«گویه»گزارش می دهد:

ضرورت توجه بیشتر به جوانان و دختران در برنامه های «روز قم»

نامگذاری 23 ربیع الأول با عنوان «روز قم» یک ابتکار ارزنده و جذاب است که چند سالی توسط نهادهای شهری و فرهنگی قم پیگیری می شود و می تواند در معرفی منزلت قم و نیز توسعه شهر و استان و همچنین تکریم شهروندان و زائران دیار قم موثر باشد.

نامگذاری 23 ربیع الأول با عنوان «روز قم» یک ابتکار ارزنده و جذاب است که چند سالی توسط نهادهای شهری و فرهنگی قم پیگیری می شود و می تواند در معرفی منزلت قم و نیز توسعه شهر و استان و همچنین تکریم شهروندان و زائران دیار قم موثر باشد.

پیوند این نامگذاری با سالروز ورود حضرت معصومه سلام اله علیها به قم به اهمیت و رونق آن افزوده است چرا که آنچه با اهل بیت علیهم السلام پیوند بخورد پایدار می ماند.

درباره چگونگی برگزاری روز قم دیدگاه ها و پیشنهادات و ابتکارات متنوعی در طول سالهای اخیر تا امروز مطرح شده است و  می تواند همواره نسبت به قبل کامل تر گردد. بی شک شهر قم یکی از شهرهای مهم ایران و جهان تشیع است و قدمت آن موجب پدید آمدن یکی از شهرهای کهن تمدن اسلامی ایرانی شده است.

شاید مهم ترین مسئله درباره برگزاری روز قم و گرامی داشت آن چگونگی پیوند آن با فرهنگ مردم خصوصا مردمی برگزار کردن آن است. اتصال این مناسبت با کریمه اهل بیت علیها سلام زیرساخت اصلی پیوند با مردم را فراهم آورده است چرا که آنچه موجب بروز و تداوم یک رویداد فرهنگی می گردد ارتباط آن با عقاید و باورهای اصیل مردم جامعه است.

در این رابطه و درباره چگونگی برگزاری روز قم، سرپرست سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری، اعلام کرده است: امسال چهارمین سالی است که برنامه‌های ورود حضرت معصومه(س) به قم به‌صورت ویژه با محوریت فعالیت‌های مردمی برگزار خواهد شد. وی با بیان اینکه قم تنها شهری است که روز مختص آن بر اساس تاریخ قمری ثبت‌شده است، ابراز داشت: نمایشگاه گردشگری در ابتدای ورودی قم عوارضی قم-تهران از امروز افتتاح می‌شود که شهرداری قم در حوزه صنایع‌دستی و خدمات در آن حضور پررنگی دارد و پنجشنبه هفته جاری و همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم برنامه‌های ویژه‌ای در این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد:  شهرداری قم همچنین در راستای اجرای کاروان نمادین ورود حضرت فاطمه معصومه(س) به قم نیز مشارکت فعالی در آماده‌سازی مسیر و نورافشانی در سه‌نقطه از شهر دارد. طباطبایی نژاد ادامه داد: زنگ روز قم روز چهارشنبه هفته جاری با حضور مسوولان استانی در مدرسه شاهد نمازی خواه در خیابان سلامت منطقه شش شهر قم به صدا درخواهد آمد.

وی برگزاری المپیاد فرزندان انقلاب را از برنامه‌های دیگر روز قم یادکرد و گفت: این المپیاد ورزشی با حضور هزاران نفر از دانش آموزان و نوجوانان برگزار خواهد شد. طباطبایی نژاد یادآور شد: یک جشنواره قرآنی نیز به همین مناسبت با همکاری بسیج و آموزش‌وپرورش استان باهدف بهره‌گیری تمام افراد جامعه از مفاهیم قرآنی در دست برگزاری است.

وی اجرای تئاتر دستان کریمه، افتتاح نگار گذر صفاییه، رونمایی کتاب باغ پنبه در حوزه تاریخ شفاهی باهدف تقویت هویت جمعی، افتتاحیه خانه کشتی شهرداری قم، بازگشایی پیست اسکیت بوستان علوی، برگزاری جشن دختران بهشتی با مشارکت حرم مطهر حضرت معصومه(س)، انعقاد تفاهم‌نامه برای احداث خانه موزه مراجع، راه‌اندازی مرکز مشاوره در سرای محله شهرک پردیسان و راه‌اندازی مرکز هنر و ادبیات پایداری در سرای محله بوستان آذر به همراه رویداد ملی ایده پردازی زیارت را از برنامه‌های مهم روز قم امسال است.

تنوع برنامه های شهرداری قم که ایده اولیه نامگذاری روز قم از ناحیه این نهاد مطرح گردید قابل قبول به نظر می رسد اما تجارب سال های گذشته نشان می دهد باید در مرحله اجرا به کیفیت و گستره اجرا نیز اهمیت بیشتری داد.

تحولات روزها و هفته های اخیر جامعه موجب پدید آمدن موجی از اضطراب و نگرانی در میان شهروندان و نوجوانان شده است و از این رو اجرای برنامه های فرهنگی و جشن های شهری حتما باید از پیوست های مرتبط برخوردار باشد. در این میان برنامه های مفرح مانند نورافشانی یا آنچه برای نسل جدید جذابیت افزون تری دارد از اولویت مضاعفی برخوردار می شود.

روز قم یعنی روز دوستداران و محبان دختر اهل بیت علیهم السلام در قم. روز قم را باید روز مردم قم دانست و از این منظر به خدمت رسانی به آنان پرداخت. امید می رود مدیران و دستگاه های مرتبط زمینه مشارکت بیشتر قمی ها را در بزرگداشت روز قم فراهم آوردند.