عبدالرضا فرجی‌راد:

تغییرات ژئوپولتیکی ناشی از طوفان الاقصی بعد از آتش بس کم نخواهد بود

یک کارشناس مسائل منطقه و استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه می گوید: جنگ غزه نمی تواند برای چند ماه دیگر یا یک سال ادامه پیدا کند. افکار عمومی دنیا اجازه نخواهد داد. در داخل اسرائیل نیز فشار ها بسیار زیاد است اسرا به تدریج کشته می شوند و این نه به دلیل عملکرد حماس بلکه به دلیل بمباران کوری است که اسرائیل انجام می دهد.

*کار مقاومت در غزه بیش از آن چیزی که اسرائیل و آمریکا فکر می کردند تداوم خواهد داشت

*احتمالا آتش بس موقتی ایجاد شود و در طی زمان به آتش بس دائمی منجر شود

*نتانیاهو و کابینه تند رو اش برای ادامه حیات خود جنگ را طولانی می کنند

*اسرائیل در  جنگ به اهداف خود نخواهد رسید

*این جنگ نمی تواند برای چند ماه دیگر یا یک سال ادامه پیدا کند

*فشار جامعه جهانی برای تشکیل دو دولت بالا خواهد بود

*وضعیت اسرائیل دیگر مثل پیش از ۷ اکتبر نخواهد بود

*یمنی ها در این بحران برای خود قدرتی ژئوپولتیک رقم زده اند

*غرب گفت و گو هایی را با یمن شروع خواهد کرد

*ما بعد از غزه بحرانی در لبنان خواهیم داشت

*حمایت اسرائیل در انتخابات آمریکا اهمیت ویژه ای دارد

*امروز رقبای آمریکا مثل چین و روسیه در حال بهره برداری از شرایط جدید جهان هستند

یک کارشناس مسائل منطقه و استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه می گوید: جنگ غزه نمی تواند برای چند ماه دیگر یا یک سال ادامه پیدا کند. افکار عمومی دنیا اجازه نخواهد داد. در داخل اسرائیل نیز فشار ها بسیار زیاد است اسرا به تدریج کشته می شوند و این نه به دلیل عملکرد حماس بلکه به دلیل بمباران کوری است که اسرائیل انجام می دهد.

دکتر عبدالرضا فرجی راد در گفت وگو با شفقنا در پاسخ به این سوال که  در صورت پایان جنگ غزه وضعیت ژئوپولتیک منطقه به چه صورت خواهد بود؟ همگرایی کشور های منطقه و ائتلاف بین الملل و قدرت های بزرگ به چه شکلی خواهد بود؟ در مورد چگونگی پایان جنگ غزه چه سناریو هایی مطرح است؟ اظهار داشت: امروز دوم دی ماه است. حدودا ۸۰ روز از این جنگ می گذرد. اسرائیل انتظار داشت ظرف دو سه ماه بتواند کار حماس را تمام کند اما نه تنها نتوانست این کار را انجام دهد بلکه به نظر می رسد کار مقاومت در غزه بیش از آن چیزی که اسرائیل و آمریکا فکر می کردند تداوم خواهد داشت. با این تداوم تعداد کشته های اسرائیل بالا می رود. امروز اعلام شد که ۸ نفر کشته در غزه از سربازان اسرائیلی بودند این خود نشان دهنده ادامه داشتن مقاومت است به ویژه که رهبری حماس اعلام کرده است وقتی اسرا آزاد می شوند که آتش بس به طور کامل اجرا شود و اسرائیل از غزه خارج شود، همین بیانیه ایشان نشان می دهد که موقعیت نظامی بدی ندارند و در وضعیتی نیستند که بخواهند امتیازات بزرگی بدهند. این جنگ بالاخره تمام می شود صحبت آتش بس است و بایدن با نتانیاهو صحبت تلفنی طولانی داشت تا چاره جویی کند. در داخل اسرائیل فشار ها زیاد است، برای آزادی گروگان ها فشار زیاد است و مساله ای جدی برای دولت اسرائیل است.

وی افزود: فشار مردم بالا است و اسرائیل نمی تواند از زندگی ۱۲۰ یهودی صرف نظر کند. واسطه هایی چون مصر و قطر تلاش خود را می کنند و گفت و گوها ادامه دارد. من فکر می کنم آتش بس موقتی ایجاد شود و در طی زمان به آتش بس دائمی منجر شود. امروز نه غرب و نه اسرائیل قبول نمی کنند که آتش بس دائم به شکلی باشد که اسرائیل سرشکسته و شکست خورده باشد. اسرائیل از زمان شروع جنگ در غزه چند هدف را اعلام کرده است یکی نابودی حماس است و دیگری این است که اسرائیل می خواهد مدتی در غزه بماند و امنیت آنجا را به عهده بگیرد و سوم اینکه می خواست جمعیت را به سمت صحرای سینا سوق بدهد ولی اسرائیل هنوز موفق به اجرای هیچ کدام از این برنامه ها نشده است. ممکن است راه حل دیگری پیدا شود مثلا کرانه باختری رود اردن مسئولیت غزه را بر عهده بگیرد و با کمک اعراب خلیج فارس و … عمل کند تا بهانه ای برای اسرائیل وجود نداشته باشد و حداقل اسرائیل تا اندازه ای به یکی از اهداف اش رسیده باشد.

وی تصریح کرد: نتانیاهو و کابینه تند رو اش برای ادامه حیات خود این جنگ را طولانی می کنند در غیر این صورت همین امروز جنگ را تمام می کردند و آتش بس دائم اعلام می شد که به نفع اسرائیل بود. امروز دنیا و متخصصین غربی در امور جنگ اعلام کرده اند که اسرائیل در این جنگ به اهداف خود نخواهد رسید. جنگ گسترش یافته است شدت جنگ بیشتر شده است در لبنان و دریای سرخ و مرزهای آبی یمن تنش هایی وجود دارد؛ آمریکا برای مقابله با حملات حوثی ها به کشتی های اسرائیلی اتحادیه ۲۰ کشوری به وجود آورده است. عراقی ها نیز اعلام کرده اند که با پهباد یک منطقه صنعتی اسرائیل را زده اند. این موارد نشان می دهد خیال اسرائیل چندان راحت نخواهد بود و نمی تواند به همین شکل به کشتار ادامه بدهد. آنچه مسلم است لزوم پایان جنگ است. این جنگ نمی تواند برای چند ماه دیگر یا یک سال ادامه پیدا کند. افکار عمومی دنیا اجازه نخواهد داد. در داخل اسرائیل نیز فشار ها بسیار زیاد است اسرا به تدریج کشته می شوند و این نه به دلیل عملکرد حماس بلکه به دلیل بمباران کوری است که اسرائیل انجام می دهد.

فرجی راد ادامه داد: دیروز نیز سه نفر از این اسرا کشته شدند. تغییرات ژئوپولتیکی ناشی از این جنگ بعد از آتش بس کم نخواهد بود مسلم است که تحولاتی سیاسی خواهیم داشت. فشار بر اسرائیل بالا خواهد بود و احتمالا این دولت خواهد رفت. فشار جامعه جهانی برای تشکیل دو دولت بالا خواهد بود همیشه اذعان شده و ادعاهایی در این رابطه وجود دارد. وضعیت اسرائیل دیگر مثل پیش از ۷ اکتبر نخواهد بود اعراب نمی توانند طرح ابراهیم را جلو ببرند تا اینکه اسرائیل در مورد تشکیل دو دولت اقدام موثری انجام بدهد. افکار عمومی داخل کشور های عربی از اسرائیل منزجر شده اند در حالیکه قبل از ۷ اکتبر برخی از مردم خلیج فارس با سیاست های دولت ها همراهی می کردند. یمنی ها در این بحران برای خود قدرتی ژئوپولتیک رقم زده اند امروز تفکر قدرت های غربی روی یمن متمرکز شده است. یمن در منطقه حساسی است و غرب گفت و گو هایی را با یمن شروع خواهد کرد. شاید برای کار کردن بیشتر با یمنی ها برخی از تحریم ها برداشته شود. اگر در چند روز آینده درگیری شدیدتری ایجاد نشود و امنیت کشتیرانی در منطقه حفظ شود این سناریو محتمل است.

وی با بیان اینکه در مورد حزب الله نیز این احتمال وجود دارد که اگر خیال اسرائیل از غزه آسوده شود به طرف لبنان می آید گفت: قطعنامه ۱۷۰۱ را مطرح کرده اند و اعلام شده که حزب الله لبنان باید از مرز ها تا ۴۰ کیلومتر عقب بنشیند و این منطقه در اختیار ارتش لبنان قرار بگیرد اسرائیل روی این مساله اصرار دارد ولی حزب الله نمی پذیرد. دولت لبنان شرطی را تعیین کرده است و اعلام شده اسرائیل باید سرزمین هایی را که گرفته پس دهد، این اراضی شامل یک روستا و بخشی از مزارع است در این صورت حزب الله چند کیلومتر عقب می نشیند. من عقیده دارم ما بعد از غزه بحرانی در لبنان خواهیم داشت. امنیت اسرائیل یک مساله است. حادثه ۷ اکتبر مساله امنیت اسرائیل را مطرح کرد اگر حماس بعد از مدتی خود را احیا کند باز مساله امنیت اسرائیل طرح می شود با توجه به جنوب لبنان خیال اسرائیل از بابت امنیت اش راحت نیست. اگر بحران امنیت اسرائیل به جای غزه اینبار از سمت لبنان خود را نشان بدهد با توجه به نزدیک بودن لبنان به ایران و سوریه مساله اسرائیل متفاوت خواهد بود، وضعیت لبنان با منطقه محاصره شده ای چون غزه فرق دارد و ضربه پذیری اسرائیل از سمت لبنان بیشتر است لذا تحولاتی وجود دارد و در آینده با مسائلی روبرو خواهیم بود. این تحولات باعث شده چین و روسیه رقیب خود یعنی آمریکا را در دنیای عرب یعنی در خلیج فارس عقب بزنند عرب ها از آمریکا ناراضی هستند. برخی از کشور ها از این فرصت استفاده کرده اند و فضای جدیدی به روسیه داده اند. مساله فلسطین بعد از سال ها در منطقه و جهان مجددا مطرح شد در چنین شرایطی اسرائیل زیر فشار قرار می گیرد و شرایط برای مقاومت تغییر می کند باید صبر کرد و دید دیپلماسی چه نقشی بازی می کند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک سال تا انتخابات آمریکا زمان باقی است و رییس جمهور جدید آمریکا دقیقا یک سال بعد سر کار می آید اظهار داشت: در این یک سال اتفاقات زیادی رخ خواهد داد، تکلیف غزه در این مدت معلوم خواهد شد بایدن می خواهد کاندیدا شود و به دنبال پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری است. او می داند که هر چه این جنگ در منطقه کش پیدا کند به ضرر او و انتخابات است. روس ها از این جنگ به خوبی استفاده کردند و خود را پیروز جنگ اوکراین جا زدند. غرب جبهه اوکراین را رها کرد؛ ۱۱۰ میلیارد دلار پول بلوکه شد و ۵۵ میلیارد یورو در اروپا و ۵۰ میلیارد دلار در آمریکا بلوکه شد و به اوکراین تحویل داده نشد. در اروپا و در کنگره امریکا با تحویل این ارقام به اوکراین مخالفت شد. این وضعیت منجر به ضعیف شدن روحیهسربازان اوکراینی شد سربازان از جبهه جنگ فرار می کنند اوکراین با کمبود نیرو روبرو است روسیه نیرو گرفته و بعید نیست که برخی از مواضع استراتژیک اوکراین را به تصرف خود در بیاورد. در چنین شرایطی روسیه با آتش بس موافقت خواهد کرد زیرا در موضع پیروز جنگ ایستاده و سرزمین هایی که تصرف شده را متعلق به خود می داند. ممکن است مذاکراتی نباشد و این وضعت نه جنگ و نه صلح سال ها ادامه پیدا کند. این وضعیت به نفع روسیه است. شرایط جدید روسیه به دلیل جنگ غزه است آمریکا مرتبا در حال باختن است. مشخص نیست که چرا بایدن اصرار دارد اسرائیل به جنگ ادامه دهد و بحران غزه ادامه پیدا کند. این وضعیت نشان می دهد نفوذ اسرائیلی ها در آمریکا بالا است و حمایت اسرائیل در انتخابات آمریکا اهمیت ویژه ای دارد. امروز رقبای آمریکا مثل چین و روسیه در حال بهره برداری از شرایط جدید جهان و وضعیت آمریکا هستند.