"آناصنعت قم" بازی برده را با تساوی عوض کرد؛

کشاورز: اشتباهات داوری علیه ما تبدیل به قصه تکراری شده است

تیم فوتسال آناصنعت پاسارگاد در یکی از فینال های آخر فصل خود در قم با زندی بتن کلاردشت به تساوی رسید. دیداری که می توانست نتیجه ای کاملا متفاوت داشته باشد. در دیداری که می توانست به راحتی حریف خود را شکست دهد به دلیل عنصر جوانی و کم تجربگی و کم اقبالی نتوانست به این مهم نائل آید.

تیم فوتسال آناصنعت پاسارگاد در یکی از فینال های آخر فصل خود در قم با زندی بتن کلاردشت به تساوی رسید. دیداری که می توانست نتیجه ای کاملا متفاوت داشته باشد. در دیداری که می توانست به راحتی حریف خود را شکست دهد به دلیل عنصر جوانی و کم تجربگی و کم اقبالی نتوانست به این مهم نائل آید.

هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتسال کشور، پنجشنبه ۲۹ دی در سالن شهید حیدریان قم. آنا صنعت پاسارگاد، میزبان زندی بتن کلاردشت بود.

شاگردان فرهاد کشاورز در ادامه بازی های خود در هفته های اخیر در این مسابقه نیز نمایش قابل قبولی ارائه کردند و علیرغم موقعیت‌های متعدد گلزنی در پایان به تقسیم امتیازها رضایت دادند.

در این مسابقه گل اول را روی پاس و حرکت تکنیکی و هنرمندانه بهداد شیخ احمدی، تیم آناصنعت توسط کاپیتان باتجربه خود هاشم فرج‌زاده به ثمر رساند تا نیمه اول با همین نتیجه به سود میزبان پایان یابد.

در نیمه دوم تیم میهمان بازی را به تساوی یک بر یک کشاند، ولی آناصنعت با گل فردین قاسمی بازیکن جوان و خوش آتیه خود به گل دوم دست یافت. بعد از گل دوم آنا صنعت، این تیم میهمان بود که دوباره متوالی موفق به گلزنی شد ولی سوران بالکانه دیگر جوان با استعداد آناصنعت گل سوم تیمش را وارد دروازه حریف کرد. این بازی در نهایت با تساوی سه بر سه پایان یافت.

تیم آناصنعت پاسارگاد قم با این تساوی ۱۹ امتیازی شد و در رده دوازدهم جدول رده بندی لیگ برتر فوتسال قرار گرفت تا هفته آینده روز پنجشنبه در خارج از خانه به مصاف تیم رکن آذین مشهد برود.

بازی ساعت چهار بعد ازظهر در ورزشگاه شهید حیدریان برگزار شد. علی صانعی سرمربی تیم ملی زیر بیست سال، رضا کردی مربی بین المللی قم، سانی خانی مدیرکل تربیت بدنی قم و مسئولان ملی و استانی فدراسیون فوتبال کشور از میهمانان ویژه این بازی بدون تماشاگر بودند.

بسیاری از علاقه‌مندان قمی برای حضور در این بازی به ورزشگاه مراجعه کردند ولی هنوز شرایط حضور تماشاگران قمی در ورزشگاه قم مهیا نیست و این بازی بدون تماشاگر برگزار شد.

آنچه در بازی آنا صنعت قابل مشاهده بود موارد زیر است:

بازیکنان جوان آنا صنعت رفته رفته توان تاکتیکی و تکنیکی خود را آشکار می کنند و اعتماد به نفس آنها در یورش بردن های با برنامه و تاکتیکی به دروازه حریف به شکلی است که نشان می دهد که آنها بدون بازی تخریبی و ضد فوتبال به دنبال بردهای فوتسالی و دلچسب هستند.

نکته دیگر آنکه بازیکنان آنا صنعت در برخی دقایق از فضای حیاتی یک سوم خودی غافل می شوند که این نکته نشان دهنده عدم تمرکز و جوانی تیم است که در برخی از دقایق به رقم کوبندگی در توپ گیری، فضای پشت تیم را در اختیار حریف قرار می دادند.

آنا صنعت در فاز هجومی و دفاعی تیمی کوبنده است و فرهاد کشاورز با استفاده از نیروی جوانی و انگیزه بازیکنان، شیوه ای اتخاذ کرده است که جای کم تجربگی بازیکنان را با فعالیت بیشتر رو به جلو و سرعت حملات تغییر دهد. به همین دلیل بازیکنان آناصنعت در بازی های گذشته موقعیت های فراوانی به دست می آورند که به دلیل استرس بازی و همچنین تجربه کم این بازیکنان گلزنی کمتری دارند ولی نکته اصلی آنجا است که این شیوه جایگزین بازی در میانه میدان و اشتباهات بازیکنان در یک سوم دفاعی باشد. به همین دلیل آنا صنعت در دیدارهای گذشته و این بازی به رغم بازی با تیم های بالای جدول نشانی از یک تیم پایین جدولی نداشت و تیم های روبرو با خوش اقبالی و به لطف بازیکنان سطح اول فوتسال ایران و آسیا توانستند از پس تیم قمی برآیند.

نکته دیگری که در بازی تیم قمی به چشم می آید، استرس های لحظه ای در مواقعی از بازی بود که به شدت روی بازیکنان جوان موثر بود. این استرس را می توان در لحظاتی که بازی ملتهب می شد دید.

به تعبیر بهتر زمانی که بازی روال عادی را طی می کرد آناصنعت در بهترین حالت خود عمل می کند ولی در مواقعی که التهاب لحظه ای در بازی ایجاد می شد ضریب اشتباهات بازیکنان جوان آنا به حد اکثر می رسد. به همین دلیل است که مربیان آنا صنعت سعی در ارایه یک فوتبال تهاجمی تر دارند که هم ضمن ارتقای سطح بازیکنان جوان، خطای احتمالی آنها را روی دروازه حریف داشته باشند تا نیمه خودی.

یکی از نکات ضعف آنا صنعت که در این بازی به چشم می خورد. اشتباهات فردی بازیکنان در موقع ضربات آخر و همچنین توپ هایی که پشت دفاع ارسال می شد بود. تمام گل های زندی بتن روی توپ هایی که از سوی عقب گیر و فلنک ها به نقطه کور و پشت عقب گیر به مهاجم تیم مازندرانی می رسید به ثمر رسید. گل هایی که روی تساهل و اشتباهات فردی و لحظه ای بازیکنان و دروازه بان به ثمر رسید.

آنا صنعتی ها به رغم تاکیدات فراوان کشاورز هنوز هم کمتر شوت می زنند. البته شوت های کم از نقاط ضعف عمومی فوتبال ملی و فوتسال است.

البته گل بد نیمه اول نیز کار خود را در ادامه بازی کرد و روحیه دروازه بان آنا صنعت به شدت پس از این گل بهم ریخت. به شکلی که روی گل های بعدی نیز آثار این گل بد به چشم می خورد.

آنا صنعت و بقا

تیم فوتسال آنا صنعت قم در این بازی در حالی مساوی کرد که به راحتی می توانست بازی را ببرد. در واقع این بازی رابه جوانی و اشتباهات فردی تیم خود داد نه بازی تیم حریف.

بازی به شکلی دنبال می شد که به هیچ عنوان جایگاه جدولی این دو تیم را نمی شد از نوع بازی تیم ها متوجه شد.

تیم آنا صنعت در هفته های آینده با حفظ و ارتقای ریتم بازی می تواند حتی بدون دغدغه نسبت به ماندن در لیگ، مسابقات را به اتمام برساند.

نکته پایانی آنکه تیم کشاورز اگر چه تیم انتخاب شده کشاورز نیست ولی مشاهده بازی های این تیم نشان می دهد که کشاورز به خوبی سبک بازی مورد پسند خود را در تیم رد گذاری کرده است و به خوبی می توان این امر را در حرکات بازیکنان و جریان تیم مشاهده کرد. سبک بازی تیم قمی افسوس های دلباختگان ورزش قم را بیشتر می کند که چرا این تیم با این سبک بازی برای بقا در لیگ باید این همه استرس داشته باشد.

آنچه مشخص است آنکه نه کشاورز و نه بازیکنان جوان و با استعداد این تیم خیال سقوط به لیگ پایین تر را ندازند و قطعا با ادامه این روند می توانند به حق اولیه خود یعنی ماندگاری در لیگ برسند.

کشاورز: اشتباهات داوری علیه ما تبدیل به قصه تکراری شده است

در همین رابطه فرهاد کشاورز سرمربی تیم آناصنعت قم در کنفرانس مطبوعاتی پایان بازی اظهار کرد: بازی خوبی را مقابل تیم زندی‌بتن به نمایش گذاشتیم؛ برای برد به زمین آمده بودیم اما تیم حریف قدرتمندتر از بازی‌های گذشته خود نشان دادند. به اعضای هر دو تیم خداقوت می‌گویم.

وی با اشاره به عملکرد داوری در این دیدار گفت: تصمیمات داوران برعلیه ما تبدیل به قصه تکراری شده است؛ اتفاقات بازی با گیتی‌پسند، نگرفتن یک پنالتی در دیدار هفته گذشته مقابل سن‌ایچ و امروز هم نگرفتن یک پنالتی صد در صدی مجموع عملکرد داوری برای ما در هفته‌های گذشته بوده است.

سرمربی آناصنعت ادامه داد: از کمیته داوران و مسئولین می‌خواهم علاوه بر اینکه داوران جوان را برای بازی‌ها انتخاب می‌کنند؛ برای ما نیز از داوران ممتاز استفاده کنند. نتیجه‌ هفته‌های اخیر را نگاه کنید ما با یک گل بیشتر بازی را واگذار کردیم. این بازی توپ به دست مدافع حریف برخورد می‌کند اما نظر داور ادامه بازی است.

کشاورز در پایان خاطرنشان کرد: خوشحالم که طلسم باخت‌های متوالی شکست؛ به هواداران قمی قول می‌دهم تیمشان را در لیگ‌برتر حفظ کنیم و به آن‌ها نوید روزهای خوب را می‌دهم فصل بعد تیمی را روانه میدان کنم که از بازی کردنشان لذت ببرند. مدیران آناصنعت همواره معتقد هستند تیم مالکیت خصوصی ندارد؛ هواداران قمی مالکین اصلی این تیم هستند.