ذوالنوری مطرح کرد:

چالش‌های آبی کشور حاصل بی‌تدبیری است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: چالش‌های امروزی که در حوزه آب وجود دارد حاصل تصمیم‌های مقطعی و بی‌تدبیری است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: چالش‌های امروزی که در حوزه آب وجود دارد حاصل تصمیم‌های مقطعی و بی‌تدبیری است.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در آئین اختتامیه چهارمین کنگره ملی علوم و مهندسی آب و فاضلاب که در تالار شهید احمدی روشن دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: آب نقش حیاتی در زیست انسان، حیوان و حیات دارد.

وی با بیان اینکه فقدان و کمبود آب منجر به مرگ خواهد شد، مطرح کرد: موقعیت جغرافیایی کشور و منابع آبی موجود شرایط بحرانی را به وجود آورده است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در شرایط فعلی سال معمولی نداریم بلکه در سال‌های آینده یا شاهد خشکسالی و یا شاهد سیل‌های نابودگر خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه حیات کشور درحال تهدید شدن است، عنوان کرد: کیفیت آب موجود نیز به دلیل کاهش منابع دچار مشکلاتی شده است.

ذوالنور با بیان اینکه کشور به سمت صنعتی شدن درحال حرکت است، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این عرصه نیز شاهد استفاده درست از پساب‌ها نیستیم و در برخی از موارد شاهد استفاده از آب شرب هستیم.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه الگوی کشت مناسب با شرایط اقلیمی نیز وجود نداشته است، تصریح کرد: طبق پیش بینی‌های انجام شده، در آینده نیز جنگ اصلی بر سر آب است.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع آب، مرگ و حیات مطرح است، یادآور شد: مهم‌ترین موضوعی که کشورهای پیرامون بخواهند باتوجه به آن از ما امتیاز دریافت کنند، بحث آب است.

وی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات حوزه آب نیازمند اقدامات ترکیبی و هم‌افزا هستیم، بیان کرد: در این راستا علاوه بر اصلاح الگوی مصرف باید در حوزه بکارگیری مجدد آب، اصلاح الگوی کشت، استفاده از پساب در صنعت و فضای سبز و … نیز ورود پیدا کینم.

ذوالنوری با بیان اینکه باید طرح جامع در حوزه آب برنامه‌ریزی شود، ابراز کرد: چالش‌های امروزی که در حوزه آب وجود دارد حاصل تصمیم‌های مقطعی و بی‌تدبیری است.

وی ادامه داد: در این راستا باید یک مطالبه عمومی و نخبگانی ایجاد کنیم تا مسئولین نیز در این حوزه نیز ورود پیدا کنند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌ها در قم در سال 1404 در حوزه آب شرب مشکلاتی خواهیم داشت، اظهار داشت: اگر در این همایش‌ها و کنگره‌ها به صورت تخصصی بحثی مطرح شود قطعا تاثیرگذاری بهتری خواهد داشت.