در همایش بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و سوریه مطرح شد؛

بازار سوریه با تمام کشورهای عربی متفاوت است

اصفهان- در همایش «بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و سوریه» در اتاق بازرگانی اصفهان، عنوان شد بازار این کشور با تمام کشورهای عربی تفاوت دارد و فعالان اقتصادی کشورمان باید این موضوع را در تجارت با سوریه مدنظر قرار دهند.

اصفهان- در همایش «بررسی فرصت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری اصفهان و سوریه» در اتاق بازرگانی اصفهان، عنوان شد بازار این کشور با تمام کشورهای عربی تفاوت دارد و فعالان اقتصادی کشورمان باید این موضوع را در تجارت با سوریه مدنظر قرار دهند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اصفهان، امیر کشانی رئیس پارلمان بخش خصوصی اصفهان در این همایش با بیان اینکه کشورمان شماری از بهترین فرزندان خود را در سوریه و برای دفاع از حریم اهل بیت علیهم‌السلام از دست داد، اظهار داشت: سطح روابط اقتصادی میان ایران و سوریه باید به سطح مطلوبی برسد.

وی ضمن تأکید بر برنامه‌ریزی برای اعزام هیئت‌های تجاری از اصفهان به سوریه افزود: امیدوارم فعالان اقتصادی اصفهان از فرصت حضور هیئت تجاری سوریه در ایران نهایت استفاده را ببرند.

کشانی ابراز امیدواری کرد میز مشترک اصفهان و دمشق یا اصفهان و حلب به زودی ایجاد شود.

محمدرضا گل‌احمد، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی اتاق اصفهان نیز ضمن اشاره به نیاز سوری‌ها به خرید ماشین‌آلات صنعتی از کشورمان، از ابراز تمایل هیئت تجاری سوریه برای توافق با فعالان حوزه صنایع‌دستی و سنگ و سرامیک اصفهان برای واردات این محصولات خبر داد.

وی گفت: هدف این است که این نشست‌ها ادامه‌دار باشد تا در زمینه تجارت با سوریه به نتایج خوبی برسیم.

همچنین مژگان ایزدی، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون گردشگری و صنایع‌دستی اتاق بازرگانی ضمن اشاره به امضای تفاهم‌نامه با طرف سوری در زمینه صنایع‌دستی اضافه کرد: امیدوارم با افزایش پروازها از سوریه به اصفهان و بالعکس، شاهد رونق گردشگری میان دو کشور باشیم.

وی بیان کرد: شماری از اعضای اتاق بازرگانی اصفهان در حوزه ساختمانی فعالیت می‌کنند و می‌توانند در روند بازسازی‌ صنایع سوریه با این کشور همکاری کنند.

محمد ابوالهدی الحام، رئیس اتحادیه اتاق‌های بازرگانی سوریه نیز با بیان اینکه ملت سوریه هیچگاه همراهی ایران با این کشور در مقابله با تروریست‌ها را فراموش نمی‌کند، گفت: اصفهان موقعیت بسیار ممتازی در ایران دارد و برای توسعه اراتباطات تجاری میان اصفهان و سوریه آمادگی داریم.

38 کارخانه سوریه آماده سرمایه‌گذاری برای بازسازی

در ادامه فهد درویش رئیس اتاق بازرگانی مشترک سوریه و ایران، اصفهان را پایتخت اقتصادی و تجاری ایران نامید و ضمن ارائه پیشنهاد خواهرخواندگی صنعتی شهرهای اصفهان و حلب افزود: فداکاری شهدای ایران و به‌ویژه سردار شهید قاسم سلیمانی را فرامو نمی‌کنیم و سوریه و ایران باید در زمینه اقتصادی نیز دست در دست هم دهند و با جنگ اقتصادی استعمارگران علیه خود مقابله کنند.

وی ضمن اشاره به برگزاری جلسات گوناگون با حضور نمایندگان دو طرف در اتاق بازرگانی مشترک و ملاقات با فعالان اقتصادی ادامه داد: توافقنامه‌ای که در سال 2011 میان ایران و سوریه امضا شد باید فعال شود. همچنین یک بانک مشترک به زودی در سوریه دایر می‌شود و درباره بیمه کالاهای صادراتی نیز توافقات خوبی انجام شده است. همچنین مذاکراتی با کشور عراق در جریان است تا کالاهای ایرانی به‌صورت زمینی از طریق عراق به سوریه صادر شود.

درویش با بیان اینکه 38 کارخانه سوریه آماده بازسازی و به‌روزرسانی ماشین‌آلات است، تصریح کرد: تمایل داریم علاوه بر گردشگری مذهبی، گردشگری تفریحی و گردشگری سلامت نیز میان ایران و سوریه تقویت شود.

حسن شمشادی، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و سوریه نیز با اشاره به روند حرکت سوریه برای تبدیل شدن به کشوری نیمه‌صنعتی بیان کرد: صادرات این کشور در سال‌‌های 2010 و 2011 بسیار رشد کرد و مسائل اقتصادی، یکی از دلایل هدف قرار گرفتن این کشور بود.

وی با تأکید بر اینکه بازار سوریه با تمام کشورهای عربی که اغلب مصرف‌کننده هستند متفاوت است، افزود: اگر یک صادرکننده در کشوری مانند عراق موفق است، دلیلی ندارد در سوریه هم موفق باشد و این تفاوت‌ها باید در تجارت با سوریه در نظر گرفته شود و در این صورت، سوریه می‌تواند واسطی برای صادرات کالاهای ایرانی به اروپا و اتحادیه عرب هم باشد. همچنین بسیاری از کارخانه‌های این کشور از 10 تا 100 درصد تخریب شده و کشورمان می‌تواند از این فرصت برای صادرات ماشین‌آلات، خدمات فنی و مهندسی، مواد اولیه و به‌روزرسانی خطوط تولید بهره ببرد. البته با وجود اینکه قانون 18 سوریه امکان سرمایه‌گذاری 100 درصدی به سرمایه‌گذاران ایرانی را می‌دهد، پیشنهاد ما سرمایه‌گذاری مشترک است. همچنین طبق یک توافقنامه، تعرفه گمرکی میان دو کشور به زودی صفر خواهد شد.