پیگیری قضایی حادثه معدن طزره دامغان به کجا رسید؟

کیسه‌های گازی متان می‌توانست جلو حادثه را بگیرد

رییس کل دادگستری استان سمنان در مورد پیگیری حقوقی و قضایی علت حادثه فوت ۶ کارگر معدن زغالسنگ طزره شهرستان دامغان دستورهای جدیدی برای پیگیری صادر کرد.

رییس کل دادگستری استان سمنان در مورد پیگیری حقوقی و قضایی علت حادثه فوت ۶ کارگر معدن زغالسنگ طزره شهرستان دامغان دستورهای جدیدی برای پیگیری صادر کرد.

به گزارش روابط عمومی دادگستری سمنان، محمدجعفر عبدالهی روز یکشنبه به خبرنگاران ابراز کرد: در جدیدترین اقدام های قانونی به مواردی شامل ارجاع پرونده به هیات سه نفره اولیه کارشناسان حوادث ناشی از کار، پیش بینی نصب سیستم تهویه جهت خروج گاز تجمیع شده احتمالی از تونل و نیز تعیین علت تامه فوت جان باختگان توسط پزشکی قانونی و همچنین پیگیری مسئولان اجرایی مربوطه برای رسیدگی به مطالبات معدن کاران آن منطقه در حفظ امنیت شغلی و استانداردسازی ایمنی محیط کار و بازنشستگی پیش از موعد قانونی آنان نسبت به سایر مشاغل با توجه به سختی کار اشاره شد.

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حادثه انفجار در معدن طزره بیان کرد: پس از وقوع حادثه در معدن رزمجاه منطقه طزره در حوزه قضایی دامغان که منجر به جان باختن ۶ نفر از معدن‌کاران شد، دستور قانونی به مسئولان قضایی مربوطه صادر شد و مسئولان قضایی دامغان باید پیگیری قانونی مطالبات معدن کاران را در دستور کار قرار دهند.

رییس کل دادگستری استان سمنان گفت: طبق گزارش‌های اولیه، تجمیع گاز متان در داخل تونل علت وقوع انفجار بوده است.

هیات سه نفره برای شناسایی مقصران حادثه معدن

وی بیان کرد: پرونده این حادثه به هیات سه نفره اولیه کارشناسان حوادث ناشی از کار ارجاع و تأکید شد تا مقصران با سرعت و دقت شناسایی شوند و در صورت فقدان رعایت نکات ایمنی، مراتب اعلام شود.

عبدالهی اضافه کرد: به مسئولان قضایی دامغان دستور داده شد تا اگر کارشناسان مربوطه همچنان احتمال تجمیع گاز در آن تونل را پیش بینی می‌کنند، به منظور پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی در آینده، نسبت به خروج گاز از طریق سیستم تهویه یا ادوات دیگر اقدام کنند.

رییس کل دادگستری استان سمنان افزود: پیکر جان باختگان پس از خروج معدن به پزشکی قانونی منتقل شد تا علت تامه فوت را اعلام کنند.

عبدالهی با اشاره به بخشی از مطالبات معدن کاران آن منطقه تصریح کرد: امنیت شغلی از بدیهیات توقعات مستخدمین از متصدیان کار است وانتظار می رود مسئولان اجرایی مربوطه با پیگیری سختی کار این زحمت‌کشان، بازنشستگی زودتر از موعد قانونی نسبت به سایر مشاغل را در کنار استانداردسازی ایمنی محل کار فراهم آورند.

رییس کل دادگستری استان سمنان به مسئولان قضایی دامغان تاکید کرد: تا شناسایی مقصران این حادثه و ادامه روند رسیدگی قانونی، مدیران و مسئولان آن معدن باید در دسترس باشند و به محض نیاز در کمترین زمان ممکن خود را به مراجع قضایی معرفی کنند.

توقع داریم گزارش حادثه را مسئولین مربوطه به طور شفاف بیان کنند؟

در همین رابطه کوثر دولت‌خواهی مسئول هسته‌ی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان در سی و نهمین قسمت برنامه دادستان که از تلویزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو پخش می شود گفت: آقای گلی دادستان وقت دامغان در سال ۱۴۰۰ بعد از حادثه آن زمان گفت، در حادثه معدن قصور کارفرما و پیمانکار مطرح است و متهمین اخطار گرفتند و تفهیم اتهام شدند، همچنین یک صحبت دیگر از دادستان کل داریم که گفت دستگاه قضا در کنار دولت پیگیر ماجرا است، ما توقع داریم تا دادستان و دادستان کل اقدامات بازدارنده داشته باشند تا حوادث مشابه در آینده پیش نیاید، همچنین توقع داریم گزارش حادثه را به طور شفاف بیان کنند، پاسخ دهند که سرانجام تلخ معدن سال ۱۴۰۰ چه شد، دیه کارگران به کجا رسید و آیا دستگاه‌های اجرایی مجرم شناخته شدند یا نه؟

مسئول هسته‌ی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان بیان کرد: اگر حادثه سال ۱۴۰۰ فراموش نمی‌شد شاید شاهد حادثه اخیر نبودیم، چون ۲ حادثه‌ گذشته که مجموعا ۸ معدن‌چی جان خود را از دست دادند به مسائل ایمنی برمی‌گردد، لذا وقتی بخواهیم از مشکلات و مسائل کارگران بگوییم اول باید با ایمنی شروع کنیم.

دولت‌خواهی افزود: در بحث ایمنی چند موضوع وجود دارد، اول بازرسی‌ها است که توقع داریم وقتی بازرسی از طرف هر نهادی صورت می‌گیرد دقیق، مطمئن و اصولی باشد. بنا بر شنیده‌های ما که با کارگران داشتیم می‌گفتند زمانی بوده که بازرس می‌آمده و کارگران را به تونل دیگر می‌بردند تا با آنان مواجه نشود و خود بازرس هم پیگیر نبوده که بخواهد کارگران را ببیند و در واقع می‌شود گفت بررسی‌ها از معدن سطحی است.

وی اظهار کرد: مورد بعدی اینکه نظام مهندسی معدن هم در بحث آموزش می‌تواند جدی‌تر وارد شود، یکی از مشکلات حوادث معدن که به ایمنی برمی‌گردد آموزش پیمانکار، معدن‌چیان، مسئول ایمنی است، وقتی این آموزش‌ها با کیفیت کم انجام شود باید منتظر چالش و اتفاقات در معدن باشیم؛ لذا نهاد‌هایی که آموزش معدن‌چیان را پیگیری می‌کنند باید ارزیابی‌هایی انجام دهند تا کیفیت کار بالاتر برود.

در ادامه امیر پیروز کلاهی‌آذر عضو هیات علمی دانشکده علوم زمین دانشگاه دامغان به صورت ارتباط زنده تصویری در برنامه دادستان حاضر شد و در خصوص ایمنی معادن گفت: کار در معدن جزو فعالیت‌های فوق‌العاده سخت محسوب می‌شود و یکی از دلایل آن همین خطرات است، بین معادن هم معدن زغال سنگ از درجه بالاتری برخودار است و باید توجه بیشتری شود.

این استاد دانشگاه گفت: حادثه اخیر معدن طزره انفجار بوده است، زغال سنگ به واسطه باقی مانده گیاهان در آن محیط تجزیه و تبدیل به زغال می‌شود، یک سری گاز‌ها در این لایه‌ها محبوس می‌ماند و از جمله آن‌ها می‌شود به بخار اتیلن، پروپان، متان و… اشاره کرد که قابلیت انفجار دارد و بسیار خطرناک است، در نتیجه باید پروتکل‌های مختلف مثل ضابطه شماره ۷۷۵ سازمان برنامه و بودجه که با همکاری وزرات صمت تدوین شده و کاملا به این‌ها اشاره کرده است رعایت شود.

وی افزود: وقتی گاز متان در معدن تمرکز پیدا کند و از یک میزانی بالاتر رود، فوق العاده معدن در وضعیت خطرناک قرار می‌گیرد و هر لحظه ممکن است انفجار رخ دهد و باعث ریزش، مدفون شدن کارگران و حتی آتش سوزی شود.

کلاهی‌آذر گفت: در معادن زغال سنگ پایش غلظت گاز متان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گاز متان با حواس پنجگانه انسانی قابل درک نیست و رنگ، بو و مزه ندارد و باید  ناظر ایمنی معدن با دستگاه‌های گازسنج در زمان‌های مختلف میزان غلظت گاز متان را بررسی کند و اگر میزان گاز بالا بود باید کارگران با احتیاط از معدن خارج شوند تا تهویه صورت بگیرد.

شناسایی کیسه‌های گازی متان می‌توانست جلو حادثه را بگیرد 

وی افزود: باید دستگاه‌های گازسنج ایستایی در معدن قرار بگیرد تا به محض افزایش گاز با هشدار به مسئول ایمنی کار متوقف شود، و یا اینکه باید لوکوموتیو‌های معدن دارای گازسنج باشند تا وقتی به منطقه‌ای وارد شد که دارای میزان بالای گاز متان است با توجه به جرقه‌های این لوکوموتیو‌ها از حرکت جلوگیری شود تا حادثه انفجار رخ ندهد.

کلاهی‌آذر بیان کرد: همچنین باید در حین کار معدن‌چیان، کیسه‌های گازی متان زودتر شناسایی شود تا از وقوع حادثه‌ها جلوگیری شود، این شناسایی هم با پایش، اندازه‌گیری لحظه‌ای و تحلیل انجام می‌گیرد و اگر سنجش درستی از گاز در معادن داشته باشیم از وقوع حوادث جلوگیری می‌شود.

کوثر دولت‌خواهی مسئول هسته‌ی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان در ادامه در خصوص دستگاه‌های گازسنج معدن طزره اظهار کرد: شنیده‌های ما از خانواده‌ها حاکی از این بود که گازسنج‌ها قدیمی، فرسوده و کالیبره نیست، درباره گازسنجی از معدن ما شنیده بودیم که صبح گازسنجی انجام شده، اما بعد از ظهر این کار صورت نگرفته است، البته معاون امور معادن وزیر صمت این موضوع را رد کردند و گفتند که بازرسی انجام شده و دستگاه‌ها سالم است، ما هم در پیگیر‌های بعدی این موضوعات را بررسی خواهیم کرد.

مسئول هسته‌ی معدن بسیج دانشجویی استان سمنان در پایان تاکید کرد: هدف ما از پرداختن به بحث معدن و مشکلات این است که ایمنی کارگران از طرف مسئولین به جد پیگیری شود، ما با خصوصی‌سازی مشکلی نداریم، اما وقتی خصوصی شد باید نظارت دقیق‌تری صورت بگیرد و کارفرما وقتی شروع به کار کرد از ظلم به کارگر بترسد.