چرا پیاده روی برای بیماران دیابتی مهم است؟

8 فایده پیاده روی برای افراد دیابتی

پیاده روی ضمن آن که برای همه افراد توصیه می شود و برای سلامت آنها مفید است؛ اما فواید زیادی برای افراد دیابتی دارد. پیاده روی وزن را کنترل می کند و گردش خون و سطح انرژی را افزایش می دهد؛ لذا پیاده روی، ساده ترین فعالیت بدنی برای بیماران دیابتی است.

پیاده روی ضمن آن که برای همه افراد توصیه می شود و برای سلامت آنها مفید است؛ اما فواید زیادی برای افراد دیابتی دارد. پیاده روی وزن را کنترل می کند و گردش خون و سطح انرژی را افزایش می دهد؛ لذا پیاده روی، ساده ترین فعالیت بدنی برای بیماران دیابتی است.

دیابت یک بیماری متابولیکی و مزمن است که بر نحوه استفاده بدن ما از گلوکز تأثیر می گذارد. این وضعیت زمانی ایجاد می شود که پانکراس قادر به ترشح انسولین کافی برای بدن نباشد، یا بدن قادر به استفاده مناسب از انسولین ترشح شده توسط پانکراس نباشد. همچنین دیابت برای مشکلاتی مانند آسیب عصبی، بیماری چشمی ناشی از دیابت، بیماری کلیوی، بیماری قلبی و سکته یک تهدید به حساب می آید. اگر از بیماری های مزمن مانند دیابت رنج می برید، بسیار مهم است که به دنبال راه هایی برای گنجاندن ورزش در سبک زندگی خود باشید. اگرچه سبک زندگی امروزی چالش برانگیز است و زمان کمی برای تمرینات بدنی وجود دارد. اما، می توانید برای کنترل سطح قند خون خود به دنبال فعالیت های ساده، مانند پیاده روی باشید.

اگر از بیماری دیابت رنج می برید، پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

چرا پیاده روی برای بیماران دیابتی مهم است؟

در اینجا فواید مختلف پیاده روی برای بیماران دیابتی، به ویژه مبتلایان به دیابت نوع 2 ذکر می شود.

  1. کنترل قند خون

پیاده روی منظم با افزایش حساسیت به انسولین به کاهش سطح قند خون کمک می کند و به سلول ها اجازه می دهد تا به طور مؤثر از گلوکز استفاده کنند. این امر نیاز به تولید بیش از حد انسولین را کاهش می دهد و به کنترل بیماری دیابت کمک می کند.

  1. کنترل وزن

پیاده روی به کاهش یا حفظ وزن کمک می کند و چربی اضافی بدن را کاهش می دهد. این امر به نوبه خود، کنترل قند خون را بهبود می بخشد و مشکلات ناشی از چاقی را در افراد دیابتی کاهش می دهد.

  1. بهبود سلامت قلب و عروق

بدیهی است که هر شکل از فعالیت بدنی، سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد و همچنین فواید بسیار دیگری برای سلامت جسم و روان دارد. پیاده‌روی به کاهش فشار خون کمک می‌کند، در نتیجه با بهبود سطح کلسترول و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، که عارضه رایج دیابت است، سلامت قلب را تقویت می‌کند.

  1. افزایش گردش خون

پیاده‌روی جریان خون را تحریک کرده و گردش خون را تقویت می‌کند، که این موضوع برای افراد دیابتی بسیار مهم است؛ زیرا دیابت منجر به گردش خون ضعیف می شود.

  1. کاهش استرس

هر نوع فعالیت بدنی ثابت، مانند پیاده روی با ترشح اندورفین به کاهش استرس و حفظ خُلق و خوی پایدار کمک می کند و به احتمال زیاد سطح کورتیزول را کاهش می دهد که می تواند بر سطح قند خون تأثیرگزار باشد.

  1. افزایش سطح انرژی

ابتلا به بیماری مانند دیابت می تواند سطح انرژی شما را کاهش دهد و باعث شود همیشه احساس خستگی کنید. نوسانات سطح قند خون تأثیر بدی بر انرژی بدن دارد؛ لذا پیاده روی منظم می تواند سطح انرژی کلی بدن را افزایش دهد و با خستگی که اغلب با دیابت همراه است مقابله می کند.

  1. بهبود حساسیت به انسولین

پیاده روی مداوم حساسیت بدن به انسولین را افزایش داده، جذب گلوکز توسط سلول ها را افزایش می دهد و در نهایت کنترل دیابت را بهبود می بخشد.

  1. انعطاف مفاصل

پیاده روی با بهبود انعطاف پذیری و تقویت عضلات، از سلامت مفاصل حفاظت می کند، و این کار برای افراد دیابتی که ممکن است مشکلات مفصلی داشته باشند مفید است.

فرد مبتلا به دیابت باید چند قدم در روز راه برود؟

بر اساس اعلام انجمن دیابت آمریکا، حداقل 30 دقیقه پیاده روی، یا 10000 قدم در روز، باید برای کسی که با مشکلات سطح قند خون مواجه است، روال عادی روزانه باشد؛ اما این عدد ممکن است با توجه به سن و قدرت بدنی افراد تغییر کند.

گنجاندن پیاده روی در برنامه روزانه، همراه با یک رژیم غذایی سالم و مدیریت پزشکی مناسب، می تواند به طور قابل توجهی سلامت جسمی و روانی افراد مبتلا به دیابت را بهبود بخشد.

منبع: healthshots