هشدار رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:

آمار قم در دیابت و فشارخون، بالاتر از میانگین کشوری

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: آمار قم در دیابت و فشارخون بالا از میانگین کشوری است و این دو بیماری به ژنتیک هم ارتباط دارند، اما سبک زندگی و شرایط اکتسابی نیز مهم است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: آمار قم در دیابت و فشارخون بالا از میانگین کشوری است و این دو بیماری به ژنتیک هم ارتباط دارند، اما سبک زندگی و شرایط اکتسابی نیز مهم است.

مهدی مصری اظهار کرد: پویش ملی سلامت در قالب غربالگری دیابت و فشارخون بالا ویژه کلیه افراد بالای ۱۸ سال همزمان با سراسر کشور در استان قم در حال اجرا است و تا ۱۵ دی ماه ادامه خواهد داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم بیان کرد: افراد در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال ممکن است بیماری هایی داشته که از آن بی اطلاع باشند؛ به همین دلیل مراقبت های پزشکی و غربالگری در این سنین مهم است تا بیماری ها شناسایی و درمان به موقعی برای آن پیش بینی شود.

وی افزود: در راستای اجرای این طرح، ۷۰ درصد از جامعه هدف مورد غربالگری قرار می گیرند که تاکنون ۱۸۰ هزار نفر از جامعه هدف در استان قم در این طرح مورد غربالگیری قرار گرفتند.

مصری گفت: آمار قم در دیابت و فشارخون بالا از میانگین کشوری است و این دو بیماری به ژنتیک هم ارتباط دارند، اما سبک زندگی و شرایط اکتسابی نیز مهم است که غربالگری موضوع مهمی در شناسایی به موقع بیماری ها است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: افرادی که بیماری آنان شناسایی می شود در پایگاه های سلامت و مراکز جامع سلامت استان، مورد درمان قرار می گیرند که با اصلاح نوع تغذیه آنان و در صورت نیاز با تجویز دارو بیماری آنها کنترل می شود.

وی با بیان اینکه این طرح تا ۱۵ دی ماه ادامه دارد افزود: اطلاعات بیماران شناسایی شده، در سامانه سیب بهداشت وارد می شود و مراقبین سلامت مرتب آنان را تحت نظر دارند و آموزش های لازم را به آنان می دهند و در صورت نیاز به متخصصان ارجاع می شوند تا درمان مورد نیاز آنان صورت گیرد.

مصری گفت: در راستای اجرای این طرح که وزارت بهداشت ابلاغ کرده، هلال احمر، بسیج جامعه پزشکی و سازمان بسیج نیز در حال همکاری هستند و بیمارستان های خصوصی و خیریه نیز می توانند دانشگاه علوم پزشکی قم را در این زمینه کمک کنند.

هر چقدر بیماری ها زودتر شناسایی شوند کنترل بیماری بهتر صورت می گیرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه هر چقدر بیماری ها زودتر شناسایی شوند در این صورت کنترل بیماری بهتر صورت می گیرد افزود: شهروندانی که در طول سال به مراکز بهداشتی مراجعه می کنند، غربالگری دیابت و پرفشاری خون نیز برای آنان انجام می شود.

مصری در خصوص طرح قطب درمان سرطان استان قم نیز بیان کرد: یکی از اهداف طرح سلامت خانواده؛ طرح قطب درمان سرطان است که برای اجرایی شدن آن نیازمند گسترش فضاهای فیزیکی در پایگاه های سلامت و همچنین کامل شدن تیم سلامت هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم افزود: پیشگیری از بیماری موضوع مهمی است و باید به سمت غربالگری بیماری های سرطان ها نیز برویم.

وی گفت: در زمینه درمان سرطان، منتظر طرح سلامت خانواده نماندیم و در قم با بهره گیری از متخصصان مختلف، فرآیندی تعریف شده که مورد استقبال وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه قرار گرفته که ۲۶ گام در این طرح از شناسایی بیماری تا درمان نهایی پیش بینی شده است.

مصری ادامه داد: در این فرآیند در زمینه استفاده از هوش مصنوعی هم اقداماتی صورت گرفته که در سرطان سینه این کار برای تشخیص بیماری کاربرد بیشتری دارد.

وی گفت: در کشور ما، بیماری که مشکوک به سرطان می شود تا ۳ هفته رسیدگی های لازم برای آن صورت می گیرد که این زمان از معیار شاخص دنیا بالاتر است.

۱۳۰۰ مورد غربالگری سرطان در قم انجام پذیرفته که مراحل درمان آنان دنبال می شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با بیان اینکه این طرح با همراهی بیمه سلامت نهادینه می شود افزود: تلاش می شود تا غربالگری برای جمعیت هدف در استان قم صورت گیرد و تاکنون ۱۳۰۰ مورد انجام پذیرفته که مراحل درمان آنان دنبال می شود.

مصری افزود: شرکت های دانش بنیان نیز در این طرح می توانند ما را یاری دهند که در این صورت هزینه های نظام سلامت نیز کاهش می یابد و تشخیص بیماری نیز بهتر خواهد بود و بیمار زودتر امر درمان خود را آغاز می کند.

وی با بیان اینکه زیرساخت ایجاد قطب سرطان در قم در حال انجام است افزود: منابعی برای ایحاد ۱۲۰ تخت خدمات بستری مرکز جامع سرطان قم در سفر اول رییس جمهور تخصیص یافته که تا یک سال و نیم دیگر این مرکز افتتاح شود.

مصری در ادامه بیان داشت: سرطان های شایع کشور و همچنین در استان قم، سرطان سینه در زنان، معده، کولون، و ریه و پرستات در مردان شایع است.

وی افزود: ۲۵۰ هزار عکس سی تی اسکن مربوط به دوران کرونا را در اختیار داریم که تلاش می شود این عکس ها مورد پایش قرار گیرد و در صورت شناسایی موردی خاص مراحل درمان بیماران دنبال شود.

از عمر ناوگانی آمبولانس استان قم ۱۸ سال می گذرد

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم در خصوص وضعیت ناوگانی آمبولانس استان قم گفت: از عمر این ناوگان ۱۸ سال می گذرد و اکثر آمبولانس هل گازوییل سوز هستند و برخی از آنها مشکلاتی دارند که نیازمند به روز رسانی این ناوگان هستیم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان قم افزود: برای بالگرد اورژانس نیز هدف گذاری شده که اگر ۱۷ پد بالگردی در استان پیش بینی شود، بالگرد پشتیبانی باید داشته باشیم که این موضوع در برنامه سفر رییس جمهور به قم مطرح خواهد شد.

مصری با بیان اینکه در حال حاضر ۱۴۸۰ تخت بیمارستانی در استان قم داریم گفت: به دلیل زائر پذیری قم و افزایش جمعیت این استان، تا سال ۱۴۰۸ نیازمند ۶۰۰ تخت بیمارستانی در استان قم هستیم.