مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان قمی از تولید داروهای زخم و بیماری‌های تنفسی خبر داد؛

جهاد فن‌آورانه برای کاهش آلام مردم

مدیر عامل شرکت دارو درمان سلفچگان تولید داروهای بسیار موثر و بعضاْ منحصر بفرد در حوزه زخم و بیماری‌های زنان، بیماری‌های تنفسی و جلدی اعم از انسانی و دامپزشکی و محلول‌های موضعی و بزودی داروهای گوارشی در اشکال مختلف بصورت محلول، پماد و کرم و شربت و کپسول از جمله داروهای تولیدی توسط این شرکت دانش بنیان معرفی کرد.

مدیر عامل شرکت دارو درمان سلفچگان تولید داروهای بسیار موثر و بعضاْ منحصر بفرد در حوزه زخم و بیماری‌های زنان، بیماری‌های تنفسی و جلدی اعم از انسانی و دامپزشکی و محلول‌های موضعی و بزودی داروهای گوارشی در اشکال مختلف بصورت محلول، پماد و کرم و شربت و کپسول از جمله داروهای تولیدی توسط این شرکت دانش بنیان معرفی کرد.

با توجه به اهمیت پرداختن به موضوع تولید و به خصوص تولید های دانش بنیان که اساس رشد واقعی کشور در عرصه های فنی، اقتصادی و نیروی انسانی است، خبرگزاری ایسنا از ابتدای سال اقدام به ایجاد فضای معرفی نخبگان استان در زمینه های مختلف به ویژه فن آوران دارد.

در راستای ادامه رویکرد معرفی شرکت های موفق قمی در زمینه تولید و ارایه محصولات دانش بنیان به سراغ یکی از این تولیدگران رفتیم. متن این گفتگو در ذیل آمده است:

۱. خودتان را معرفی کنید و در مورد فعالیت شرکت و تولیدات آن توضیحاتی را ارائه دهید؟

علی شریعتمداری مدیر عامل شرکت داروسازی دانش بنیان دارو درمان سلفچگان از موسسین و اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت هستم و از سال ۱۳۷۹ در حوزه دارویی کشور آغاز به فعالیت نمودیم.

نظر باینکه صنعت دارویی کشورمان قدمتی ۵۰ ساله دارد و با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران این صنعت توسعه چشمگیری یافته و منجر به خودکفائی ۹۳ درصدی در نیاز داخل به انواع دارو در کشور شده است و با وجود تلاش‌های ۱۵ سال اخیر نخبگان داروئی کشور تولید داروهای مورد مصرف انسان، دام و طیور و آبزیان گسترش قابل قبولی یافته، این صنعت نیازمند توسعه کمی و کیفی است.

شرکت دارو درمان سلفچگان در سال ۱۳۷۹ تاسیس و در سال ۱۳۸۶ به بهره بردای رسید، ایجاد کنسرسیوم شرکت‌های دانش بنیان (دارو درمان سلفچگان سال ۱۳۷۹ و پارس ایمن دارو سال ۱۳۸۶ و  پارس کات سال ۱۳۸۱) با هدف تولید انواع داروهای انسانی و دامپزشکی و محصولات آرایشی بر پایه گیاهان دارویی و محصولات بهداشتی با فناوری‌های نوین در زمینی به مساحت ۱۳۵۰۰ متر مربع در منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان و همچنین در سال ۱۳۹۱  در شهرک صنعتی صفادشت به مساحت ۱۴۰۰ متر مربع را ایجاد نمود.

سالن‌های تولید این شرکت با برخورداری از شرایط GMP تحت استانداردهای بین المللی PIC/s تحت نظارت سازمان غذا و دارو و سازمان دامپزشکی کشور و دانشگاه علوم پزشکی قم و با ایجاد گروه R&D متشکل از محققین و دانشمندان و اعضاء هیئت علمی دانشگاه‌های تهران، ترییت مدرس، علوم پزشکی تهران و ایران موفق به  اخذ بیش از ۷۰  پروانه ساخت گردید.

از سال ۱۳۸۶ به بازار داخلی و همزمان به بازارهای کشورهای منطقه ورود نموده و قریب به ۱۴ سال است از صادرکنندگان موفق کشور می باشد دو سال پی در پی صادر کننده نمونه شده است طی این سال‌ها در حوزه انسانی انواع پمادهای گیاهی زخم، انواع داروهای دامپزشکی، انواع فرآورده‌های آرایشی، انواع فرآورده‌های بهداشتی در اشکال مختلف را به تولید انبوه رسانده است و تعدادی از محصولات تولیدی خویش را در کشورهای عراق، سوریه، یمن، افغانستان، عمان، مالزی و اندونزی ثبت نموده است و در کشورهای کانادا، ایتالیا، ترکیه، سنگاپور، آذربایجان و روسیه نیز در حال ثبت می باشد و بزودی و به همت والای محققین و دانشمندان ایرانی بیش از ۱۷ قلم محصول جدید را به سبد خود افزوده و وارد بازار داخلی و خارجی خواهد نمود.

همچنین به عنوان شرکتی رو به توسعه و فناور با همکاری مطلوب سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی کشور و مراکز علمی و دانشگاهی و دیگر مراجع ذیصلاح و محققان کشور از سال ۱۳۹۱ در اقدامی نو تولید داروهای گیاهی مورد مصرف انسان را در برنامه خود قرار داد و موفق شد طی سال‌های اخیر با تولید انواع پمادهای درمانی انسانی و داروهای دامپزشکی با فرمول‌های ابداعی و انحصاری که پس از تست‌های بالینی صاحب پروانه وزارت بهداشت گردیده است از سال ۱۳۸۷ بعنوان شرکت دانش بنیان معرفی و از همان سال‌های اولیه تأسیس پارک علم و فناوری استان قم به عضویت آن درآید.

همچنین در تلاش است علاوه بر افزایش کیفیت و اثر گذاری بیشتر محصولات فعلی خود و با بهره گیری از آخرین نتایج محققان داخلی و خارجی داروهای جدیدی را تولید و وارد بازار کشور و کشورهای منطقه و دور دست بنماید.

۲. در مورد اعضای شرکت نیز توضیح دهید؟

اعضای شرکت متشکل از اساتید دانشگاه‌های مختلف و محققین و فناوران مختلف و فارغ التحصیلان رشته های داروسازی و شیمی کاربردی و دیگر رشته مورد نیاز می باشند.

۳. در مورد داروهای تولیدی توسط شرکت دانش بنیان خود توضیحات بیشتری را ارائه دهید؟

تولید داروهای بسیار موثر و بعضاْ منحصر بفرد در حوزه زخم و بیماری‌های زنان، بیماری‌های تنفسی و جلدی اعم از انسانی و دامپزشکی و محلول‌های موضعی و بزودی داروهای گوارشی در اشکال مختلف بصورت محلول، پماد و کرم و شربت و کپسول از جمله داروهای تولیدی توسط این شرکت دانش بنیان است.

۴ .دلیل اصلی و مهم شما برای رفتن به سمت و سوی این فعالیت چه بوده و از چه زمانی این ایده به ذهن شما رسیده و چه تحقیقاتی در این زمینه داشتید؟

تولید از فعالیت‌های اقتصادی نسبتاْ پایدار است، علی رغم مشکلات عدیده و بسیار پیرامون آن به دلیل مولد بودن موجب کاهش وابستگی کشور و اشتغال و همچنین گستراندن سفره‌ای برای معاش جوانان این مرز بوم است. خصوصاْ تولید داروهای گیاهی عاملی است برای کاهش آلام مردم و عاملی است برای بهبود بیماری‌ها با کمترین عوارض خصوصاْ این که منابع تأمین مواد اولیه آن عموماْ داخلی و حاصل تلاش محققین و پژوهشگران کشورمان می باشد.

۵.در مورد هزینه های مربوط به این فعالیت نیز برای ما توضیح دهید؟

طبعتاْ هر فعالیتی هزینه های خاص خود را اعم از مادی و معنوی دارد و با توجه به شرایط ناپایدار اقتصادی کشور آنهم در وضعیت تحریم منابع مالی از مهمترین چالش‌های صنعت داروی کشور است. فعالیت در این حوزه پر هزینه و پر چالش و اصطلاحاْ عبور از هفت خان است لکن شیرین است.

۶.در مورد حمایت‌های پارک‌های علم و فناوری نظر شما چیست؟

پارک‌ها نقش بسزایی در ایجاد بستر حداقلی جهت آغاز فعالیت مبتنی بر فناوری و دانش بومی و نوظهور دارند و کمک بسزایی در حرکت اولیه علاقمندان به تبدیل دستاورد به محصولی تجاری می‌کنند فلذا پارک‌ها در جای خود کاهنده هزینه های فعالین و سکوی پرتاب به افق های روشن می باشند.

۷.در زمینه فعالیت با چه مشکلاتی مواجه هستید؟

بطور کلی هر فعالیتی در کشور ما همراه با مشکلات عدیده ای است معضل گذر از الزامات دستگاه‌های حاکمیتی و گذر از کمبودها، کاهش مستمر ارزش پول ملی کشور، قوانین دست و پاگیر و خلق الساعه و تحمیلی، تگناهای مالی و بازارهای متغییر و پر نوسان در تامین مواد و لوازم اولیه و فروش محصول از جمله مشکلاتی است که در مسیر فعالیت با آن‌ها مواجه هستیم.

۸. برای آینده کاری خود و گسترش فعالیت‌های شرکت چه برنامه‌ای را در نظر دارید؟

به امید خدا تنوع بخشی به محصولات، توسعه بازار داخلی، توسعه بازارهای خارجی، توسعه خطوط تولید با استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی و گسترش فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و بهرمندی از دستاوردهای علمی کشور از برنامه‌های جدی این شرکت می باشد.