مدیرکل میراث فرهنگی قم:

۳۰ میلیارد ریال برای ایجاد دبیرخانه شهر ملی انگشتر در قم هزینه شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: برای ایجاد دبیرخانه شهر ملی انگشتر در قم ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است و این دبیرخانه بزودی افتتاح خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم گفت: برای ایجاد دبیرخانه شهر ملی انگشتر در قم ۳۰ میلیارد ریال هزینه شده است و این دبیرخانه بزودی افتتاح خواهد شد.

علیرضا ارجمندی اظهار داشت: این دبیرخانه در خیابان معلم قم و در جوار بیت تاریخی امام خمینی(ره) افتتاح می شود و برای راه اندازی آن یک خانه تاریخی را مرمت کرده ایم.

وی بیان کرد: این دبیرخانه اکنون مرحله تجهیز خود را می گذراند و مکانی برای فروش صنایع دستی و به خصوص انگشتر به نام «چهارسو هنر» خواهد بود.

وی تاکید کرد: قم در حوزه سوغات و متبرکات ظرفیت خوبی دارد و این ظرفیت نیازمند وجود یک بازارچه دائمی صنایع دستی است و سوغات قم می تواند صنایع دستی از جمله فرش قم را شامل شود.

ارجمندی از جانمایی ۲۰ هکتار زمین برای احداث شهر عقیق در قم خبر داد و افزود: چند مکان برای احداث این شهر پیشنهاد شد که اداره کل میراث فرهنگی آن ها را قبول نکرد و اکنون میراث فرهنگی مکانی را جنب عوارضی آزادراه قم – تهران پیشنهاد کرده است.

وی بیان کرد: شهر عقیق شهری خواهد بود که در آن آموزش و پژوهش، دانشگاه های علمی کاربردی و موزه ایجاد خواهد شد و این شهر مصوبه شورای برنامه ریزی استان قم را نیز دارد.

وی با اشاره به این که سال گذشته ۹ نشان ملی مرغوبیت کالا برای هنردمندان صنایع دستی قم کسب شده است گفت: بسیاری از هنرمندان صنایع دستی مشکل مکان برای امور کاری خود را داشتند که با رایزنی با شهرک های صنعتی این مشکل مرتفع شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قم افزود: طبق توافق با شرکت شهرک های صنعتی قرار شد زمین های کوچک تری در شهرک صنعتی ثامن قم به هنرمندان صنایع دستی واگذار شود و در مرحله اول ۴۴ قطعه به منبت کاران استان واگذار شد که کارگاه خود را در آن مستقر کنند.

ثبت ملی شهر قم به عنوان شهر انگشتر در سال ۱۳۹۹ اتفاق افتاد. وجود معادن سنگ‌های نیمه قیمتی، گردشگران ایرانی و خارجی که ازین زیورآلات استقبال می‌کنند و همچنین وجود بازارچه‌های اطراف حرم حضرت معصومه(س) که مرکز فروش انگشتر با سنگهای قیمتی به حساب می‌آیند، در این انتساب در نظر گرفته شد.