گفت وگوی اختصاصی گویه با حجت الاسلام والمسلمین دکتر یحیی کبیر:

شهید مطهری روح «لتعارفوا» در قرآن را تبادل فرهنگی ، اجتماعی ، اقتصادی و مدنی می دانستند

آن چه در ادامه می خوانید مصاحبه اختصاصی گویه با حجت الاسلام والمسلمین دکتر یحیی کبیر می باشد که یکی از چهر های بسیار موفق  وکم نظیر حوزه و دانشگاه می باشد.

آن چه در ادامه می خوانید مصاحبه اختصاصی گویه با حجت الاسلام والمسلمین دکتر یحیی کبیر می باشد که یکی از چهر های بسیار موفق  وکم نظیر حوزه و دانشگاه می باشد.

آن چه در شرع مقدس و رهنمون های اولیا  وبزرگان دراخلاق و برخورد ورفتار با یکدیگر بدان سفارش شده ایم؛ در سلوک ومناسباتش با دیگران کاملا متجلی است .باوجود حشر ونشر پنجاه ساله  با بزرگان حوزه ودانشگاه متواضع ؛ خوش برخورد وگشاده روست . اگر شناخت قبلی نداشته باشی بعید است در اولین برخورد پایگاه اجتماعی و علمی والایش را حتی  بتوانی حدس بزنی. علیرغم پذیرش در رشته های خوب دانشگاهی حدود نیم قرن پیش ؛ابتدا تلمذ در  مکتب امام صادق ع را برمی گزیند ودر این راه موفقیت های بزرگی را کسب نموده ومحضر علمای بزرگ جهان اسلام را با موفقیت درک می کند وبه مدارج بالای حوزوی  می رسد و مورد وثوق بسیاری از بزرگان حوزه ودانشگاه قرار می گیرد. در این بین ارتباط خود با دانشگاه را نیز قطع ننموده و به تحصیل وتدریس در دانشگاه نیز همت می گمارد و موفق به اخذ درجه دکتری از دانشگاه نیز می گردد. در بررسی سوابق وتجربیاتش بارها سرگذشت آیت الله شهید دکتر مفتح برایم تداعی می گردد .

گویه : در ابتدا بطور مختصر خود را معرفی نموده و چرا در ابتدا از دانشگاه انصراف داده و حوزه را انتخاب  نمودید؟

باسلام بشما عزیز فرزانه ی الهی که این روزنامه ی وزین را اداره می فرمایید این جانب یحیی کبیر دکترای فلسفه ی محض از وزارت علوم دانشگاه تهران هستم. سی و  پنج سال تدریس در دانشگاه تهران و دارای پنجاه سال سابقه ی حوزوی و تدریس در حوزه ی علمیه ی قم در زمان قبل از انقلاب از سال ۴۷ می باشم ومقلد حضرت امام بودم و مانوس با مرحوم استاد  مطهری و دکتر شریعتی و مهندس  بازرگان و دکتر مهدی حائری یزدی و دکتر سید حسین نصر و استاد جلال الدین آشتیانی و بزرگان دیگر. سال پنجاه مهندسی ماشین های کشاورزی دانشکده ی مهندسی (رضا پهلوی)  دانشگاه مشهد را مشغول شدم بخاطر درگیری با ساواک بخاطر حضرت امام  و بعد از چند ترم و انس با مرحوم مطهری و فلسفه دانشگاه را ناچارا رها کردم و وارد حوزه ی علمیه ی قم شدم.

گویه : اساتید حضرتعالی در دوران تحصیل چه بزرگوارانی بودند ؟گویا حضرتعالی مدتی هم دردرس علامه شهید مطهری شرکت فرمودید اگر خاطره و ویژگی کمتر عنوان شده از ایشان دارید بفرمایید.

از بهمن ۵۲ تا شهادت استاد مطهری در خدمتشان شاگردی کردم در عین حالی که در خدمت انصاری شیرازی هم بودم و همچنین استاد آیه الله العظمی فاضل لنکرانی و اساتیدی دیگر، شهید مطهری جان و فکر و عمل بنده را متحول کرد و تمام هویت علمی ام را مدیون ایشان هستم. بهترین ایام عمر علمی بنده همان ۷ سالی بود که در خدمت استاد مطهری بودم، جو درسی کاملا آزاد، اندیشه پرور و فیلسوف ساز بود. فهم عمیق جهان بینی توحیدی و فلسفی و انس با فلسفه ی غرب و شرق و انس با تفسیر قرآن و سنت و انس با علم فقه و حقوق و جامعه شناسی و مهم ترین شاخصه ی آن چند سال محضر استاد قبل از انقلاب بود.

مرحوم مطهری معتقد بودند که ما باید مستغرب و غرب شناس داشته باشیم و کاملا تمدن غرب را بشناسیم همچنانکه غربی ها  مستشرق دارند و شرق را خوب می شناسند. ایشان روح لتعارفوا در قرآن را  تبادل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و مدنی می دانستند و از دو چیز خیلی غصه می خوردند  یکی فقر معنویت در جامعه و دیگر فقر مدنیت و تعامل اجتماعی و مدنی. ایشان معتقد بودند که عقلانیت و ایمان و اعتدال و آزادی مهمترین ارکانی هستند که حقیقت اسلام و بعثت انبیا برای انسان آورده اند.

خاطراتی که این جانب از استاد شهید مطهری دارم بطور برگزیده و مختصر در کلاس درس ایشان علماء  متفاوتی حضور داشتند و گاهی خیلی مزاحمت ایجاد می کردند روزی یک اخباری مشرب تند به ایشان تشر زد و گفت شما تحت تاثیر فلسفه ی غرب قرار گرفته اید و زیاد برای هگل احترام قایل هستید ایشان با صبر و حوصله ای کم نظیر به ایشان پاسخ دادند و فرمودند آقا هگل است هگل است متشابه گوست باید اول حرفش را بفهمید بعد نقد کنید. در حسینیه ی ارم قم عالمی اشکالی به ایشان کرد ایشان دو اشکال دیگر روی آن گذاشت بعد سه اشکال را جواب داد و نظر نهایی خود را مطرح کرد آنقدر به مستشکل احترام گذاشت که عرق شرم بر پیشانی مستشکل نشست ،مرحوم مطهری خیلی مظلوم بودند و تحمل مخالف داشتند، و سعی در درمان دردهای دینی را داشتند مثل یک طبیب دلسوز و مجرب، در سر کلاس درس در دانشکده ی الهیات تهران دانشجوی کمونیستی خیلی بد گفت به ایشان و یک ربع وقت کلاس را گرفت سپس نوبت مرحوم استاد مطهری شد فرمودند فرمایشات شما فرزند نقادم تمام شد، چنان آن دانشجو منقلب شد که کاملا شرمنده ی اخلاق این حکیم الهی شد و هدایت شد. مرحوم مطهری معتقد بودند که ما باید مستغرب و غرب شناس داشته باشیم و کاملا تمدن غرب را بشناسیم همچنان که غربی ها  مستشرق دارند و شرق را خوب می شناسند. ایشان روح لتعارفوا در قرآن را  تبادل فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی و مدنی می دانستند و از دو چیز خیلی غصه می خوردند  یکی فقر معنویت در جامعه و دیگر فقر مدنیت و تعامل اجتماعی و مدنی. ایشان معتقد بودند که عقلانیت و ایمان و اعتدال و آزادی مهمترین ارکانی هستند که حقیقت اسلام و بعثت انبیا برای انسان آورده اند. با مردم بسیار مهربان بودند و آزار خیلی ها را هم تحمل می کردند و جدا  یک حکیم کامل الهی بودند

گویه : شما از چهر هایی هستید که هم در حوزه وهم در دانشگاه تحصیل و تدریس داشته اید ؛ ویژگی های منحصر بفرد هر کدام را  در  راه خدمت به اجتماع باختصار بیان فرمایید؟

علم دو حوزه دارد یکی حوزه های دینی و دیگری حوزه های دانشگاهی که هردو مهم هستند و اساسی،و ماهیتا متحد با هم بخاطر اشتراک در علوم. باید توجه داشت که در طول هزار سال فرهنگ اسلامی  همیشه دین اساس حوزهای دانشگاهی بود بدلیل وجود بوعلی سیناها و ملاصدراها و  بعد از شهادت استاد مطهری بنده از سال ۵۹ در خدمت استاد حسن زاده ی آملی و استاد جوادی آملی و استاد آیه الله منتظری و آیه الله فاضل و آیه الله شبخ محمد شاه آبادی و چند بزرگوار دیگر مشغول دروس فلسفه و عرفان و فقه و اصول و تفسیر شدم در سال ۱۳۷۱ مفتخر به درجه ی اجتهاد از محضر آیه الله منتظری و فاضل و استاد حسن زاده ی آملی در فقه و فلسفه و عرفان شدم. از سال ۱۳۶۶ بخاطر نظر حضرت امام وارد دانشگاه تهران شدم و تا سال ۱۴۰۰ حدود ۳۵ سال خدمت دانشجویان ارشد و دکتری و کارشناسی مشغول خدمت شدم و در حال حاضر هم در خدمتشان هستم.

گویه : کتاب ها ومقالات بسیاری در طول سالیان گذشته از حضرتعالی به چاپ رسیده در صورت امکان تعدادی از مهم ترین آن ها را نام ببرید.

مهمترین آثار بنده فلسفه ی دین، عرفان سید حیدر آملی فلسفه ی تربیت و مدنیت، حکمت تطبیقی، عرفان و تعرف، شرح حکمت صدرایی و طباطبایی و ده ها کتاب دیگر است که بوستان کتاب لطف کرده اند و چاپ نموده اند و کتاب منظومه ی دین و تحول متافیزیک و تمدن در دست چاپ است.

گویه : برای بهتر شدن وضعیت فرهنگی جامعه چه توصیه هایی به مسوولین امر و نیزجوانان حوزوی ودانشگاهی دارید؟ با توجه به وضعیت فرهنگی جامعه ونیز وضعیت حجاب حضرتعالی کدام راهکار را موثر می دانید.

مختصرا عرض کنم که جامعه و مردم تا تحول اساسی در جهان بینی و فکر و اعتقاد و اخلاق و اقتصاد و سیاست نداشته باشند اوضاع فرهنگی همین خواهد بود که مشاهده می کنید.

دموکراسی و رای آزادانه و آگاهانه  اکثری مردم نقشی اساسی در تشکیل دولت حد اکثری و حفظ تخصص ها و فرهنگ مردم دارد. دولت یعنی عصاره ی تخصص های جامعه که همیشه در تکامل اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی نوع مردم نقش اساسی دارد. دموکراسی به این معنا(رای اکثری مردم) و دیپلماسی (تعامل سازنده با دنیا و ملل) دو رکن اساسی  یک جامعه ی زنده و پویاست. جمهوری اسلامی بهترین شکل یک دولت دینی است که با رای اکثری مردم و ارزش های الهی اسلامی می تواند حافظ تعالی فرهنگ ملی و معنوی و دینی و تمدنی ما باشد

انشاء الله در نوبت بعدی عرض ادب خواهم کرد خداوند امنیت کامل و اقتصاد سالم و اعتدال و اعتقاد کامل به ایران الهی اسلامی ما عطا نماید -آمین-والسلام علیکم و رحمه الله-فقیر الی الله یحیی کبیر-یاعلی مدد