مدیرکل مدیریت بحران قم:

وضعیت گرد و غبار در قم پایدار نیست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم بابیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته غلظت گردوغبار در قم کمتر از ۲۵۵ میکروگرم بوده‌است، گفت: وضعیت گردوغبار در این استان ماندگار نیست و در برخی از ساعات با افزایش و کاهش آن روبه رو هستیم.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم بابیان اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته غلظت گردوغبار در قم کمتر از ۲۵۵ میکروگرم بوده‌است، گفت: وضعیت گردوغبار در این استان ماندگار نیست و در برخی از ساعات با افزایش و کاهش آن روبه رو هستیم.

به گزارش روابط عمومی استانداری قم، محسن اوروجی بیان داشت: شرایط اضطراری پدیده گردوغبار در حالی است که میانگین ۲۴ ساعته غلظت ذرات معلق با قطر برابر یا کمتر از ۱۰ میکرون (۱۰PM) در یک منطقه از ۲۵۵ میکروگرم بر مترمکعب فراتر رود.

وی افزود: به همین دلیل شرایط قم با شرایط اضطرار پدیده گردوغبار فاصله دارد و این استان در وضعیت نارنجی آن قرار دارد و به همین دلیل ازنظر قانونی امکان تعطیلی ادارات و سایر نهادها وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم اظهار داشت: در شرایط نارنجی، مردم باید هنگام خروج از منزل یا محل کار حتماً از عینک و ماسک مناسب استفاده کرده، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های ریوی نظیر آسم ، سالمندان و کودکان از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند و افراد دیگر فعالیت‌های طولانی و سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از کارهای اداری در قالب سامانه الکترونیک دولت قابل‌پیگیری و انجام است و لازم نیست مردم به ادارات و دستگاه‌های اجرایی مراجعه کنند.

اوروجی عنوان کرد: شرایط کنونی استان از نظر پدیده گردوغبار وضعیت هشدار است و از نظر موازین بهداشتی و زیست‌ محیطی با شرایط اضطرار فاصله دارد، وضعیت کنونی هوای قم نسبت به‌روز گذشته مقداری سالم‌تر است.

وی گفت: دستگاه‌های اندازه‌گیری آلودگی هوا در استان قم کالیبره هستند و به‌صورت آنلاین وضعیت هوا را پایش می‌کنند و داده‌های آن منطبق با واقع است.

وی ابراز داشت: گردوغبار کنونی استان قم منشأ داخلی داشته و نوع آن‌ها از جنس درشت‌دانه‌ها می‌باشد، درحالی‌که گردوغبارهای خارجی بیشتر ریزدانه است.

اوروجی کاهش بارندگی‌ها، عدم تخصیص حقابه‌ها، از دست رفتن پوشش گیاهی، خشک‌سالی، تغییر اقلیم و برداشت بی‌رویه از منابع آبی را مهمترین عوامل در بروز پدیده گردوغبار در قم و بسیاری از استان‌های دیگر ذکر کرد.

وی همچنین بیان داشت: سرعت بیابان‌زایی در قم به خاطر کاهش بارندگی‌ها بخصوص در شرق استان بسیار بیشتر از روند بیابان‌زدایی‌ها است.