دعوت مدیر بزرگ ترین گلخانه بخش خصوصی قم از استاندار برای رفع مشکلات و موانع پیشرو

سردار شاهچراغی استاندار (سابق) به همراه مهندس حاجی رضا رییس سازمان جهاد کشاورزی وهیت همراه از این مجموعه بازدید داشتند که در جریان بازدید مشکلات را به استحضار نماینده عالی دولت رساندیم و ایشان نیز قول مساعد برای رفع مشکلات دادند. قرار شده بود بعد از انجام ماموریتی که پیش رو داشت ، جلسه ای تشکیل و مشکلات این مجموعه مورد بررسی قرار گیرد و راهکاری برای آن اتخاذ شود. اما ایشان (استاندار سابق) به سمت معاونت سیاسی وزیر کشور منصوب شد و اکنون از استاندار محترم جناب آقای آقا میری تقاضا می کنیم ضمن بازدید از این مجموعه به پتانسیل های آن در ارتقا و رونق تولید ملی، اشتغال زایی ، صادرات و ارز آوری، عنایت نموده و ادارات و ارگان های زیرمجموعه استانداری را به همکاری و تعامل با پروژه گلخانه ترغیب نمایند.

گزارش:حسن آرام

سردار شاهچراغی استاندار (سابق) به همراه مهندس حاجی رضا رییس سازمان جهاد کشاورزی وهیت همراه از این مجموعه بازدید داشتند که در جریان بازدید مشکلات را به استحضار نماینده عالی دولت رساندیم و ایشان نیز قول مساعد برای رفع مشکلات دادند. قرار شده بود بعد از انجام ماموریتی که پیش رو داشت ، جلسه ای تشکیل و مشکلات این مجموعه مورد بررسی قرار گیرد و راهکاری برای آن اتخاذ شود. اما ایشان (استاندار سابق) به سمت معاونت سیاسی وزیر کشور منصوب شد و اکنون از استاندار محترم جناب آقای آقا میری تقاضا می کنیم ضمن بازدید از این مجموعه به پتانسیل های آن در ارتقا و رونق تولید ملی، اشتغال زایی ، صادرات و ارز آوری، عنایت نموده و ادارات و ارگان های زیرمجموعه استانداری را به همکاری و تعامل با پروژه گلخانه ترغیب نمایند.

پروژه بزرگ گلخانه اسلامی پناه در راستای سیاست های کلی دولت مبنی بر رونق تولید ملی، با رویکرد صادرات محصول به خارج و ارز آوری برای کشور در سطحی به مساحت تقریبی 4 هکتار در روستای طینوج شهر خلجستان استان قم احداث شد. این پروژه قرار بود در سطحی معادل 6 هکتار دایر و راه اندازی شود که به دلیل برخی مشکلات و موانع این سطح به سه و چهار دهم هکتار کاهش یافت.

محمدرضا معرفت سپس با اشاره به محصولات تولیدی این گلخانه گفت: یکی از سالن ها به کشت و تولید خیار اختصاص دارد که با توجه به بازار فروش منسجم این محصول؛ تولیدات  خیار به میدان شهید رجایی (تره بار) قم تحویل از آنجا به میادین برخی شهرهای دیگر ارسال می شود.

مهندس محمدرضا معرفت سرمایه گذار و مدیر پروژه گلخانه اسلامی پناه در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما گفت: استارت این پروژه در سال 1400 زده شد که پیش بینی ما در طرح اولیه احداث گلخانه در 6 هکتار به علاوه سورتینگ و سردخانه و استخر بود اما با توجه به افزایش نرخ تورم و نوسانات قیمت ملزومات مورد نیاز در بازه زمانی آغاز عملیات اجرایی پروژه که تسهیلات مصوب برای 6 هکتار کفایت نمی کرد، این سطح کاهش یافت. وی در توضیح بیشتر اظهار کرد: کل برآورد سرمایه گذاری این پروژه 45 میلیارد تومان بوده که 33 میلیارد تومان از طریق بانک عامل (کشاورزی) و مابقی از منابع شخصی تامین و پرداخت  شد.

مدیر گلخانه اسلامی پناه در همین زمینه اضافه کرد: بعد از اخذ مجوز (برای 6هکتار)؛ و ارایه تقاضا وانجام مراحل اداری تسهیلات وام؛ کار احداث با تسطیح و دیوار چینی سنگی عملیاتی شد که یکسال به طول، انجامید. این درحالی است که با معرفی جهاد کشاورزی به بانک عامل قرار بود تسهیلات با سود 12  درصد به این مجموعه اختصاص یابد که با توجه به طولانی شدن پروسه مراحل اداری کار در بانک، بودجه مصوب این طرح هنوز پرداخت نشده بوداعلام شد بودجه به اتمام رسیده و بانک کشاورزی ناچارا از منابع داخلی خود تسهیلات را با نرخ بهره 15 درصدی مصوب نمود که بعداً مسوولان بانک اعلام کردند. نرخ بهره 15 درصدی فقط متعلق به مرحله مشارکت است و در مرحله یا دوران تقسیط نرخ بهره 23 درصدی محاسبه خواهد شد .

وی با بیان اینکه تاکنون 25 میلیارد تومان از تسهیلات از سوی بانک پرداخت شده؛ گفت: با همکاری وهمت مدیران بانک 4 میلیارد دیگر ظرف هفته های آینده و مابقی بعد از بهره برداری نهایی از پروژه پرداخت خواهد شد!

مهندس معرفت آنگاه با اشاره به امکانات زیر ساختی گلخانه تحت مدیریت خود گفت: این مجموعه از یک حلقه چاه آب برخوردار است که با لوله کشی، به داخل گلخانه متصل شده و نیز دارای برق و گاز است که برق گلخانه دارای ترانس اختصاصی است. وی افزود:  برای انشعاب گاز هم از همان ابتدا در خواست خود را به شرکت گاز ارایه دادیم که پروسه واگذاری و انشعاب قدری به طول انجامید. در این راستا دو بار به لوله گذاری اقدام کردیم که بار نخست با مشکل در مسیر مواجه شدیم و شرکت گاز مسیر دومی را طراحی کرد که دو و دو دهم کیلومتر لوله گذاری به علاوه ایستگاه اختصاصی اجرا و نصب شد در این رابطه مبلغ 4 میلیارد تومان بابت انشعاب انتقالی و ایستگاه اختصاصی (گاز) هزینه کردیم. درحال حاضر شرکت گاز از ما خواسته که هزینه تقویت شبکه ( که سه میلیارد تومان برآورد می شود ) را بهره‌بردار پرداخت کند که تامین این رقم برای یک واحد تولیدی محصولات گلخانه ای سخت و بعضاً ناممکن است لذا انتظار داریم همانگونه که شرکت گاز تاکنون با ما همکاری و مساعدت داشته، در این زمینه (تقویت شبکه) هم مساعدت لازم را با ما به عمل آورد.

مدیر پروژه گلخانه اسلامی پناه همچنین خاطر نشان کرد: هزینه های انشعاب و واگذاری برق را هم از منابع سرمایه گذاری شخصی تامین و پرداخت کردیم که در این رابطه شرکت برق کار طراحی و نظارت را انجام داد و نیز پیمانکار را به ما معرفی کرد که درمجموع 400 میلیون تومان، بابت برق رسانی به این گلخانه هزینه شد.

وی در ادامه همین مبحث اعلام کرد: در پروژه گلخانه اسلامی پناه 7 سالن پیش بینی شده که 4 سالن تاکنون احداث گردیده و مابقی از فاز دوم اجرای طرح احداث خواهد شد.

وی افزود: این گلخانه در  استایل یا سبک اسپانیایی طراحی و احداث شده که در آن پنجره های در راس به اسکلت گالوانیزه که با پیچ و مهره به هم متصل می شود با روکش پلاستیکی است. محمدرضا معرفت سپس با اشاره به محصولات تولیدی این گلخانه گفت: یکی از سالن ها به کشت و تولید خیار اختصاص دارد که با توجه به بازار فروش منسجم این محصول؛ تولیدات  خیار به میدان شهید رجایی (تره بار) قم تحویل از آنجا به میادین برخی شهرهای دیگر ارسال می شود.

دو بار به لوله گذاری اقدام کردیم که بار نخست با مشکل در مسیر مواجه شدیم و شرکت گاز مسیر دومی را طراحی کرد که دو و دو دهم کیلومتر لوله گذاری به علاوه ایستگاه اختصاصی اجرا و نصب شد در این رابطه مبلغ 4 میلیارد تومان بابت انشعاب انتقالی و ایستگاه اختصاصی (گاز) هزینه کردیم. درحال حاضر شرکت گاز از ما خواسته که هزینه تقویت شبکه ( که سه میلیارد تومان برآورد می شود ) را بهره‌بردار پرداخت کند که تامین این رقم برای یک واحد تولیدی محصولات گلخانه ای سخت و بعضاً ناممکن است لذا انتظار داریم همانگونه که شرکت گاز تاکنون با ما همکاری و مساعدت داشته، در این زمینه (تقویت شبکه) هم مساعدت لازم را با ما به عمل آورد.

مدیرگلخانه اسلامی پناه همچنین از اختصاص سالن دیگر به تولید گوجه فرنگی صادراتی خبر دادو افزود : گوجه های تولیدی سپس از سورتینگ به مقصد کشورهای حوزه  خلیج فارس صادر خواهد شد. وی در همین حال اعلام کرد که سالن سوم به کشت و تولید گوجه گیلاسی و سالن چهارم به کشت و تولید فلفل دلمه ای رنگی اختصاص یافته است.

مهندس محمدرضا معرفت تصریح کرد : با توجه به اینکه کشت محصولات در این گلخانه  به صورت هیدروپونیک صورت می گیرد؛ لذا از کیفیت بالاتری نسبت به محصولات تولیدی مشابه برخوردار است. این برتری در کیفیت را فعالان و دست اندرکاران میدان میوه و تره بار اذعان داشته اند. وی در ادامه از اشتغالزایی مستقیم برای 25 نفر در مجموعه گلخانه تحت مدیریت خود خبر داد و گفت که یک مهندس کشاورزی نیز به عنوان مشاور کشت بااین مجموعه همکاری دارد.

وی آنگاه با تاکید بر اهمیت و جایگاه گلخانه ها در بخش کشاورزی اظهار کرد: در سیاست های کلان دولت، حمایت ازگلخانه ها مورد تاکید ویژه قرار گرفته که عمدتاً به واسطه ی استفاده حداقلی از منابع آبی است. در این راستا باید به این نکته مهم اشاره کنم که یک حلقه چاه این مجموعه با 15 لیتر آبدهی در ثانیه، سطح وسیعی از گلخانه را آبیاری می کند که تولید سالانه این سطح 600 تا 700 تن محصول بر آورد می شود. درحالی که در کشت و تولید یونجه 30 تا 40 تن محصول به این مقدار آبدهی نیاز داشت! که اساساً قابل مقایسه نیست! در عین حال در مجموعه کشاورزی (کشت یونجه و جو) یک نفر مشغول به کار بوده که اکنون در این سطح وسیع افزون بر 25 نفر اشتغال به کار دارند. ضمن اینکه محصولات گلخانه ای به لحاظ ویژگی صادراتی و ارز آوری، ازجایگاه خاصی در بخش کشاورزی برخوردار است.

محمدرضا معرفت آنگاه با بیان اینکه متأسفانه یکسری مشکلات و معضلات پیش روی این پروژه قرار دارد گفت: نرخ بهره بالای تسهیلات دریافتی که سالانه 12 میلیارد تومان باید بابت اقساط به بانک پرداخت کنیم یکی از این مشکلات به شمار می رود که البته   بانک کشاورزی شعبه شهر خلجستان نهایت همکاری را تاکنون با ما به عمل آورده و مدیران بانک کشاورزی استان قم با بانک کشاورزی پایتخت درخصوص این درصد سود مکاتباتی داشتند، ودرپاسخ گفته شده 23 درصد نرخ سود تسهیلات ،مصوبه شورای عالی پول و اعتبار است.

وی همچنین هزینه 3 میلیارد تومان بابت تقویت شبکه گاز را از دیگر مشکلات گلخانه بیان کرد و افزود: شرکت گاز هم از ابتدای  اجرای این پروژه با ما همکاری و تعامل خوبی داشته که جای تشکر و قدر دانی دارد و لذا انتظار داریم این همکاری و تعامل همچنان استمرار یابد و مشخصاً با تقبل هزینه تقویت شبکه از سوی شرکت گاز با ما مساعدت شود.

مدیر گلخانه اسلامی پناه گفت: مسوولان عالی رتبه دولت در مناسبت های مختلف بر لزوم حمایت از سرمایه گذاران تاکید می ورزند که انتظار می رود با حمایت و پشتیبانی از سرمایه گذارانی که در بخش های تولیدی؛ سرمایه گذاری کرده اند، دیگران را به سرمایه گذاری در این بخش ها تشویق و ترغیب نمایند .وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید برای رفع مشکلات تاکنون چه پیگیری هایی در چه سطحی انجام داده اید؛ گفت: سردار شاهچراغی استاندار (سابق) به همراه مهندس حاجی رضا رییس سازمان جهاد کشاورزی وهیت همراه از این مجموعه بازدید داشتند که در جریان بازدید مشکلات را به استحضار نماینده عالی دولت رساندیم و ایشان نیز قول مساعد برای رفع مشکلات دادند. قرار شده بود بعد از انجام ماموریتی که پیش رو داشت ، جلسه ای تشکیل و مشکلات این مجموعه مورد بررسی قرار گیرد و راهکاری برای آن اتخاذ شود. اما ایشان (استاندار سابق) به سمت معاونت سیاسی وزیر کشور منصوب شد و اکنون از استاندار محترم جناب آقای آقا میری تقاضا می کنیم ضمن بازدید از این مجموعه به پتانسیل های آن در ارتقا و رونق تولید ملی، اشتغال زایی ، صادرات و ارز آوری، عنایت نموده و ادارات و ارگان های زیرمجموعه استانداری را به همکاری و تعامل با پروژه گلخانه ترغیب نمایند.

وی تصریح کرد: تولید کنندگان باید فارغ از دغدغه های حاشیه ای بوده و روی مباحث تولید ارتقای کمی وکیفی آن وهمچنین توسعه ظرفیت ها و افزایش میزان اشتغالزایی، صادرات محصول بازاریابی در خارج از کشور و … تمرکز داشته باشند لذا انتظار داریم در راستای سیاست های کلان دولت و نظام جمهوری اسلامی ایران، به همت مسوولان مومن و دلسوز،  مشکلات این مجموعه مرتفع شود.