آغاز طرح “علمداران خدمت” همزمان با ماه محرم در قم

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و آغاز طرح "علمداران خدمت" توسط شهرداری قم، پرچم عزای حسینی در مقابل شهرداری مرکز به اهتزاز درآمد.

همزمان با فرارسیدن ماه محرم و آغاز طرح “علمداران خدمت” توسط شهرداری قم، پرچم عزای حسینی در مقابل شهرداری مرکز به اهتزاز درآمد.

آیین آغاز برنامه‌های شهرداری قم برای ماه محرم و صفر با عنوان علمداران خدمت امروز با حضور شماری از نیروهای ستادی و عملیاتی شهرداری، مدیران شهری و مسئولان استانی در مقابل شهرداری مرکز برگزار و نسبت به بسیج تمام امکانات جهت تعظیم شعائر دینی تأکید شد.

در آستانه با فرارسیدن ماه محرم و آغاز ایام سوگواری امام حسین علیه الاسلام آیین سیاه‌پوشانی شهر و آغاز برنامه‌های شهرداری قم برای ماه محرم و صفر با حضور حجت‌الاسلام مرتضی شعبان‌زاده مدیرکل تبلیغات اسلامی استان، مهدی اصفهانیان مقدم معاون خدمات شهری شهرداری قم، سید مجتبی سبحانی ثابت رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر و شماری از نیروهای ستادی و عملیاتی شهرداری برگزار و پرچم مشکی محرم هم‌زمان در مقابل شهرداری مرکز و ۲۵ ساختمان مجموعه مدیریت شهری قم به اهتزاز درآمد.

برگزاری مراسم زیارت عاشورا و اقامه عزای حسینی از بخش‌های دیگر این آیین در مقابل شهرداری مرکز بود.

آمادگی سازمان فرهنگی شهرداری قم برای همکاری با هیئات مذهبی

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم در حاشیه آغاز طرح ” علمداران خدمت و آیین سیاه‌پوشانی شهر” اظهار داشت: نخستین اقدام سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم همزمان با آغاز ماه محرم، با برپایی نمایشگاه ” عطر تربت” کلید خورده است.

حجت‌الاسلام سید احمد طباطبایی نژاد بابیان اینکه برپایی نمایشگاه عطر تربت به خاطر شیوع بیماری کرونا به مدت دو سال متوقف‌شده بود، ادامه داد: این نمایشگاه امسال با همکاری شورای هیئات مذهبی مجدداً فعالیت خود را از سر گرفته است.

وی بابیان اینکه در قالب این نمایشگاه خدمات قابل‌ارائه به هیئات مذهبی و تسهیلات و ظرفیت‌های دولتی برای برپایی محافل عزاداری در معرض دید عموم قرار می‌گیرد، گفت: این نمایشگاه هم‌اکنون در بوستان نجمه در حال برگزاری است.

طباطبایی نژاد سیاه‌پوشانی شهر را موردتوجه قرار داد و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی‌های خوبی برای فضاسازی‌های محیطی و آماده‌سازی شهر برای ورود به ماه محرم صورت گرفته است.

وی با اشاره به درخواست‌های هیئت‌های مذهبی برای برگزاری باشکوه‌تر مراسمات، اذعان کرد: بررسی و پیگیری این درخواست‌ها در حال انجام است.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم فضاسازی‌های محیطی در مراکز فرهنگی شهر را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: با توجه به وضعیت بیماری کرونا، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری قم آماده بسترسازی این فضاها برای برگزاری محافل عزاداری است.

ثبت درخواست برپایی مواکب در سامانه “قمیار”

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در حاشیه آغاز طرح اظهار داشت: شورای شهر و مجموعه مدیریت شهری قم از سه ماه پیش برای استقبال و ورود به ماه محرم برنامه‌ریزی داشته است.

به گفته سید مجتبی سبحانی ثابت، برای برگزاری باشکوه آیین‌های دینی و خدمات‌رسانی بهتر به مردم و زائران، جلسات متعددی با مدیران شهری و مناطق مختلف برگزارشده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: طی هماهنگی‌های انجام‌شده روند مطلوبی درزمینه تبلیغات شهری و فضاسازی‌های محیطی، آماده‌سازی فضای شهر برای عزاداری و ارتقای ایمنی محافل عزاداری و مواکب انجام‌گرفته است.

وی با اشاره به آماده‌سازی بستر لازم جهت درخواست و ثبت برپایی موکب و ایستگاه صلواتی در نرم‌افزار “قمیار”، گفت: همچنین برای تهیه ظروف یک‌بارمصرف باقیمت مناسب نیز هماهنگی‌های لازم با یکی از شرکت‌های تولیدکننده و معرفی هیئات مذهبی به آن‌ها انجام‌یافته است.

سبحانی ثابت خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت شهری قم همچنین آماده برگزاری محافل عزاداری در بوستان‌ها و سایر فضاهای روباز است.

وی نظافت شهری را از وظایف مهم شهرداری قم در برپایی محافل عزاداری دانست و خاطرنشان کرد: شهرداری قم با تمام توان پای‌کار برگزاری باشکوه تعظیم شعائر دینی است.

تداوم اجرای طرح “علمداران خدمت” تا پایان اربعین حسینی(ع) در قم

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: طرح” علمداران خدمت” شهرداری قم همزمان با فرارسیدن ماه محرم در قم آغاز و تا پایان اربعین حسینی(ع) ادامه خواهد داشت.

مهدی اصفهانیان مقدم نیز پیرامون طرح علمدران خدمت اظهار داشت: در این طرح و عملیات آیین سیاه‌پوشانی و فضاسازی محیطی، عملیات تنظیف و پاک‌سازی مساجد و حسینیه و بازدیدهای ایمنی محافل عزاداری انجام می‌گیرد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم ادامه داد: شهرداری قم با بسیج تمام امکانات و ظرفیت‌ها تلاش می‌کند تا خدمات مطلوب و قابل قبولی به عزاداران و مجاوران کریمه اهل‌بیت سلام‌الله‌علیها ارائه نماید.

وی با اشاره به بازدید عوامل سازمان آتششانی قم از مواکب، حسینیه‌ها، هیئات مذهبی و مساجد، بیان داشت: در قالب این بازدیدها دستورالعمل‌های ایمنی ابلاغ و نسبت به موارد ضد ایمنی هشدار داده‌شده است.

اصفهانیان مقدم با تأکید بر آغاز سیاه‌پوشانی و فضاسازی مناطق هشتگانه شهری تصریح کرد: علاوه بر آماده‌باش عوامل خدمات شهری، ماشین‌آلات سازمان آتششانی و مدیریت پسماند نیز بی‌وقفه مشغول خدمات‌رسانی به عزاداران خواهند بود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: طرح” علمداران خدمت” همزمان با فرارسیدن ماه محرم در قم آغاز و تا پایان اربعین حسینی(ع) ادامه خواهد داشت.