مدیرکل میراث فرهنگی پاسخ داد:

قم تا چه اندازه در نگه داشت مسافران موفق بوده است؟

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: بسیاری از افرادی که وارد قم می‌شوند به دلیل نبود هتل مناسب شب را اقامت نمی‌کنند به همین خاطر باید همه سلیقه‌ها را مدنظر قرار بدهیم همچنین در حال اخذ مجوز زائرسرا هستیم تا افراد با حداقل قیمت بتوانند از آن استفاده کنند.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: بسیاری از افرادی که وارد قم می‌شوند به دلیل نبود هتل مناسب شب را اقامت نمی‌کنند به همین خاطر باید همه سلیقه‌ها را مدنظر قرار بدهیم همچنین در حال اخذ مجوز زائرسرا هستیم تا افراد با حداقل قیمت بتوانند از آن استفاده کنند.

علیرضا ارجمندی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، در گفتگو با ایسنا عنوان کرد: امروزه قم تبدیل به مقصد بسیاری از مسافران زیارتی و گردشگری شده است و علاوه بر اینکه حدود ۱۳۰ ملیت مختلف درقم حضور دارند از ملل مختلف نیز به قم سفر می‌کند که این امر سبب شده است قم جایگاهی در جهان پیدا کند.

وی با اشاره به اینکه بعد از کرونا شاهد اقبال زیادی از گردشگران به ویژه گردشگران خارجی هستیم، ادامه داد: این حضور نیاز به زیرساخت‌هایی دارد که به دنبال این هستیم با همکاری دستگاه‌ها این زیرساخت‌ها را افزایش بدهیم.

وی بیان اینکه افزایش تخت‌ از جمله نیازهای ضروری استان قم است، اظهار کرد: در یک طرح ضربتی افزایش تخت‌های ارزان قیمت را اولویت قرار دادیم همچنین یک هتل در هفته دولت و یک هتل در هفته گردشگری افتتاح خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در نیاز به تخت شرایط عادی نیست، تصریح کرد: حدود ۱۵ هزار تخت داشتیم اما حدود ۲۰ هزار دانشجو وارد شده و عرضه و تقاضا را دچار مشکل کرده است که این امر سبب بالا رفتن قیمت‌ها و کاهش خدمات می‌شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: در حالت عادی با ۲۰ هزار تخت عرضه و تقاضا جبران می‌شود زیرا بسیاری از مسافران اقامت شبانه و نیاز به تخت ندارند و به امکانات جانبی نیاز دارند.

وی بیان کرد: بسیاری از افرادی که وارد قم می‌شوند به دلیل نبود هتل مناسب شب را اقامت نمی‌کنند به همین خاطر باید همه سلیقه‌ها را مدنظر قرار بدهیم همچنین در حال اخذ مجوز زائرسرا هستیم تا افراد با حداقل قیمت بتوانند از آن استفاده کنند.

ارجمندی با اشاره به اینکه بعد از تخت به دنبال افزایش مکمل‌های گردشگری هستیم، اضافه کرد: در این رابطه به دنبال استفاده از اماکن میراثی هستیم. در این راستا به‌زودی مجموعه‌های تفریحی هم افتتاح می‌شوند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر اقامت در قم کمتر از ۱۰ ساعت است که با افزایش زیرساخت‌ها باید این مدت افزایش پیدا کند، گفت: حدود ۲۰ هزار تن توریست‌ دانشجویی و آموزشی وارد شدند به دلیل اقامت چند ماهه‌ای که دارند میانگین اقامت را بالا رفته است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم بابیان اینکه احداث شهر زائر در یکی از ورودی شهر از دیگر برنامه‌ها است، اظهار کرد: به دلیل اینکه قم شهر ترددی است میزان دقیق ورود مسافر به قم را نمی‌توان مشخص کرد ولی حدود ۲۰ میلیون ورودی داریم که میزان اقامت و درامد زایی از آن به هنر و توانایی ما بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از کاسب‌های قمی گردشگر گریز هستند و تعامل خوبی با گردشگران ندارند، ادامه داد: اگر چه شعار استان توجه به گردشگری و گردشگرپذیری است اما در واقعیت به این باور نرسیده است؛ زیرا وقتی منتظر مهمان هستیم امکانات و وسایل مورد نیاز را تأمین می ‌کنیم.

وی اضافه کرد: تعامل با دستگاه‌ها از جمله شهرداری می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد؛ زیرا کاهش عوارض و آسان‌تر شدن صدور برخی از مجوزها سبب می‌شود سرمایه‌ها به این سمت بیاید. شهرداری تاکنون رویکرد خوبی داشته است اما برای بهبود شرایط گردشگری استان به تعاملات بیشتری نیاز داریم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم بیان کرد: حدود ۳۶۰ اماکن ثبتی داریم که به دنبال احیای آن‌ ها هستیم و سیاست ما در این امر واگذاری به بخش خصوصی است.

ارجمندی اظهار کرد: پرونده دیرگچی برای ثبت جهانی، پرونده حرم حضرت معصومه (س) برای ثبت جهان اسلام و پرونده حوض سلطان به عنوان یک اثر طبیعی ارسال شده است همچنین بازار کهنه نیز که تقریباً متروکه بود در حال مرمت است.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با تأکید بر اینکه چشم و فرهنگ مردم را باید به آثار تاریخی بدوزیم، اضافه کرد: ۱۵ اثر تاریخی با اعتبار ۱۱ میلیارد تومان در حال مرمت است که از جمله آن‌ها تیمچه است.

وی عنوان کرد: در راستای اعتراضات و شکایاتی که ارسال می‌شود چهار دفتر تور تعطیل و تعدادی از خانه‌های مسافر نیز پلمپ شدند؛ البته به دنبال راهی هستیم تا خانه‌ های مسافر مجوز بگیرند تا بسیاری از مشکلات حل شود.

ارجمندی با اشاره به اینکه عراقی‌ها بیشتر سهم را تعداد مسافر و میزان اقامت در قم را دارند، عنوان کرد: در مسافرین پاکستانی، زیارت اولویت دارد اما مسافرین عراقی زیارت و تفرج را در کنار هم دارند ولی به دلیل اینکه به صورت فردی سفر می‌کنند نمی‌توان برنامه ریزی کاملی برای آن‌ها انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در گردشگری فرهنگی نیازمند مکمل‌هایی هستیم، یادآور شد: گردشگری استان قم به صورت سنتی اداره می‌شود که باید به‌روز شود.