دکتر مومنی در گفت وگو یی مطرح کرد :

روسیه را وارد جنگ با اوکراین و شکست را به این کشور تحمیل کردند تا درس عبرتی برای چین با شد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تحولات آینده خاورمیانه و جهان می گوید:جنگ اوکراین در 2023 به پایان می رسد و نتیجه آن آینده روابط چین و تایوان را هم مشخص خواهد کرد. در صورتی که اوکراین در جنگ پیروز شود و روسیه از خاک اوکراین خارج شود و آتش بس انجام بگیرد چینی ها ریسک تهاجم به تایوان را در پیش نمی گیرند و سعی خواهند کرد راه های دیپلماتیکی را نسبت به این مساله در پیش بگیرند

زبان جامعه بین الملل حقوقی است باید با همین زبان وارد مذاکرات بشویم

اروپاییان دیگر شرایط قبلی را در مسأله برجام قبول نخواهند کرد

علنی کردن روابط عربستان و اسرائیل در سال ۲۰۲۳

اجماعی در دنیا علیه ایران شکل گرفته که می تواند خطرناک باشد

جنگ اوکراین در 2023 به پایان می رسد و نتیجه آن آینده روابط چین و تایوان را مشخص خواهد کرد

جمهوری خواهان می خواهند در آمریکا قدرت بیشتری بگیرند

آمریکایی ها دیگر برجام قبلی را امضا نخواهند کرد

غرب امروز می خواهد مساله اش با ایران را کلا حل کند

مطمئنا دموکرات ها قبل از انتخابات پرونده ایران را حل می کنند

اجماع جهانی علیه ایران می تواند قطعنامه هایی صادر کند که برای دوست و دشمن قابل اجرا است

امروز دنیا راهکار های دیگری برای به زانو درآوردن کشور ها دارد

آمریکا به دنبال فروپاشی اقتصادی ایران است

غرب پلان های بزرگتری برای ایران دارد

آمریکایی ها می خواهند الگوی لیبی را در ایران پیاده کنند پروژه هسته ای را بهانه ای قرار داده اند

یک کارشناس مسائل بین‌الملل درباره تحولات آینده خاورمیانه و جهان می گوید:جنگ اوکراین در 2023 به پایان می رسد و نتیجه آن آینده روابط چین و تایوان را هم مشخص خواهد کرد. در صورتی که اوکراین در جنگ پیروز شود و روسیه از خاک اوکراین خارج شود و آتش بس انجام بگیرد چینی ها ریسک تهاجم به تایوان را در پیش نمی گیرند و سعی خواهند کرد راه های دیپلماتیکی را نسبت به این مساله در پیش بگیرند

وی می افزاید: غرب با اجماعی که در ماه های اخیر بر علیه ایران درست کرده و با تبلیغاتی که در کل جهان بر علیه ایران در حال انجام است و با مسائل حقوق بشری که در حال پیگیری اش هستند؛ اجماعی ایجاد کرده اند و از این موج استفاده می کنند.

دکتر میرقاسم مومنی در گفت و گو با شفقنا  درباره تحولات مهم سال جدید میلادی گفت: با توجه به تحولات مهمی که در سال 2022 در عرصه های سیاسی و اقتصادی و نظامی و تحولات منطقه ای داشتیم باید سال پیش رو را سالی بسیار مهم بدانیم. اولین مساله نتیجه جنگ اوکراین با توجه به روندی است که در پیش گرفته شده است و به احتمال زیاد این نتیجه در سال 2023 مشخص خواهد شد. زیرا نه روسیه و نه اوکراین بیش از این توان ادامه دادن به این جنگ را ندارند. جنگ اوکراین در 2023 به پایان می رسد و نتیجه آن آینده روابط چین و تایوان را هم مشخص خواهد کرد. در صورتی که اوکراین در جنگ پیروز شود و روسیه از خاک اوکراین خارج شود و آتش بس انجام بگیرد چینی ها ریسک تهاجم به تایوان را در پیش نمی گیرند و سعی خواهند کرد راه های دیپلماتیکی را نسبت به این مساله در پیش بگیرند. به نظر من با توجه به سپری شدن زمستان و سرمایی که اروپایی ها از آن می ترسیدند و نگران تاثیر خسارت بار تحریم انرژی روسیه بر وضعیت کشور های اتحادیه اروپا بودند، اما دیدیم که با مدیریت رهبران اروپایی این مساله تا به امروز حل شده است و ابزاری را که روسیه از آن بر علیه اروپا استفاده می کرد را از روس ها گرفتند.

وی افزود: مساله بعدی مقدمه انتخابات 2024 آمریکا در سال پیش رو است. با توجه به شرایط رییس جمهور آتی مشخص می شود. کنگره در اختیار جمهوری خواهان است و در سنا اکثریت با اختلافی ناچیز در اختیار دموکرات ها است. از این رو به نظر می رسد جمهوری خواهان می خواهند در آمریکا قدرت بیشتری بگیرند و سعی خواهند کرد در انتخابات ریاست جمهوری با کاندیدای خود قدرت را در اختیار بگیرند.

وی درباره برجام گفت: اروپاییان برای حل مساله برجام فشار های بیشتر و تحریم های بیشتر و توسعه دادن تحریم ها به مسائل مختلف را در دستور کار قرار می دهند تا تنگناهای بیشتری ایجاد کنند و امتیاز گیری کنند. این مساله مهم است و باید جدی گرفته شود. اجماعی بین کشور های غربی بوجود آمده است و استرالیا و آمریکا و کانادا با کشور های اروپایی متحد شده اند. این وضعیت می تواند برای ایران خطرناک باشد و هزینه های بسیاری را به ایران تحمیل کند.

مومنی تصریح کرد: مساله بعدی ترکیبات امنیتی در حوزه خلیج فارس است. بحث ارتباطات کشور های عربی با رژیم صهیونیستی مطرح است که این وضعیت را گسترش خواهند داد و سعی خواهند کرد کشور های بیشتری را به مناسبات اسرائیل و اعراب وارد کنند. یکی از مسائل مهم علنی کردن روابط عربستان و اسرائیل است. به نظر می رسد این اتفاق در 2023 و قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا  می افتد.

وی با بیان اینکه بحث مناقشه قره باغ هم در سال پیش رو مطرح است اظهار داشت:  غرب سعی دارد از طریق آذربایجان، ترکیه و ارمنستان دروازه ای درست کنند و ارتباطاتی بوجود بیاید به نظر من این توافقات انجام می گیرد و سه کشور همسایه ایران سعی خواهند کرد مشکلات خود را با گفت و گو و زیر نظر کشور های اروپایی حل کنند. این مساله ای است که ایران باید برایش آمادگی داشته باشد. چون در سال پیش رو چنین مذاکراتی در جریان خواهد بود.

این کارشناس در خصوص اینکه با توجه به فاصله ای که اراده طرفین با توافق برجام دارد آیا می توان پیش بینی کرد که این فاصله ادامه دار و عمیق تر خواهد شد؟ گفت:برجام موضوعی نیست که تمام شده باشد ولی سطوح مذاکره فرق می کند. گاهی سطوح گفت و گو ها در سطح روسای کشور است و گاهی وزرای خارجه به گفت و گو می نشینند و گاهی نمایندگان و کارشناسان گفت و گو می کنند. به عقیده من این صحبت ها هنوز ادامه دارد و قطع نشده است. کانال های ارتباطی همچنان برقرار است اما مساله این است که طرفین نسبت به خواسته های گذشته خود تعدیل کرده اند احتمالا یک سری از مسائل را به خواسته های خود اضافه کرده اند و این مساله مهمی است. اروپاییان دیگر شرایط قبلی را قبول نخواهند کرد آنها با توجه به تحولات داخلی ایران و بحث های حقوق بشری پیش می آیند اما این به تصمیم داخلی نظام بر می گردد که ما با چه قدرتی وارد مذاکره شویم.

وی افزود: باید مواضع داخلی خود را حفظ کنیم. نظام باید تصمیم بگیرد که بر اساس اصل مذاکره پیش برود و با یک بده بستان سیاسی راه حل هایی پیدا کند یا نه؟! از این جهت که خواسته ها و فشار ها بیشتر خواهد شد توقعات اروپاییان بالا رفته است. موج سواری ایجاد شده و اروپا از این وضعیت کمال استفاده را خواهد برد.

مومنی درباره اینکه  آیا باید به دنبال برجام جدیدی بود؟ اظهار داشت: بله برجام قبلی که در مورد آن مذاکره می کردیم قابل توجه غرب نیست و آمریکایی ها دیگر آن برجام را امضا نخواهند کرد. چون مطمئنا خواسته هایشان بیشتر شده است و سعی خواهند کرد موضوعات بیشتری را در مذاکرات وارد کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برجام پیش رو صرفا یک توافق هسته ای نخواهد بود؟ تصریح کرد: نه، به نظر من پرونده های دیگر را نیز مطرح خواهند کرد تا همه را یکجا حل کنند. غرب امروز می خواهد مساله اش با ایران را کلا حل کند. غرب حوزه های موشکی و هسته ای و حقوق بشری را می خواهد. غرب حضور مستشاری در کشور های منطقه را می خواهد. غرب پکیجی را می خواهد و می خواهد ایران همه چیز را در قالب یک پکیج بپذیرد و تمام مشکلات موجود را حل کنند.

وی تصریح کرد: غرب می خواهد با فشاری که بر ایران وارد خواهد کرد ایران را مجبور به پذیرش این پکیج کند. غرب با اجماعی که در ماه های اخیر بر علیه ایران درست کرده و با تبلیغاتی که در کل جهان بر علیه ایران در حال انجام است و با مسائل حقوق بشری که در حال پیگیری اش هستند؛ اجماعی ایجاد کرده اند و از این موج استفاده می کنند. موج عظیمی وجود دارد. مردم کشور های مختلف و نمایندگان پارلمان همه ابزار فشار بر ایران هستند و با این ابزار می توانند اقداماتی انجام دهند. این که ما چقدر تحمل داریم و چقدر می توانیم این فشار ها را قبول کنیم یا نه این موارد به تصمیمات کلان نظام مرتبط است و مربوط به یک شخص یا دو شخص نیست. امروز توقعات بالا رفته است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اینکه آیا فکر می کنید این وضعیت چند سال طول می کشد؟ گفت: نه نمی تواند طول بکشد این مسائل در سال 2023 حل خواهد شد. مطمئنا دموکرات ها قبل از انتخابات پرونده ایران را حل می کنند تا در انتخابات از این پرونده استفاده کنند. در زمان آقای ترامپ اجماعی وجود نداشت. آقای ترامپ خودش مستقلا عمل می کرد و اروپا با آمریکا همراه نبود ولی امروز بایدن با زیرکی عمل می کند و اجماعی ایجاد کرده است. کل دنیا را بر علیه ایران تحریک کرده اند. سازمان های بین المللی و نهاد های جهانی را علیه ایران تحریک کرده اند و امروز از این ابزار ها برای فشار بر ایران استفاده می کنند و از این مساله برای امتیاز گیری بیشتر استفاده می کنند. ایران را از کمیسیون مربوط به حقوق زنان در سازمان ملل بیرون کردند امروز آماده سازی می کنند تا ایران را از کمیسیون مربوط به کودک هم بیرون کنند مساله بسیار با اهمیت است زیرا تنها کشوری که از این کمیسیون بیرون شده ما بودیم پس می توان به این نکته پی برد که اجماعی بین المللی بر علیه ایران درست شده است. افکار عمومی جهانی را آماده کرده اند. افکار عمومی مسئولین و تصمیم گیران در سازمان های بین المللی را اماده کرده اند. مساله بسیار مهم است و نباید آن را دست کم گرفت. این اجماع می تواند قطعنامه هایی صادر کند که برای دوست و دشمن قابل اجرا است و حتی شرکای ما یعنی چین و روسیه هم نمی توانند این قطعنامه ها را نادیده بگیرند و قواعد اش را اجرا نکنند.

وی ادامه داد: نه ایران می خواهد جنگ کند و نه آمریکا علاقه ای به جنگ دارد چون جنگ در منطقه تبعات فراوانی دارد. جنگ مربوط به دهه های گذشته بود امروز دنیا راهکار های دیگری برای به زانو درآوردن کشور ها دارد.

مومنی در مورد اینکه اما در اوکراین دیدیم که جنگی رخ داد! تصریح کرد: در اوکراین روس ها حمله کردند و امریکایی ها کمک کردند آمریکا جنگ را در اوکراین شروع نکرد روس ها آغازگر جنگ بودند و آمریکا به دفاع اوکراین کمک کرد و روسیه را تا امروز شکست داده است. روسیه ای که ادعا می کرد اوکراین را ده روزه می گیرد و دولت تعیین می کند نزدیک به یک سال است که درگیر است و امروز در حال عقب نشینی است. این نشان می دهد اروپاییان با سیاست هایی که دارند روسیه را وارد جنگ کردند و شکست را به این کشور تحمیل کردند که درس عبرتی برای چین شد. من قبلا هم گفتم که روس ها را فریب دادند و وارد جنگ کردند اطلاعات غلطی به روس ها دادند روس ها را ترغیب کردند تا جنگ را شروع کند. اوکراین طعمه ای در قلاب بود تا روس ها را شکار کنند روس ها را در اوکراین فشل کردند چون روسیه بدون توجه به ابعاد مختلف این اقدام تنها با تکیه بر توانی که داشتند وارد میدان شدند و آمریکایی ها که اطلاعات خوبی از توان نظامی روس ها داشتند و روحیه نیروهای نظامی روسیه را می شناختند می دانستند که ارتش روسیه بیشتر نمادین است تا عملیاتی و این ارتش اهل جنگ نیستند.

وی افزود: آمریکایی ها و اروپایی ها در چند دهه گذشته در سوریه و یمن و افغانستان وعراق جنگیده بودند. اما ارتش روسیه بعد از فروپاشی هیچ جنگی نکرده است و تنها نیروی هوایی این کشور در سوریه حضور داشت و جنگ زمینی نداشته است. این ارتش سی چهل سال خواب بود و توان عملیاتی نداشت. ارتش های غربی در سوریه و عراق تمرین دیده بودند و امادگی رزمی خود را حفظ کرده بودند. از این رو روس ها در توان زمینی و عملیاتی فشل شدند و هزینه گذاشتند.

مومنی در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا به دنبال فروپاشی اقتصادی ایران است گفت: آنها می خواهند ایران از درون فروبپاشد وقتی اقتصاد از درون دچار فروپاشی شود و بیکاری زیاد باشد جرم و جنایت بالا می رود و فشار ها از داخل بیشتر می شود. وقتی فشار های داخلی بالا رفت می توانند بیرون مذاکره کنند.

آمریکایی ها به دنبال جنگ با ایران نیستند جنگ برایشان هزینه دارد و آثار بلند مدت و مخربی دارد. آمریکا به دنبا مطرح کردن امتیازات بیشتر است تا ایران قبول نکند و فشار ها را بالا ببرند. این ها عمدا موضوعاتی را پیش می کشند تا ایران نپذیرد و بهانه برای فشار بیشتر فراهم باشد.ر

وی در خصوص اینکه آیا مواردی که در برجام مطرح می شد بهانه بود و به دنبال توافق با ایران نیستند؟ اظهار داشت: بله ما برجام را امضا کردیم ولی هیچ امتیازی نگرفتیم. وقتی برجام امضا شد اعلام کردیم که هیچ نتیجه ای عاید کشورمان نشد ولی اروپایی ها نتیجه گرفتند. ولی غرب دوباره همین برجام را بر علیه ما علم کرد.مساله این است که غرب پلان های بزرگتری درباره ایران دارد و می خواهد با فشار بر ایران امتیاز بگیرد و تمام مسائل خود با ایران را حل کنند. آمریکایی ها می خواهند الگوی لیبی را در ایران پیاده کنند و پروژه هسته ای را بهانه ای قرار داده اند این وضعیت بسیار خطرناک است و نباید بهانه به دستشان بدهیم. باید با هشیاری کار کنیم چون غرب به دنبال بهانه است.

وی تاکید کرد: جامعه بین الملل زبان دیپلماتیک می خواهد زبان جامعه بین الملل حقوقی است باید با همین زبان وارد مذاکرات بشویم. اگر بخواهیم آن چیزی را که دوست داریم بگوییم شنیده نمی شویم باید ببینیم مردم دنیا و تصمیمگیران به چه زبانی حرف می زنند. دیپلماسی بسیار مهم است. مطرح کردن موضوعاتی توسط ایران که در جامعه بین الملل نقش و تاثیری ندارد و درک نمی شود و یا مخرب است می تواند بر علیه ما استفاده شود.