماگران برطرف شود.

وی از برگزاری شورای عالی سینما در دولت خبرداد و گفت: تلاش داریم دغدغه‌های سینماگران را در این شورا بیان کرده و به دنبال برطرف کردن آن‌ها باشیم.

خزاعی با انتقاد از کسانی که نسبت‌به حوزه سینما تبلیغات منفی دارند و کم لطفی می‌کنند، گفت: زیباترین تصاویر مربوط به دفاع مقدس، انقلاب اسلامی، نقش روحانیت و مردم در سینما بوده است،  سینما در سال‌های گذشته بسیار نقش مؤثری داشته و اگر امروز دستاوردهای انقلاب اسلامی و حماسه‌های دفاع مقدس ثبت و ضبط شده است، به برکت سینما بوده است.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر ۴ هزار فیلم در عصر انقلاب اسلامی تولید شده و رتبه دوازدهم سینمای دنیا در اختیار جمهوری اسلامی است، افزود: سینماگران ما در ۴۴ حضور خارجی خود در جشنواره‌های متعدد بین‌المللی، بالغ بر ۴ هزار جایزه کسب کرده‌اند و برای نظام افتخارآفرینی کرده‌اند.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه هنرمندان و فیلمسازان نیز باید قدر نظام را بدانند، گفت: کم‌کاری‌هایی نیز در عرصه سینما وجود داشته است، اگر بسیاری از دستاوردها و پیشرفت‌های ایران اسلامی مغفول مانده به دلیل کم کاری سینماست چراکه یکی از رسالت‌های ما تبیین همین مسائل است.

خزاعی تأکید کرد: اگر امروز، جوان ما از پیشرفت‌های علمی، نظامی، فناوری و سیاسی اطلاعی ندارد به‌دلیل بی‌توجهی ما مدیران سینمایی بوده است. ما سینماگران باید پیشرفت‌های کشور را تبیین می‌کردیم تا جوان دهه هشتادی ما بداند در کشور چه اتفاقی می‌افتد.

وی افزود: اگر امروز کسی معترض می‌شود و شعاری می‌دهد،  باید بر علیه ما به عنوان مدیر گفته شود و ما باید از مردم و جوانان و خانواده شهدا عذرخواهی کنیم، اگر ما مدیران فرهنگی کشور کم‌کاری نمی‌کردیم امروز این اتفاقات نمی‌افتاد.

رئیس سازمان سینمایی با بیان اینکه سینما باید جوانان را نسبت به آینده امیدوار کند، گفت: متأسفانه این خوش‌بینی و امیدواری در آثار سینمایی نیست و باید بپذیریم راوی خوبی برای معرفی دستاوردهای کشور نبودیم.

وی با اشاره به اینکه اگر به این وظیفه درست عمل می‌شد امروز شاهد این اتفاقات نبودیم، مطرح کرد: مقام معظم رهبری بارها نسبت به آینده انقلاب اسلامی ابراز امیدواریم کردند که باید این امید در آثار سینماگران ظهور و بروز داشته باشد.

خزاعی با بیان اینکه سینماگران در معرفی انقلاب اسلامی به جهان نیز نقش دارند، خاطرنشان کرد: نقش سینماگران در نشان دادن چهره روشن انقلاب اسلامی به دنیا غیر قابل انکار است.

*تجلیل از خانواده شهدا

همچنین اجرای نمایش از سوی محمد کدخدازاده از هنرمندان جوان قم، پخش چند کلیپ مربوط به فعالیت سینماگران قم و تجلیل از خانواده شهید سامانلو و شهید کمیلی از دیگر بخش‌های این آیین بود.

در بخش دیگری از این مراسم از علی جهانی مستندساز شناخته شده قمی از سوی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم به پاس ساخت چند مستند از میراث طبیعی قم تجلیل شد.