در پنجاه و هفتمین جلسه شورای شهر قم؛

اساسنامه سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم تصویب شد

در قالب جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، اساسنامه سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری با انحلال سازمان زیباسازی و ادغام آن در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری، تصویب شد.

در قالب جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، اساسنامه سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری با انحلال سازمان زیباسازی و ادغام آن در سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهری، تصویب شد.

به گزارش شهرنیوز، پنجاه و هفتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم به ریاست حسین اسلامی و با حضور معاونان شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قم در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

بررسی اساسنامه سازمان در حال تأسیس سیما و منظر و فضای سبز مهم‌ترین دستور کار این جلسه بود که در قالب آن، اعضای شورای اسلامی شهر با کلیات آن جهت ادامه فرآیند ادغام و تأسیس سازمان جدید موافقت کردند.

بومی‌سازی وظایف و رسالت‌ها، افزایش شفافیت و راندمان کاری و چابک سازی اداری از اهداف مهم تأسیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز بود.

بر اساس اساسنامه مورد تأیید اعضای شورای اسلامی شهر قم، سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری قم در قالب ماده ۸۴ به فعالیت خواهد پرداخت.

استفاده از خرد جمعی در تنظیم اساسنامه

در همین رابطه رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با اشاره به طرح ادغام دو سازمان پارک‌ها و فضای سبز و زیباسازی، اظهار داشت: در قالب این طرح، سازمان زیباسازی در سازمان پارک‌ها و فضای سبز ادغام و به سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری قم تغییر نام خواهد داد.

سید مجتبی سبحانی ثابت بابیان اینکه سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری قم در قالب ماده ۸۴ و به‌صورت مستقل به فعالیت خواهد پرداخت، ادامه داد: با ادغام این سازمان برخی از امور موازی حذف و خللی در خدمات‌رسانی به شهروندان ایجاد نخواهد شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: در تنظیم اساسنامه سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری از خرد جمعی و همچنین تجربه‌های کلان‌شهرهای دیگر و نظرات وزارت کشور مورد دقت نظر بوده است.

رعایت آیین‌نامه مالی و شفافیت عملکرد

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم نیز در این جلسه تأسیس سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهری شهرداری را موردتوجه قرار داد و اظهار داشت: چابک سازی و متناسب‌سازی بر اساس افق و چشم‌انداز نظام اداری از اهداف مهم ادغام دو سازمان پارک‌ها و فضای سبز و زیباسازی است.

پیام جوادیان با بیان اینکه هم‌اکنون در شهر قم ۴۰۰ هکتار فضای سبز محقق شده به همراه ۲۰ مترمربع سرانه فضای سبز شهری وجود دارد تصریح کرد: مشکلی ازنظر حجم و مقدار سرانه‌ها برای ادغام این دو سازمان بر اساس دستورالعمل وزارت کشور احساس نمی‌شود.

سرپرست سازمان زیباسازی شهرداری قم خاطرنشان کرد: ساماندهی شیوه اداره سازمان‌های وابسته به شهرداری، حذف نمایندگان مسوولان استانی در ارکان سازمان‌های وابسته به شهرداری، رعایت آیین‌نامه مالی و استخدامی و شفاف‌سازی اختیارات سازمان‌های وابسته از اهداف ادغام سازمان‌های وابسته به شهرداری در سطح کلان بوده است.

وی اضافه کرد: به‌جز تهران، قم و اصفهان در سایر کلان‌شهرهای کشور، سازمان سیما و منظر با ادغام دو سازمان پارک‌ها و فضای سبز و زیباسازی تأسیس و فعالیت‌های خود را طبق اساسنامه جدید از سر گرفته‌اند.

به گفته جوادیان، به‌جز تهران، در سایر کلان‌شهرها سازمان تازه تأسیس سیما و منظر در قالب ماده ۸۴ به فعالیت خواهند پرداخت.

کاهش هزینه‌ها و کیفی سازی نیروهای انسانی

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم  نیز در این جلسه با اشاره به تأسیس سازمان سیما و منظر شهرداری قم، اظهار داشت: ادغام دو سازمان پارک‌ها و فضای سبز و زیباسازی در قالب کمیسیون‌های تخصصی طی جلسات مستمر موردبررسی و تبادل‌نظر قرارگرفته است.

مهدی اصفهانیان مقدم خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از ایجاد خلل در خدمات‌رسانی به شهروندان، شهرداری قم فرآیند انحلال سازمان زیباسازی و ادغام آن در سازمان پارک‌ها و فضای سبز را دنبال کرده است.

به گفته وی، کارکردهای ویژه و نقاط قوت این دو سازمان در اساسنامه سازمان سیما و منظر موردتوجه بوده و نقاط حذف آن، کنار گذاشته‌شده است.

اصفهانیان مقدم تصریح کرد: کاهش هزینه‌ها، کیفی سازی نیروهای انسانی و افزایش عملکرد از اهداف عمده ادغام این دو سازمان در سازمان سیما و منظر و فضای سبز شهرداری است.

در ادامه این جلسه، چند لایحه در خصوص توافقات بین شهرداری و شهروندان پس از توضیحات کمیسیون تخصصی شهرسازی و معماری به تصویب رسید.