«گویه» گزارش می دهد:

خدمت رسانی به مردم پیوست ضروری کنگره شهدای روحانی در قم

امام جمعه قم به کنگره شهدای روحانی پیشنهاد کرده است، پرداختن به امور خداپسندانه از جمله کمک به نیازمندان، آزادی زندانیان و تامین جهیزیه برای نوعروسان را به ‌عنوان برنامه‌های جانبی کنگره شهدای روحانی مورد توجه قرار دهند.

امام جمعه قم به کنگره شهدای روحانی پیشنهاد کرده است، پرداختن به امور خداپسندانه از جمله کمک به نیازمندان، آزادی زندانیان و تامین جهیزیه برای نوعروسان را به ‌عنوان برنامه‌های جانبی کنگره شهدای روحانی مورد توجه قرار دهند.
به گزارش روزنامه «گویه»؛ آیت اله سیدمحمد سعیدی در دیدار با حجت‌الاسلام عبدالله حاج صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه با تاکید بر اینکه گرامیداشت یاد و خاطره شهدای روحانی کاری ضروری و مهم است، اظهار کرد: ترویج سبک زندگی شهدای روحانی در راستای اهداف نظام اسلامی و تعالی فرهنگ ایثار و شهادت است.

وی اضافه کرد: کمک به نیازمندان، تهیه جهیزیه و آزادی زندانیان جرائم غیرعمد از جمله امور خیر و خداپسندانه است که در کنار کنگره شهدای روحانی باید مورد توجه قرار گیرد. تولیت حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(س) بیان داشت: باید مستندات جامعی از دستاوردهای کنگره شهدای روحانی تهیه شود تا کنگره سال‌های سال ماندگار باشد. وی تکریم خانواده شهدا را موضوعی مهم دانست و گفت: این افراد خود می‌توانند در راستای معرفی سبک زندگی شهدا نقش مهمی داشته باشند.

سعیدی با بیان اینکه کنگره شهدای روحانی باید به ترویج ارزش‌های نظام و رهبری و کمک به دولت منجر شود، گفت: کنگره شهدا نباید از مسائل روز کشور جدا باشد بلکه باید با تقویت نظام و دولت گره بخورد.
در این رابطه یکی از مراجع معظم تقلید قم با بیان اینکه عمل بهترین عامل برای اثبات حقانیت روحانیت است، گفت: گفتار همراه با عمل موجب اثرگذاری در جامعه می‌شود؛ جامعه باید بداند روحانیون اهل عمل به گفتار خود هستند، روحانیت در دوران دفاع مقدس نیز در عرصه عمل ورود و برای اسلام و ایران جان خود را فدا کردند. آیت‌اله جعفر سبحانی در دیدار اعضای ستاد کنگره شهدای روحانی که در دفتر این مرجع تقلید انجام شد، با بیان اینکه قشر روحانیت از سال‌ها قبل از انقلاب اسلامی برای حراست از دین در میدان حاضر بوده و شهید داده است، اظهار داشت: کنگره شهدای روحانی باید به شهدای روحانیت در دوره‌های مختلف زمانی توجه داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از طلاب دوران دفاع مقدس و انقلاب بدون اینکه نام و یادی از آن‌ها باقی مانده باشد به شهادت رسیدند، اضافه کرد: بسیاری از طلاب روحانی در زندان‌های ساواک به شهادت رسیدند.

این مرجع تقلید شیعیان، با بیان اینکه عمل بهترین عامل برای اثبات حقانیت است، گفت: گفتار همراه با عمل موجب اثرگذاری در جامعه دارد؛ جامعه نباید تصور کند که روحانیون فقط اهل حرف هستند، روحانیت در دوران دفاع مقدس نیز در عرصه عمل ورود و برای اسلام و ایران جان خود را فدا کردند.

همچنین حجت‌الاسلام عبدالله حاجی صادقی در ابتدای این دیدار به ارائه گزارشی از فعالیت‌های کنگره شهدای روحانی پرداخت و گفت: این کنگره چهارم خردادماه با سخنرانی رئیس جمهور در شهر مقدس قم برگزار می‌شود.
پیش از این حمزه بهشتی سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه از ۳۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد نمایشگاه شهدا در مصلی قدس برپا است، گفته بود: کنگره شهدای روحانیت در چهارم خردادماه در مصلی قدس قم برگزار می‌شود که مهمان‌هایی از سراسر کشور و خارج از کشور در این کنگره حضور خواهند داشت. اما نماینده ولی‌فقیه در سپاه که متولی اصلی برگزاری کنگره شهدای روحانی است با تاکید بر اینکه آثار و خاطرات شهدای روحانی باید ماندگار شود، اعلام کرد: یکی از دستاوردهای کنگره شهدای روحانی می‌تواند راه‌اندازی موزه شهدای روحانی در شهر مقدس قم باشد که در این راستا اقدامات مورد نیاز دنبال می‌شود.
عبدالله حاج صادقی با بیان اینکه کنگره‌های شهدا بیش از دو دهه است که در کشور برگزار می‌شود، اظهار داشته بود: برای کنگره شهدای روحانی 117 کتاب تا به امروز تهیه شده که 10 مورد از این کتاب‌ها صوتی است.

وی با اشاره به اینکه 509 اثر هنری در راستای کنگره شهدای روحانی تهیه شده است، عنوان کرد: تلاش ما این بوده است که کنگره را با برنامه‌های فرهنگی و کاربردی جانبی دنبال کنیم.

نماینده ولی‌فقیه در سپاه با تاکید بر اینکه کنگره شهدای روحانی به یک همایش محدود نمی‌شود، عنوان کرد: برنامه‌های این کنگره بعد از مراسم اصلی ادامه خواهد داشت تا بتوانیم سیره شهدای روحانی را در طول ایام مختلف سال در میان مردم ترویج دهیم.

وی با بیان اینکه هویت سه هزار و 890 شهید روحانی در حوزه‌های علمیه و بنیاد شهید تایید شده است، گفت: در کنگره شهدای روحانی یاد و خاطره 149 شهید از شهدای اهل‌سنت، 57 شهید از شهدای مشروطه، 40 شهید از شهدای انقلاب، سه هزار و 641 شهید از شهدای دفاع مقدس و 151 شهید مدافع حرم و شهدای ترور گرامی داشته خواهد شد.
برنامه ممتاز کنگره شهدای روحانی یکی از اقدامات فرهنگی ارزنده و ضروری سال های اخیر است که جای برگزاری آن خالی بود اما همانطور که در بیانات امام جمعه محترم قم و مراجع عظام منعکس است، رعایت ابعاد و پیوست های مردمی آن بسیار حایز اهمیت است. روحانیت مردمی در شرایطی که دشواری های اقتصادی در سطح جامعه جاری است باید تمام رفتارها و تلاش هایش حقیقت مردمی داشته باشد و از این رو خدمت رسانی به جامعه همانطور که نماینده محترم ولی فقیه در قم پیشنهاد داده است می تواند به مثابه یک ابتکار و الگوی تازه در برگزاری کنگره های شهدا در کشور مورد اهتمام قرار گیرد و انتظار مردم و مراجع عظام برآورده گردد.

حاج صادقی با اشاره به اینکه بیشتر شهدای روحانی بسیجی بوده‌اند، اظهار کرد: 928 نفر از شهدای روحانی در رسته‌های نظامی به‌عنوان فرمانده نقش اصلی را بر عهده داشته‌اند.

وی با بیان اینکه 496 نفر از شهدای روحانی فقط 18 سال سن داشته‌اند، تصریح کرد: دی‌ماه سال 1365 حدود 139 طلبه به شهادت رسیدند و بیشترین شهدای روحانی به استان اصفهان اختصاص دارد.