راهکار امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس برای جلوگیری از فرار مغزها؛

دولت با ارائه تسهیلات مانع مهاجرت نخبگان کشور شود

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس قانون‌های خوبی را در رابطه با نخبگان و حضور آنها در شرکت‌های دانش بنیان تصویب کرده است گفت: دولت باید بر اساس این قانون‌ها، تسهیلاتی را برای حمایت از نخبگان در نظر بگیرد، و از مهاجرت آنان جلوگیری کند.

نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مجلس قانون‌های خوبی را در رابطه با نخبگان و حضور آنها در شرکت‌های دانش بنیان تصویب کرده است گفت: دولت باید بر اساس این قانون‌ها، تسهیلاتی را برای حمایت از نخبگان در نظر بگیرد، و از مهاجرت آنان جلوگیری کند.

به گزارش ایرنا، احمد امیرآبادی فراهانی روز شنبه در حاشیه آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیادها و جشنواره‌های علمی در تالار کرامت استانداری قم افزود: در طول سه سال گذشته در مجلس قانون‌های خوبی در راستای حمایت از نخبگان به تصویب رسیده، و مزایای خوبی نیز به همراه داشته، ولی متاسفانه رسانه‌های معاند سعی دارند، به افکار عمومی جامعه القا کنند هیچ حمایتی از نخبگان نمی‌شود و آنها درصدد مهاجرت هستند.

نماینده قم با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی باید با برداشتن موانع پرپیچ و خم اداری، زمینه ماندگاری نخبگان در کشور را فراهم کنند گفت: مجلس شورای اسلامی در زمینه‌های مختلف از جمله خدمت وظیفه عمومی و همچنین ایجاد فضای کسب و کار، مصوبه‌هایی را برای نخبگان داشته است و دولت باید بر اساس این قانون‌ها، برنامه‌های ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد تا شاهد مهاجرت افراد نخبه نباشیم‌.

امیرآبادی با ذکر این نکته که دشمن به دنبال خاموش کردن نور امید و ایمان از جامعه است بیان داشت: دولت در حمایت از نخبگان مهمترین نقش را دارد، از این رو از وزیران مرتبط خواستیم که برنامه‌های خود را به مجلس ارائه کنند.

وی ادامه داد: معاون علمی و فن‌آوری رئیس جمهوری ۲ یا سه جلسه به مجلس آمده و به کمیسیون تحقیقات و آموزش برنامه ارائه داده است.

نماینده قم در بخش دیگری از سخنان سهم این استان در المپیادها و جشنواره‌های علمی را مورد توجه قرار داد و گفت: این نشان می‌دهد جوانان قمی می‌توانند در عرصه‌های علمی نیز مانند برخی رشته‌های ورزشی که قهرمانانی در کشور داریم، بدرخشند.

مدیرکل آموزش و پرورش قم نیز طی سخنانی گفت: نخبگان باید برای این استعدادی که در وجودشان قرار داده شده، از خدا سپاسگزار باشند و با خودشان عهد ببندند که این استعدادها را در مسیر صحیح و در جهت ترویج نظام اسلامی، استقرار حکومت اسلامی و حل مشکل‌های بشریت به کار بگیرند.

علیرضا رحیمی در ادامه تاکید کرد: این بهترین شکر و قدردانی نعمت برای آنهاست و باعث می‌شود در مسیر آینده موفق‌تر باشند و خداوند یاورشان باشد.

این مسئول همچنین خاطرنشان کرد: برای تربیت جامع و کامل نخبگان تلاش زیادی داشته باشیم، بعضا یکی از ایرادهایی که در خصوص جامعه نخبگانی وجود دارد این است که به موضوع‌های فرهنگی و تربیتی توجه نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش قم با تاکید بر اینکه تربیت باید مطابق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش همه جانبه و ۶ ساحتی باشد گفت: اولیا در تربیت نخبگان نقش مهمی بر عهده دارند.

رحیمی همچنین با تاکید بر اهمیت استفاده از ظرفیت نخبگان در تصمیم‌گیری‌ها گفت: مسئولان شهر و استان در کارگروه‌ها و شوراهایی که در حوزه‌های مختلف دارند، از توان و استعداد نخبگان المپیادی بهره ببرند، چون این افراد ایده‌های نو دارند، نسل امروزی هستند، ذهنشان بسیار فعال‌تر است و می‌توانند در حل و فصل مسائل و انجام بهتر امور نقش‌آفرین باشند.

وی یادآور شد: امروز وجود نخبگان و مدال‌آوران علمی منحصر به مدارس سمپاد و استعدادهای درخشان نیست، بلکه در بسیاری از مدارس استان شاهد حضور دانش‌آموز نخبه هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش قم با بیان اینکه در این استان به لحاظ تامین زیرساخت‌های لازم و امکان ایجاد فضای مناسب برای نخبگان مشکل جدی داریم گفت: در حوزه‌های دیگر نیز با تنگناهای فراوان مواجه هستیم، اگر بتوانیم امکان‌های بیشتری را برای نخبگان فراهم کنیم، برکت‌های بیشتری را نصیب استان و کشور خواهیم کرد.

درخشش دانش‌آموزان قمی در المپیادهای علمی بی‌سابقه است

رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره‌کل آموزش و پرورش استان نیز با اشاره به درخشش چشمگیر و بی‌سابقه دانش‌آموزان قمی در المپیادها و جشنواره‌های علمی تابستان ۱۴۰۱ گفت: دانش‌آموزان استان در جشنواره خوارزمی از مجموع ۲۱ رتبه ۲ رتبه را کسب کردند، در حالیکه که برخی استان‌های مدعی هیچ رتبه‌ای را به دست نیاوردند.

سید محمدعلی صمدانی با اشاره به کسب ۲ مدال طلا، پنج نقره و پنج برنز توسط دانش‌آموزان قمی خاطرنشان کرد: علاوه بر کسب ۲ رتبه توسط سه تن از دانش‌آموزان نخبه استان در جشنواره خوارزمی، یکی از نخبگان نیز در دانش مغز حائز رتبه سوم کشوری شد.

رئیس استعدادهای درخشان قم گفت: از مجموع کل مدال آورندگان و برترین‌های جشنواره‌های علمی استان، یک نفر که دارنده مدال طلا شده، عازم مسابقه‌های جهانی خواهد شد، برخی استان‌ها توانستند در این سطح ورود کنند بعضی اصلا نماینده‌ای نداشتند.

صمدانی در پایان با تاکید بر تقویت نخبگان از اخلاقی، اعتقادی و سیاسی بیان کرد: نخبگان اگر از قبل آمده نشده باشند ممکن است، دچار ضعف و سستی شوند، ‌اداره‌کل آموزش و پرورش قم مصمم است، برای بحث اعتقادی، با استادان ویژه‌ای هماهنگ کند، تا ارتباط جامعه نخبگانی هیچ‌گاه با حرم حضرت معصومه(س) و مسجد جمکران قطع نشود.

آیین تجلیل از مدال‌آوران المپیادها و جشنواره‌های علمی تابستان ۱۴۰۱ به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار شد.

در این آیین ۱۶ تن از دانش‌آموزان نخبه و پنج نفر از مدیران مدارس قم که در تربیت این نخبگان سهم بسزایی داشتند، مورد تجلیل قرار گرفتند.