مدیرکل پدافند غیرعامل:

قرارگاه پرتویی افزایش مصونیت قم در برابر حوادث هسته‌ای را دنبال می‌کند

مدیرکل پدافند غیرعامل قم گفت: قرارگاه پرتویی و هسته‌ای استان، براساس مصوبه کمیته دائمی شورای پدافند غیرعامل کشور و به استناد ماده هشت اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوب فرمانده کل قوا تشکیل شده و هدف آن افزایش سطح مصونیت استان در برابر بحران‌های ناشی از حوادث هسته‌ای و پرتویی است.

مدیرکل پدافند غیرعامل قم گفت: قرارگاه پرتویی و هسته‌ای استان، براساس مصوبه کمیته دائمی شورای پدافند غیرعامل کشور و به استناد ماده هشت اساسنامه سازمان پدافند غیرعامل کشور مصوب فرمانده کل قوا تشکیل شده و هدف آن افزایش سطح مصونیت استان در برابر بحران‌های ناشی از حوادث هسته‌ای و پرتویی است.

مهدی متقیان روز پنجشنبه درگفت‌وگو با خبرنگار ایرنا،‌ بیان کرد: استاندار مسئولیت قرارگاه را برعهده دارد و فرمانده سپاه قم به عنوان جانشین فرمانده قرارگاه پرتویی استان است، همچنین مدیرکل پدافند غیرعامل به عنوان معاون هماهنگ‌کننده قرارگاه پرتویی فعالیت می‌کند.

وی ادامه داد: با توجه به این که قم یک استان‌ هسته‌ای است، در ذیل قرارگاه هسته‌ای و پرتویی در استان تعداد ۱۰ کارگروه با شرح وظایف مختلف تشکیل شده و  به فعالیت می‌پردازند.

وی بااشاره به این‌که شرح وظایف کارگروه‌ها توسط معاون هماهنگ کننده قرارگاه به اطلاع روسا و اعضای کارگروه‌ها خواهد رسید، افزود: نخستین کارگروه، کارگروه رصد و پایش است که بامسئولیت فرمانده سپاه قم در استان شکل گرفته و ابلاغ حکم آن توسط استاندار محترم انجام شده‌است.

متقیان گفت: کارگروه دوم، کارگروه رفع آلودگی است که مسئولیت آن نیز با سپاه استان است، کارگروه بعد کارگروه امنیت و عبور و مرور است که مسئولیت آن برعهده فرمانده نیروی انتظامی استان است که ابلاغ آن توسط استاندار صورت گرفته‌است.

وی افزود: کارگروه دیگر، کارگروه انتقال و درمان و آموزش خود امدادی است که با مسئولیت رییس دانشگاه علوم پزشکی استان به فعالیت می‌پردازد، همچنین کارگروه اطفا حریق، مدیریت اجساد و  ضایعات و پسماندزایی در این ساختار تعریف شده که این کارگروه با مسئولیت شهردار قم به فعالیت خواهد پرداخت.

وی بیان داشت: در ادامه کارگروه جستجو، نجات، تخلیه و مراقبت جمعی را داریم که مسئولیت آن با رییس جمعیت هلال احمر استان است، کارگروه بعد کارگروه خدمات و تجهیزات زیربنایی است که این کارگروه هم با مسئولیت شهردار قم شکل گرفته‌است.

مدیرکل پدافند غیرعامل قم گفت: کارگروه اطلاع رسانی، مدیریت افکار عمومی و آرامش بخشی کارگروه دیگری ذیل قرارگاه پرتوی استان است که مسئولیت آن را مدیرکل صدا و سیمای قم برعهده دارد.

وی افزود: کارگروه بعد کارگروه ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با مسئولیت مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان شکل گرفته‌است و در نهایت کارگروه حقوقی، قضایی و بیمه در این ساختار تعریف شده‌است که مسئولیت آن را رییس کل دادگستری استان برعهده دارد.

وی تاکید کرد:‌ مسئولیت مشخص این کارگروه‌ها ذیل قرارگاه پرتویی استان با مسئولیت روسای کارگروه ها و همکاری سایر نهادها که در مصوبه‌ها مشخص شده تعریف‌ شده‌است.

متقیان گفت: در راستای این دستورالعمل شرح وظایفی نیز به تازگی برای قرارگاه پرتویی استان ابلاغ شده‌است که جزییات آن توسط مدیرکل پدافند غیرعامل استان به عنوان معاون هماهنگ کننده قرارگاه به روسا و اعضای کارگروه‌ها ابلاغ خواهد شد.

وی در پایان بیان داشت: امیدواریم در حوزه پدافند پرتویی و هسته‌ای استان با هم‌افزایی که روسا و اعضای کارگروه‌ها دارند بتوانیم اقدام‌های موثری انجام دهیم که مصونیت مورد نظر را برای استان در برابر حوادث احتمالی هسته‌ای و پرتویی ایجاد کند.