در بازدید از دفتر روزنامه گویه مطرح شد؛

قم ظرفیت تولیدات کشاورزی و دامداری بسیار زیادی دارد

رئیس جهاد کشاورزی استان قم گفت: قم تولیدات کشاورزی و دامداری بسیار زیادی دارد و در بیشتر بخش ها جزو استان های برتر می باشد و این ظرفیت مناسبی برای علاقه مندان جهت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قم است.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم گفت: قم تولیدات کشاورزی و دامداری بسیار زیادی دارد و در بیشتر بخش ها جزو استان های برتر می باشد و این ظرفیت مناسبی برای علاقه مندان جهت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی قم است.

به گزارش خبرنگار روزنامه گویه (قراچورلو)، محمدرضا حاجی رضا در بازدید از دفتر روزنامه گویه که به مناسبت هفته دولت صورت گرفت، ضمن اشاره به لزوم اطلاع رسانی از ظرفیت بالای کشاورزی و صنایع غذایی در قم اظهار داشت: در بخش کشاورزی از ظرفیت رسانه به خوبی استفاده نشده و با وجود مشکلات اقتصادی، باید در حوزه امنیت فکری جامعه کار شود. مردم باید بدانند ما در حوزه غذایی و اقلام ضروری همچون گندم، آرد، برنج، شکر، مرغ، تخم مرغ کمبود نداریم. و حتی بیشتر از ظرفیت و نیاز مردم در انبارها موجود هست.

وی ادامه داد: ۹ ونیم تن گندم مادر درحال بوجاری است که در اختیار بخش قرار می گیرد. ظرفیت انبار برنج تکمیل است. ۶ هزار دلار کود اوره داریم که باید انبار شود و ظرفیت انبار پر شده است. درواقع حوزه ذخایر ما تا سه، چهار ماه تکمیل می باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم در پاسخ به این سوال که مردم گاهی با دیدن اخبار و گزارشات از بخش کشاورزی قم تعجب می کنند که قم چنین قابلیتی دارد، عنوان کرد: استان قم از گذشته اقلیم گرم و خشک داشته و با این حال ۶۹ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد و در بیشتر بخش ها جزو برترین ها در کشور و خودکفا می باشد اما مردم باور نمی کنند چنین ظرفیتی در قم باشد اما وجود دارد.

وی در این باره ادامه داد: برای مثال در بخش تقویت بذر،  ۵۰۰ هکتار بذر پنبه سال گذشته در قم کشت شده که این میران امسال به ۱۱۰۰ هکتار افزایش یافته و جزو چهار استان کشت پنبه می باشد. ۲ هزار هکتار دانه روغن کلزا در قم کشت می شود و جزو ۵، ۶ استانی است که کلزا کشت می کند.

حاجی رضا تصریح کرد: شهرستان جعفریه در قم پایه و ظرفیت دامی قم را دارا است و در حوزه دام، تولید، کشتار و فراوری سرآمد است. و ۶ مجتمع دامداری در قم وجود دارد.

وی ادامه داد: باید بتوان ظرفیت دامی و کشاورزی قم به اطلاع عموم رساند تا علاقه مندان این عرصه برای سرمایه گذاری در این بخش وارد شوند.

رئیس جهاد کشاورزی استان قم بیان کرد: در حوزه صنایع غذایی کارخانه های بسیار زیادی در قم به دلیل  نزدیکی این شهر به تهران وجود دارد و امروز ۱۳۰ واحد غذایی در قم فعالیت می کنند.

وی در پاسخ به چگونگی نگاه مقامات استانی قم به بخش کشاورزی عنوان داشت: استاندار قم به ما و تیم و تشکل های ما واقعا نگاه خاصی دارد و تاکنون تعامل و بازدیدهای میدانی بسیاری داشته و برای آب، تامین اعتبار و تسهیلات بانکی فقط یه جلسه با تیم ما به تهران رفتند و فقط طی دو سال ۳۹۰ میلیارد تومان اعتبار جذب کردیم.

حاجی رضا در پاسخ به این که جهاد کشاورزی چه برنامه هایی برای کم آبی و تهدید آب دارد، افزود:  ۶۰۰ دشت در کشور داریم که ۴۰۰ دشت آب نرمالی ندارند. از ۴۰ سال گذشته آب کشاورزی قم از طریق رودخانه های قره چای، قمرود، دشت مسیله تامین می شد که الان یک قطره هم آب ندارند. عملیات هایی در حوزه آب هرساله انجام می دهیم.

وی ادامه داد: کار مشترکی با شرکت آب منطقه ای داریم که با همکاری کشاورزان طی زمانبندی ۳، ۴ ساله داریم که بتوانیم چاه ها را مجهز به کنترل حجمی کنیم تا مصرف آب های زیرزمینی مدیریت شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان. قم بیان داشت: در هر هکتار از کشت گندم، ۴و نیم تن گندم به دست می آید ما بذر دیگری که غله ای از خانواده گندم است را کشت می کنیم که از هر هکتار، ۶تن می دهد و عملکرد بهتری دارد.

وی افزود: افتتاح ۲۲ پروژه آب و خاک، ابیاری تحت فشار ۸۵۵ هکتار، مرمت ۴۲ قنات، سیمان کشی ۸۰۰ متر مربع ار کانال های آبی، لوله کشی ۲۱ کیلومتر از کانال ها از جمله پروژه های ما در حوزه مصرف بهینه آب می باشد.

وی ابراز کرد: کاشت بذرهای مقاوم به کم ابی و شوری آب را آغاز کردیم. امسال ۱۰ هکتار به ظرفیت گلخانه های ما اضافه می شود. همچنین گیاهان دارویی را توسعه دادیم برای مثال ۵۰۰ هکتار گل محمدی طی دو سال به زراعت قم افزودیم. همچنین در قم ۲۵ هکتار زغفران زراعت می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم اظهار کرد: سربن را به جای کشت ذرت و ینجه که آب زیادی نیاز دارند جایگزین کردیم. در کشت بهاره ۱۵۰ هکتار سربن علوفه ای داشتیم.

وی بیان کرد: ۷ هزار کشت پنبه در قم داریم و به دلیل نیاز کشاورز نمی توانیم این کشت را حذف کنیم اما حمایت ها را کاهش دادیم و اقلامی که مقاوم به کم آبی و شوری آب هستند، می کاریم.

وی درخصوص چاه های غیرمجاز و شناسنامه دار تیز افزود: متولی این کار ما نیستیم اما باید چاه های غیر مجاز ساماندهی و نظام مند‌ شوند.