شرکت رژینا لذیذ گیتی در صورت حمایت مسوولان ایده هایی نو در بسته بندی تخم مرغ اجرا خواهد کرد

مرکز بسته بندی تخم مرغ ( شرکت رژینا لذید گیتی) از جمله واحدهای پیش رو در زمینه بسته بندی تخم مرغ، بلدرچین و سایرماکیان به شمار می رود که طی بیش از یک دهه فعالیت، منشائ خدمات ارزشمندی در این حوزه بوده است.

مرکز بسته بندی تخم مرغ ( شرکت رژینا لذید گیتی) از جمله واحدهای پیش رو در زمینه بسته بندی تخم مرغ، بلدرچین و سایرماکیان به شمار می رود که طی بیش از یک دهه فعالیت، منشائ خدمات ارزشمندی در این حوزه بوده است.

مهندس علیرضا گیتی رخ مدیر عامل شرکت رژینا لذید گیتی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما ضمن اشاره به اینکه شرکت فعالیت خود را از سال 1388 در شهرک صنعتی شکوهیه استارت زده، خاطر نشان کرد:  محصولات این شرکت از سال 1390 وارد بازار شد.

وی با بیان اینکه شرکت رژینا لذیذ گیتی عمدتاً در زمینه بسته بندی تخم مرغ و بلدرچین و سایر ماکیان فعالیت می کند، تصریح کرد: محصولات (تخم مرغ) را از واحدهای تولید کننده  مرغ تخم گذار و یا از شهرک های اطراف تهیه و خریداری می کنیم، اما از آنجایی که تخم مرغ های بسته بندی شده باید در وزن های خاص تولید شود؛ لذا این شرکت فقط از واحدهایی که در چنین وزن هایی تخم مرغ تولید می کنند،  تخم مرغ خریداری و به بسته بندی اقدام می کند.

مدیر عامل شرکت رژینا لذیذ نگینی همچنین اظهار داشت: تخم مرغ هایی که خریداری و به این واحد ارسال می شود: در وزن های 15 و 30 عددی و همچنین 6 و 9  عددی بسته بندی و به فروشگاه ها ارسال می گردد.

وی آنگاه با اشاره به میزان اشتغالزایی در واحد تحت مدیریت خود، گفت: 20 نفربه صورت مستقیم و غیر مستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند که از این تعداد 14 نفر در خط تولید و مابقی در واحدهای اداری ولجستیکی، وظایف محموله را انجام می دهند. علیرضا گیتی رخ سپس با بر شمردن ویژگی های تخم مرغ، افزود: تخم مرغ محصولی است که به صورت ذاتی استریل شده، به عبارت دیگر پوست تخم مرغ به عنوان سپر حفاظتی از مواد داخل آن عمل می کند که پس از شکستن پوست مواد مصرفی داخل استریل شده است. وی اضافه کرد: در این واحد تخم مرغ های شکسته شده و ضایعاتی جدا و محموله دریافتی پس از پاکسازی کامل در وزن های مختلف بسته بندی و عرضه می شود.

مدیر عامل شرکت رژینا لذیذ گیتی در همین زمینه- افزود: برخی از واحدهای مرغداری به خصوص در فصل تابستان که حرارت ودمای هوا موجب خرابی بخشی از محصولات می شود؛ به منظور جبران خسارت خود؛ اقدام به شست و شوی تخم مرغ می کنند و تخم مرغ های کودی و آلوده را در کارتن قرار می دهند که این اقدام، درصد ضایعات را در این واحد افزایش می دهد. وی سپس با بیان اینکه محموله های تخم مرغ پس از ورود به این محموله، از فیلتر عبور می کنند، اساساً واحدهای بسته بندی طبق دستور العمل های صادره از سازمان دامپزشکی موظف به خریدتخم مرغ از مراکز مجاز و تایید شده دامپزشکی هستند و این مراکز (مرغ داری های مجاز) هنگام ارسال محموله های تخم مرغ به واحدهای بسته بندی باید به اداره کل دامپزشکی اعلام نمایند که به کدام واحد (بسته بندی) محصول خود را ارسال می کنند و زمانی که محموله تخم مرغ، این واحد تحویل می شود، از فیلترینگ عبور می کند.

وی در همین حال متذکر شد که تخم مرغ های شسته شده در همان لحظه قابل تشخیص نیست و پس از یک یا دو روز معلوم می شود. با این وجود خرید تخم مرغ ما به صورت روزانه است که پس از تحویل بلافاصله عملیات بسته بندی و ارسال به فروشگاه ها انجام می شود علیرضا گیتی رخ همچنین خاطر نشان کرد: تخم مرغ فقط در زمان مصرف، باید شسته شود با این وجود گاهی تخم مرغ ها بصورت فله و با گذشت چند روز در فروشگاه ها عرضه می گردد و غالباً هم در فروشگاه ها بیرون ازیخچال نگه داری میشود. درحالی که تخم مرغ محصولی است که قابلیت فاسد شدن رادر مدت زمان کوتاهی دارد .مدیر عامل شرکت رژینا لذیذ گیتی با بیان، اینکه تخم مرغ در شرایط بهداشتی و نرمال (دمای 4درجه سانتی گراد حداکثر ظرف مدت یکماه قابل نگهداری است؛ افزود: چنانچه این محصول در شرایط غیر نرمال و در دمای محیطی نامناسب نگه داری  شود، خواص خود را از دست می دهد  و بیش از یک هفته ماندگاری آن کاهش می یابد. وی در ادامه با اعلام اینکه نیاز مصرفی تخم مرغ در شهر قم تقریباً 40 تن است، گفت: چنانچه یک شرکت بسته بندی مجهز با حداکثر ظرفیت خود فعالیت کند: می تواند این نیاز را تامین نماید. علیرضا گیتی رخ اضافه کرد: تخم مرغ باید پاکسازی شده و شرایط بهداشتی برای آن فراهم و تحویل واحد بسته بندی شود که پس از بسته بندی در اختیار فروشگاه ها و مراکز فروش قرار بگیرد. این مراحل هزینه هایی در بر دارد به طوری که اگر واحد تخمگذار به طور مستقیم محصول خود را به فروشگاه ها ارسال کند این هزینه ها را نخواهد داشت.

لذا در بسیاری مواقع این چرخه بهداشتی و استاندارد رعایت نمی شود و در سیکل خود قرار نمی گیرد که در نتیجه تخم مرغ پاکسازی نشده و در شرایط غیر استاندارد تحویل فروشگاه می شود.درحالی که باید حمل این محصول با ماشین های مجهز به یخچال صورت بگیرد. وی در توضیح بیشتر افزود: قیمت تمام شده محصول به صورت فله با بسته بندی زیاد است اما سازگاری دامپزشکی اصرار بر عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی دارد که در شرایط استاندارد و بهداشتی به دست مصرف کنندگان برسد .

علیرضا گیتی رخ با اشاره به هزینه های بالای واحدهای بسته بندی از تعرفه های حق بیمه، مالیات اداره دارایی، هزینه های لجستیک و نیز سرمایه گذاری انجام شده در شرکت نام برد و افزود: برخی دیدگاه ها مبتنی بر اینست که با بسته بندی تخم مرغ؛ قیمت آن افزایش یافته و فشار اقتصادی به مصرف کننده وارد می شود؛ در حالی که بسته بندی محصول، سلامتی مصرف کننده را تضمین می کند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: مصرف کننده ای که تخم مرغ را به صورت فله خریداری و با پلاستیک به منزل حمل می کند؛ چنانچه درمسیر یا حین تخلیه و قرار دادن در یخچال یک عدد تخم مرغ شکسته شود؛ همان هزینه بسته بندی به حساب می آید؛ بنابراین خرید تخم مرغ به صورت بسته بندی ضمن اینکه در راستای حفظ سلامت مصرف کننده ارزیابی می شود: در عین حال هزینه چندان مضاعفی را به مصرف کننده تحمیل نمی کند.

وی در ادامه اظهار داشت: در سال 90 هنگامی که این مجموعه فعالیت خود را به صورت رسمی آغاز کرد، فروشگاه جانبازان اولین مرکزی بود که به خرید تخم مرغ بسته بندی شده از این شرکت اقدام نمود و ما محصول را به قیمت نزدیک به قیمت فله به  آن فروشگاه ارسال می کردیم.علیرضا گیتی رخ همچنین به این نکته اشاره کرد که فروشگاه یاد شده در حجم بالا تخم مرغ خریداری می کرد که حمل آن حجم به صورت فله ای امکان پذیرنبود.

مدیر عامل شرکت رژینا لذیذ گیتی سپس با بیان اینکه هر سرمایه گذار انتظار دارد که با به کارگیری سرمایه خود برای عده ای فرصت شغلی ایجاد نموده و در نهایت به سود مشروع و متعارف اقتصادی بر سد، افزود: چنانچه این اهداف محقق و عملی نشود و وضعیت بازار جوابگوی هزینه ها نباشد: سرمایه گذاری و کارآفرین ناگزیر خواهد شد که با حداقل ظرفیت، ادامه کار بدهد تا هزینه ها کاهش یابد.

وی گفت: استراتژی ما در بسته بندی اینست که محصول در وزن های مختلف با بسته بندی های لوکس و شیک عرضه و به دست مصرف کنندگان برسد اما هنگامی که استقبال از چنین ایده ای کم رنگ باشد، مقرون به صرفه نخواهد بود. لذا هزینه ها در بخش های مختلف از قبیل خرید مواد و بسته بندی ، حمل و نقل و نظایر آن باید به طور اصولی کنترل و مدیریت شود از اینرو ناچاراً در پایین ترین وضعیت ممکن کار تولید را ادامه می دهیم در غیر این صورت هزینه های مضاعفی باید متحمل شویم که بازار جوابگو نیست و متاسفانه مصرف کننده اقبالی نشان نمی دهند .وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر نظارت مراجع ذیربط بر این مجموعه، اظهار کرد: در بحث های نظارتی و کنترلی متصدیان ارگان های مربوطه از این واحد بازدید به عمل می آورند و ما طی سال های طولانی که به فعالیت در این عرصه مشغول هستیم؛ ضوابط و دستور العمل های صادره از مراجع ذیربط رادقیقاً اجرا می کنیم.

علیرضا گیتی رخ همچنین با اشاره به رقابتی بودن بازار گفت: درمذاکره و صحبت هایی که با دوستان وهمکاران داشته ایم همواره بر این نکته تاکید کرده ایم که چنانچه محصول زیر قیمت های مصوب و متعارف ، به بازار عرضه شود؛ متضرر خواهیم شد. وی افزود: در همه جوامع؛ تشکل های صنفی براساس خط مشی مشخصی قیمت تمام شده و محصول را محاسبه و با احتساب سود مشروع قیمت نهایی برای مصرف کننده را تعیین یا مصوب می کنند. در تهران، انجمن صنفی مربوطه چنین اقدامی انجام داده و من به یکی از دوستان پیشنهاد داده ایم که در ارتباط و تعامل با فعالان این صنف، کمپین تبلیغاتی راه اندازی کنیم وبتوانیم در افزایش سرانه مصرف (تخم مرغ) در خانوار ها مؤثر واقع شویم. به عبارت دیگر خانوار ها در وعده صبحانه به جای اینکه همه روزه نان و پنیر و چای میل نمایند، تخم مرغ مصرف کنند. چنانچه سرانه مصرف افزایش یابد، رقابت سالم در بازار شکل خواهد گرفت و این امر به سود همه فعالان صنف خواهد بود. وی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما که پرسید به چه دلیل تخم مرغ به طور کلی به صورت بسته بندی عرضه نمی شود و از عرضه فله ای ممانعت به عمل نمی آید؛ گفت مجموعه دامپزشکی – همانطور که قبلاً هم اشاره کردم اصرار بر توزیع و عرضه تخم مرغ به صورت بسته بندی شده دارد اما اداره بازرگانی با این امر مخالفت می ورزد. علیرضا گیتی نرخ افزود: در مقطعی از زمان ما هزینه کلانی به منظور نهادینه ساختن  تخم مرغ به صورت بسته بندی شده؛ متحمل شدیم و قیمت را به میزان قابل توجهی کاهش دادیم.

اما به لحاظ عدم انسجام صنفی و عدم همکاری برخی دستگاه ها، نتیجه مورد نظر دست نیافتیم. مدیر عامل شرکت رژینا لذید گیتی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر توسعه این مجموعه، خاطر نشان کرد : قطعه زمینی به متراژ یک هزار و پانصد متر در فاز غذایی در شهرک صنعتی شهاب به صورت شرایطی خریداری کرده ایم که به یاری خدا چنانچه از حمایت مسوولان برخوردار شویم؛ فضا و خدمات این واحد را توسعه خواهیم دادکه بالطبع برای چندین نیروی مستعد دیگر فرصت اشتغال ایجاد خواهد شد. تاکنون یکسری کارها در فضای جدید انجام شده و تقاضای تسهیلات را به بانک عامل(بانک کشاورزی) ارایه داده ایم که امیدواریم با دریافت تسهیلات، عملیات اجرایی را شروع کنیم.

علیرضا گیتی رخ در پایان با اشاره به همکاری و تعامل اداره کل دامپزشکی، مرکز بهداشت و .. گفت. مجموعه ی دامپزشکی استان قم از معدود مراکزی به شمار می رود که همکاری و تعامل ارزشمندی با واحدهای زیر مجموعه به خصوص این شرکت داشته و با انعطاف پذیری مثال زدنی، الگویی از مدیریت کارآمد و واقعیت نگر را ارایه داده است که جا دارد از مدیر کل جناب دکتر توحیدی مهر  و پرسنل  دامپزشکی استان قم صمیمانه تشکر و قدر دانی نمایم و برای عزیزان آرزوی موفقیت های روز افزون داشته باشیم.