چرایی اهمیت ترویج فرهنگ شهادت و تبیین پیام شهدا در کلام امام خامنه ای؛

تبیین پیام شهیدان؛ راز و رمز تداوم سربلندی ملت ایران

ناب ترین و دقیق ترین تعابیر و تفاسیر از عظمت و اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت و چرایی ماندگاری شهیدان و به خصوص پیام متعالی آنان را باید در بیانات و رهنمودهای سکاندار حکیم و بیدار انقلاب اسلامی جستجو کرد.

تجلیل از شهدا و خانواده های آنان، راهبرد حقیقی ملت ماست

گرامیداشت شهدا منوط به تداوم راه و اهداف نورانی آنان است

ناب ترین و دقیق ترین تعابیر و تفاسیر از عظمت و اهمیت فرهنگ ایثار و شهادت و چرایی ماندگاری شهیدان و به خصوص پیام متعالی آنان را باید در بیانات و رهنمودهای سکاندار حکیم و بیدار انقلاب اسلامی جستجو کرد.

مقام معظم رهبری در دیدارها و سخنرانی های مختلف بارها و بارها بر ضرورت توجه جدی اقشار گوناگون جامعه به خصوص مدیران و متولیان امور فرهنگی و رسانه ای کشور به این مقوله تأکید کرده و خواستار اهتمام همه جانبه در راستای تبیین و ترویج پیام شهدای عزیز شده اند، ضمن آن که همگان را متوجه بایسته ای چون لزوم تجلیل و تکریم از خانواده های معظم شهیدان کرده اند.

آن چه در ادامه می خوانید، گزیده ای از این رهنمودها و نکات راهگشاست که در سال های مختلف و در دیدار با مردم و خانواده های شهدا مطرح شده است؛

پدیده فوق العاده شهادت از زوایای گوناگون

رهبر معظم انقلاب، پنجم مهرماه سال 77 در در دیدار جمعی از خانواده‌‌های شهدا با اشاره به این که به پدیده شهادت، از چند طرف می توان نگاه کرد، گفتند:” از هر طرف هم که نگاه کنیم، این پدیده، بسیار باشکوه و پر از تلألؤ است. یک بار از طرف ارزش شهادت در پیشگاه پروردگار، به این پدیده مینگریم؛ زبان ما قاصر است که بتوانیم در این باب، ارزش والای شهادت را بیان کنیم. در روایتی است که وقتی هر خیر و هر ارزشی ملاحظه میشود، ارزش والاتری از آن هست، تا به ارزش «شهادت» میرسد؛ بالاتر از ارزش «شهادت» چیزی نیست… از یک بُعد دیگر که نگاه میکنیم، باز میبینیم که شهادت یک پدیده فوق‌العاده است؛ چون همه خیرات و کارهای نیکی که انسان میکند – هر انسانی – کار خود اوست؛ ولی شهادت محصولی از تلاش دست‌جمعی یک مجموعه انسان است که یک نفر شهید میشود…از بُعد سوم که نگاه میکنیم، باز میبینیم که این پدیده، چقدر عظیم است! هرچه انسان نزدیکتر میشود، عظمت آن بیشتر میگردد. مثل کوههای بلند؛ انسان از دور هم میبیند کوه است، اما وقتی نزدیک میشود، میبیند عظمت این پدیده، قابل احاطه فکری نیست. بُعدِ تأثیر این پدیده در پیشرفتهای عظیم هر ملتی است. هر ملتی که متّکی به شهادت شد – یعنی شهادت را بلد بود و هنر شهادت را یاد گرفت – برای همیشه سربلند است و هیچ قدرتی بر این ملت پیروز نخواهد شد.”

لزوم صبر و مجاهدت در تداوم راه شهدا

ایشان همچنین سی اُم بهمن ماه سال 70 در دیدار جمعی از خانواده‌های شهدای قم، تداوم راه شهدا را در سایه صبر و مجاهدت انقلابی دانسته و تأکید کردند:” اگر میگوییم راه شهدا را باید ادامه بدهیم، یعنی این احساس که اسلام و انقلاب اسلامی، به تلاش و مجاهدت و صبر ما نیازمند است. این احساس، همان احساسی است که شهدای عزیز ما را از خانه و کاشانه و آسایش و درس و کار و تلاشهای روزمره‌ی زندگی جدا کرد و به جبهه‌های نبرد کشانید. این خاطراتی که از این عزیزان منتشر میشود، این حوادث بسیار پُرشکوهی که امروز به قلم رزمندگان و بعضاً شهدای ما بر صفحه‌ی کاغذ نقش بسته و در اختیار همه است، برای ما درس است.”

موتور حرکت و نشاط جامعه

مقام معظم رهبری شانزدهم تیرماه سال 83 در دیدار جمعی از خانواده‌‌های شهدای استان همدان ضمن انتقاد از نافهمی و ناسپاسی برخی قلم بدستان نسبت به مقوله ایثار و شهادت تصریح کردند: “مسأله‌ی شهید و ایثارگری، کهنه‌شدنی نیست؛ این، موتور حرکت جامعه است؛ بعضیها از این نکته غفلت میکنند. این که میبینید بعضی با سخن، قلم و حرکات خود، نگاهی به ایثار و شهادت میاندازند که آن نگاه منفی و ناسپاسانه است، بر اثر غفلت آنهاست؛ نمیفهمند پاسداری از حرمت شهیدان و ایثارگران چقدر برای یک جامعه و ملت و کشور دارای اهمیت است…اگر من از شهدا احترام میکنم، اگر اظهار اخلاص به خانواده‌های شهدا میکنم، این صِرف یک احساسات خشک و خالی نیست؛ به معنای این است که این یک راهبرد حقیقی برای ملت ماست؛ یاد شهدا باید گرامی داشته شود. این جوانان عزیز، این خانواده‌های پُرطاقت، این پدران و مادران، این همسران و فرزندان؛ اینهایی که با صبر و پایداری خودشان توانستند این راه طولانی را از این گردنه‌های دشوار عبور بدهند، بایستی مورد تجلیل قرار بگیرند، تا برای نسل جوان ما و برای آینده‌ی کشور ما این پرچم بر سر پا بماند.”

توصیه جدی سکاندار انقلاب به تریبون داران کشور

ایشان در همین دیدار به نکته مهم دیگری اشاره کرده و گفتند: “ما مطالبی که در تاریخ خوانده بودیم، مثل افسانه به گوش ما میآمد؛ اما آنها را در زندگی واقعىِ خودمان دیدیم. من این را به جوانها میخواهم بگویم؛ به فرزندان شهدا و به خانواده‌های آنها: آن عظمتی که خانواده‌های شهدا و پدرها و مادرها و همسرها نشان داده‌اند، از عظمت خود شهدا کمتر نیست. ما مادران و پدرانی را دیدیم که اینها با حادثه‌ی سنگین و کوبنده‌ی فقدان فرزند خودشان مثل بشارت برخورد کردند؛ چون میدانستند که فرزند آنها در چه راهی حرکت میکند…من به همه‌ی گویندگان، نویسندگان و کسانی که تریبونی در اختیار دارند، توصیه میکنم: اگر صلاح این کشور و این ملت را میخواهند، یاد شهیدان، نام شهیدان، خاطره‌ی شهیدان و بازماندگان آنها و جانبازان را گرامی بدارند.”

گرامیداشت شهدا به تداوم راه و اهداف آنان است

فرمانده معظم کل قوا همچنین سیزدهم اردیبهشت ماه سال 87 و در دیدار جانبازان، ایثارگران و خانواده‌های شهدای استان فارس خواستار اهتمام همه جانبه ملت برای تداوم راه و اهداف نورانی شهیدان شده و بیان داشتند: “اگر شهیدان عزیزند – که عزیزترینند – اگر برای ما گرامیند – که گرامیترینند – گرامیداشت آنها به معنای این است که ما راهشان را ادامه بدهیم و اهدافشان را دنبال کنیم. دنبال کردن راه آنها یعنی بایستی اهداف جمهوری اسلامی و ارزشهای اسلامی – این پایه‌های مستحکم و این شاخصهای نمایان که میتواند این ملت را به اوج افتخار دنیوی و اخروی برساند – در نظر داشته باشیم و دنبال کنیم. زن و مرد در این جهت یکسانند؛ پسران و دختران شهید، برادران و خواهران شهید و آنهائی که نسبتی با شهید دارند در این جهت یکسانند. هر چه به شهید نزدیکترید، افتخارتان بیشتر و مسئولیت‌تان سنگین‌تر است.”

حقانیت خون شهید؛ عامل ماندگاری انقلاب اسلامی

ایشان، بیست و دوم مهرماه سال 91 در دیدار خانواده‌های شهدا و ایثارگران استان خراسان شمالی با تأکید بر این که ما امروز همه‌مان بر سر سفره‌ی شهدا نشسته‌ایم، خاطرنشان کردند: “بقای این انقلاب به خاطر خون شهیدان است؛ و این یکی از همین نکاتی است که این عزیزانی که اینجا صحبت کردند و شعر خواندند، بر آن تکیه کردند. بله، درست است؛ شهادت است که پای ماندگاری و پایداری و بقاء ارزشها را امضاء میکند. بزرگترین اجری که در این دنیا به شهید داده میشود، بقاء و استحکام آن حقیقتی است که شهید جان خود را برای آن حقیقت فدا کرده است. خدای متعال آن حقیقت را به برکت خون شهید حفظ میکند. سازوکار منطقی و عقلائىِ این هم معلوم است؛ وقتی یک جامعه‌ای از جان خود، از هستی خود، از راحتی خود، برای یک ارزشی، یک حقیقتی میگذرد، حقانیت خود را در دنیا به اثبات میرساند؛ و حقانیت است که میماند، حق است که باقی میماند؛ این سنت الهی است.”