کارشناس املاک قلی زاده خواستار ممنوعیت قیمت گذاری سایت های دیوار و شیپور شد

دفتر کارشناسی املاک قلی زاده از دفاتر خوشنام و قدیمی در سطح شهر قم – به شمار می رود که سابقه خدمات دهی آن به بیش از نیم قرن می رسد.

دفتر کارشناسی املاک قلی زاده از دفاتر خوشنام و قدیمی در سطح شهر قم – به شمار می رود که سابقه خدمات دهی آن به بیش از نیم قرن می رسد.

احسان قلی زاده مدیر این دفتر در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما گفت : پدر بزرگم حاج غلامحسین قلی زاده از سال 1348 در این رشته ی شغلی مشغول فعالیت و خدمات دهی بوده که پیش از آن نیز به عنوان معمار خدمات ارزشمندی به اهالی شریف و متدین قم ارایه داده و در واقع از پیش کسوت های این حرفه محسوب می شود.

وی سپس با ابراز تأسف از اینکه وضعیت  اقتصاد و بازار در کشور ما عمدتاً حالت دلالی و واسطه گری به خود گرفته؛ خاطر نشان کرد: یکی از معضلات اصلی که بخش مسکن و به طور کلی بسیاری از صنوف و  مشاغل با آن دست و پنجه نرم می کنند؛ فعالیت سایت هایی مانند دیوار و شیپور است. این سایت ها نقش تعیین کننده ای در افزایش کذایی قیمت ملک و واحد مسکونی دارند، ضمن اینکه بادخالت در صنوف و مشاغل دیگر ، کسب و کار واحد های کوچک اقتصادی و خدماتی را دچار رکود شدید نموده اند. احسان قلی زاده در همین زمینه اضافه کرد: افرادی با سرمایه گذاری در بخش های مختلف کسب و کارهای کوچکی جهت امرار معاش برای خود تدارک دیده اند اما سایت دیوار با دخالت در اموری همچون سمساری، خرید و فروش کالاها و اجناس مختلف و … کسب و کار اینگونه قشرهای ضعیف و کم درآمد را بی رونق نموده بی آنکه تعهدی در قبال پرداخت هزینه های دولتی از قبیل مالیات، عوارض شغلی و … داشته باشد. وی گفت: چنانچه مراجع و ارگان های ذیربط مانع از ادامه فعالیت های مزبور نشوند ظرف 4 تا 5 سال  آینده بسیاری از واحد ها مراکز و بنگاه های کوچک اقتصادی، به طور کامل جمع آوری و نرخ بیکاری به نحو چشمگیری افزایش خواهد یافت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر اینکه سایت های دیوار و شیپور چه نقشی در قیمت گذاری ملک و واحد مسکونی به عهده دارند؛ افزود: همانطور که اشاره کردم هرچندمالکین به طور سلیقه ای به قیمت گذاری ملک خود به صورت غیر کارشناسی اقدام می کنند اما در واقع سایت های یاد شده در زمینه سازی و شکل دهی ذهنیت مالکان در قیمت گذاری نقش اصلی را ایفا می کنند. به طوری که افراد اعم از خریدار و فروشنده، رأساً به سایت های مزبور ورود می کنند و تحت تأثیر قیمت گذاری کذایی، وضعیت مسکن را دچار نابسامانی می نمایند.

احسان قلی زاده همچنین فعالیت افراد بی تجربه و دفاتر مشاور املاک غیر مجاز را در همین راستا مورد اشاره قرار داد و گفت : دفاتر غیر مجاز صرفاً به دنبال منافع و سود اقتصادی خود هستند به طوری که یک ملک یاواحد آپارتمان از سوی چندین دفاتر قیمت گذاری متفاوتی می شود. و مشتریان رادچار سردرگمی و بعضاً بدگمانی می کنند. وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که چه راهکاری در برخورد با سایت های مزبور پیشنهاد می کنید افزود: به عقیده من برای سامان بخشیدن به وضعیت بازار مسکن و به خصوص تثبیت نسبی قیمت ملک و واحد مسکونی، یکی از راهکارها ، ممانعت از ادامه فعالیت واعلام قیمت بدون کارشناسی سایت های دیوار و شیپور و سایت های مشابه و یا حداقل ممنوعیت فعالیت این سایت را برای معامله های بالای پنج میلیون تومان است.

مدیردفتر کارشناسی قلی زاده در همین زمینه اضافه کرد؛ موارد متعددی از کلاهبرداری هایی گزارش شده که توسط سایت های مزبور صورت گرفته است. وی در ادامه اعلام کرد: در این دفتر به هیچ عنوان مراجعین که قیمت های کذایی به ما اعلام کنند را نمی پذیریم. به عبارت دیگر در رابطه با فروش و رهن، معیارهایی برای قیمت های کارشناسی داریم که مطابق با همان معیارها عمل می کنیم و خدمات ارایه می د هیم.این کارشناس املاک درپاسخ به سوال دیگر مبنی بر اینکه کد رهگیری تاچه حد مانع از تخلف و کلاهبرداری در خرید و فروش املاک شده است: گفت: به عقیده من افرادی که درصدد تخلف و سودجویی باشند؛ همواره راه هایی جهت دور زدن قوانین و بخشنامه ها و آئین نامه ها پیدا می کنند. کد رهگیری از دیرباز اعمال می شده که در واقع همان هولوگرام اصلی است که از سوی اتحادیه صنفی تعیین شده و کد دار می باشد که باید در سیستم اعمال شود. در هر حال کد رهگیری تا حدی مانع از بروز تقلب و کلاهبرداری می شود اما در مجموع تاثیر آنچنانی ندارد.

وی افزود: در انجام معاملات به صورت شفاف و صادقانه یکسری موازین اعمال می شود که از جمله دیدار رو در رو خریدار و فروشنده است. درحالی که دفاتر غیر مجاز به هر طریق تلاش می کنند که معامله ها را بدون حضور همزمان خریدار و فروشنده انجام دهند. یعنی هر کدام جداگانه قولنامه یا مبایعه نامه را امضاء می کنند.

احسان قلی زاده همچنین خاطر نشان کرد: رسته ی مشاور املاک از مشاغل سخت و بسیار حساس محسوب می شود به طوری که در تنظیم مبایعه نامه وقولنامه چنانچه یک ویرگول کم یا اضافه قید شود؛ تبعات منفی گسترده ای برای طرفین معامله و بعضاً دفتر مشاور املاک به همراه خواهدداشت چرا که تنظیم مبایعه نامه و قولنامه بدون اطلاع و آگاهی از اصول و قوانین حقوقی امکان پذیر نیست. متأسفانه دفاتر غیرمجاز اطلاع و آگاهی از اصول ابتدایی حقوقی ندارند و برخی از این دفاتر حتی فاقدشناخت از انواع سند مالکیت هستند چراکه در قدیم سندهای سربی رایج بوده که هنوز مالکان قدیمی عمدتاً  چنین سندهایی در اختیار دارند همچنین یکسری سندهای مالکیت به صورت دفترچه ای (قدیمی) است.

این کارشناس املاک باجمع بندی اظهارات خود تصریح کرد: همه ی سعی  و تلاش ما معطوف آن است که مستاجرها صاحب خانه شوند در این راستا صداقت و شفافیت را سرلوحه خدمات این دفتر قرار داده ایم و معتقدیم اولین گام در راستای ثبات بخشیدن به قیمت های افسار گسیخته در بخش مسکن ممانعت از ادامه فعالیت سایتهای  دیوار و شیپور است.