بارندگی‌های موثر ۲ماهه خرداد و تیرماه برای شالیکاری مازندران

طبق گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش خرداد و تیر ماه امسال یعنی همزمان با رویش و نیاز آبی شالیکاری مازندران، نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

طبق گزارش مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش خرداد و تیر ماه امسال یعنی همزمان با رویش و نیاز آبی شالیکاری مازندران، نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۵۰۰ درصد افزایش داشته است.

پیش‌بینی تنش آبی و خشکسالی برای حدود ۸۰ هزار هکتار از شالیزارهای مازندران با بارندگی های به موقع و موثر خرداد و تیرماه سال زراعی جاری به حقیقت نپیوست و مساحت کشتزارهای دارای تنش آبی استان در فصل زراعی جاری به کمتر از ۶ هزار هکتار رسید.

خوشبختانه خوشه‌های برنج در هزاران هکتار از کشتزارهایی که پیش‌بینی می‌شد بر اثر کم‌آبی دچار تنش شوند، به بار نشسته اند و طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی استان تا کنون محصول حدود ۲۲هزار هکتار از شالیزارهای استان برداشت شده و شالیکاران مناطق مختلف استان سخت مشغول درو هستند.

طبق آمار هواشناسی مازندران میانگین بارش تیرماه امسال مازندران ۴۳.۳ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۴۰.۶ میلی متر بوده، حدود هفت درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که هفت میلی متر بوده، ۵۱۰ درصد افزایش داشته است.

همچنین میانگین بارش خرداد ماه سال ۱۴۰۲ استان مازندران، ۴۸ میلی متر بوده که نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۳۱.۵ میلی متر بوده، حدود ۵۲ درصد افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که حدود هفت میلی متر بوده، ۵۸۵ درصد افزایش داشته است.

بنابر این گزارش میانگین بارش اردیبهشت ماه امسال مازندران با ۳۸درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل به ثبت رسید.

مازندران استانی با محور تولیدی کشاورزی است که تقریبا کشت تمامی محصولات آن به بارندگی و ذخیره سازی آب بستگی دارد. طبق آمارهای رسمی تعداد بهره برداران بخش کشاورزی مازندران حدود ۵۰۰ هزار نفر است و هرگونه تغییر در بارندگی به صورت مستقیم بر زندگی و معیشت آنان و در نهایت بر امنیت غذایی کشور که مازندران نقش حدود ۱۲ درصدی در تولید ارزش افزوده آن دارد، اثرگذاری خواهد کرد.

سال زراعی از اول مهر شروع می شود و تا ۳۱ شهریور سال بعد ادامه می یابد. وضعیت آبی مناطق مختلف کشور برای برنامه ریزی کشاورزی بر اساس میزان بارندگی در سال زراعی ارزیابی می شود و به همین دلیل هم میزان کاهش یا افزایش بارندگی برای کشاورزان و متولیان این بخش دارای پیام خاصی است.

کاهش هفت درصدی بارش در ۱۰ماهه سال آبی جاری مازندران

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران میانگین بارش ۱۰ ماهه سال زراعی جاری منتهی به تیر ماه ۱۴۰۲ را ۴۴۱ میلی متر اعلام کرد و گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلند مدت که ۵۷۴ میلی متر بوده حدود ۲۳ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته که ۴۷۵ میلی متر بوده، حدود هفت درصد کاهش داشته است.

محمد علی ملکی میانگین با بیان این که بارندگی خرداد و تیرماه به سنبت سال گذشته تا هفت برابر بیشتر به ثبت رسیده است، توضیح داد: اگرچه افزایش بارندگی در این ۲ماه که همزمان با رویش و خوشه گیری برنج به موقع و موثر بوده است، اما کشاورزان نباید نسبت به کشت دوم اقدام کنند.

وی با بیان این که وضعیت ذخیره آب پشت سد ها و آب بندان های مازندران بر اساس آمار شرکت‌آب منطقه ای استان مطلوب نیست، توضیح داد: با توجه به شرایط خاص و ویژه آب و هوایی، بارش در حوضه دریای خزر همواره بر اساس پیش بینی ها تغییرات محسوسی می یابد، لذا شالیکاران که منابع آبی مطمئنی ندارند به هیچ عنوان نباید نسبت به کشت دوم بر اساس پیش بینی های بارندگی اقدام کنند.

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است و با تولید بیش از یک میلیون تن، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور از این استان تامین می‌شود.

کاهش حدود ۲ درجه‌ای دمای هوای در تیرماه مازندران

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران، میانگین دمای هوای تیر ماه ۱۴۰۲ استان را ۲۰.۸ درجه سلسیوس اعلام کرد و گفت: این دما نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت تغییری نداشته است اما نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲۲.۷درجه سلسیوس بوده، ۱.۹ درجه سلسیوس کاهش داشته است.

محمد علی ملکی میانگین دمای هوای ۱۰ ماهه سال زراعی جاری مازندران منتهی به تیرماه امسال را ۱۱.۷ درجه سلسیوس عنوان کرد و ادامه داد: این دما نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۱۰.۳ درجه سلسیوس بوده حدود ۱.۴ درجه سلسیوس افزایش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۱۰.۸ درجه سلسیوس بوده، ۹ دهم درجه سلسیوس افزایش داشته است.

پیش بینی فصلی بارش و دما طی سه ماه آینده در استان مازندران

رییس گروه تحقیقات هواشناسی مازندران گفت که بر اساس خروجی های مدل اقلیمی پژوهشکده اقلیم شناسی سازمان هواشناسی کشور، پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای استان مازندران طی نیمه اول مرداد ماه تا نیمه آبان امسال نشان می دهد که میانگین بارش از مرداد تا نیمه شهریور، در محدوده نرمال تا کمتر از آن، از نیمه شهریور تا نیمه مهر نرمال تا کمتر از آن و از نیمه مهر تا نیمه آبان، در محدود نرمال تا بیش از آن پیش بینی می شود.

ملکی افزود: پیش بینی تغییرات دمای هوای استان مازندران نیز به این صورت است که میانگین دما در نیمه مرداد تا نیمه شهریور، تا یک درجه بیشتر از نرمال، نیمه شهریور تا نیمه مهر، در محدوده نرمال، نیمه مهر تا نیمه آبان، تا یک درجه کمتر از نرمال پیش بینی می شود.

این کارشناس هواشناسی مازندران با تاکید بر این که با توجه به بارش و منابع آب در دسترس استان کماکان لازم است تمهیداتی برای مدیریت مصرف بهینه منابع آب و انرژی صورت گیرد، در عین حال گفت که صحت پیش بینی فصلی بارش و دمای هوای کشور بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده و در ماههای گرم صحت پیش بینی کمتر از ماههای سرد سال است.