تلخ‌ و شیرین‌های قم درسال۱۴۰۲؛

از تاکید مکرر مراجع تقلید بر حل مشکلات اقتصادی تا تغییر مدیران و آرایش سیاسی قم

سال ۱۴۰۳ در حالی روزهای ابتدایی خود را پشت سر می‌گذارد که استان قم در سال گذشته شاهد روزهایی سرشار از فراز و نشیب و حوادث تلخ‌وشیرین فراوانی بود که تجربه های جدیدی در حافظه تاریخی مردم این استان ثبت کرد.

سال ۱۴۰۳ در حالی روزهای ابتدایی خود را پشت سر می‌گذارد که استان قم در سال گذشته شاهد روزهایی سرشار از فراز و نشیب و حوادث تلخ‌وشیرین فراوانی بود که تجربه های جدیدی در حافظه تاریخی مردم این استان ثبت کرد.

سال جدید امسال که متقارن با بهار بندگی و بهار طبیعت بود وارد هفته دوم خود شده و حال و هوای نوروز همچنان در کوچه و معابر آن، نمایان است. از طرف دیگر سال ۱۴۰۲ با تمامی اتفاقات و حوادث خوب و بد خود به پایان خود رسید، سالی که در آن برخی از رویدادها مانند بارش کم‌سابقه برف بیش از همه کام مردم را شیرین کرد هرچند حوادث تلخی را نیز مردم قم در سال ۱۴۰۲ به فراخور اتفاقات مختلف تجربه کردند.

گفتنی است آنچه در این گزارش به آنها اشاره می‌شود تنها گوشه‌ای از اتفاقات تلخ‌وشیرین استان قم در سال ۱۴۰۲ است و پرداختن به همه آنچه طی این مدت در قم روی داده است خارج از حوصله این گزارش اجمالی و همچنین حوصله مخاطبان می‌تواند باشد.

خبرهای پربازدید قم؛ از تولد چهاردهمین فرزند طلبه قمی تا جابه جایی نوزدان و قتل یک جوان برای نوبت ساندویچ

در حوزه اجتماعی، استان قم به واسطه جمعیت بالای خود آبستن حوادث و رخدادهای مختلفی است که سال گذشته از جابه جایی نوزدان دو زوج قمی در کنار تولد چهاردهمین فرزند یک طلبه و تولد چند مورد نوزاد با وزن بالای ۵ کیلوگرم را می توان به عنوان بخشی از این اتفاقات نام برد.

چند اتفاق جذاب قم

در کنار همه اتفاقات جذابی که سال گذشته استان قم آن را تجربه کرد احتمالا می توانیم بارش سنگین برف پس از نزدیک دو دهه، کشف محموله اشیاء عتقیقه و زیرخاکی و ثبت سومین وزنه سنگین تاریخ توسط غول ایرانی را از جذاب ترین آنها، ذکر کنیم.

سایه روشن های قم در سال ۱۴۰۲

شاید دیدن این موارد نیز در سال ۱۴۰۲ در استان قم خالی از لطف نباشد؛ از روزهای مملو از گرد و غبار گرفته تا آزادی زندانیان غیرعمد و رای منفی شورای اسلامی شهر قم در تحقیق و تفحص از سازمان قطار شهری و اختلال چندساعته در مراکز عرضه بنزین برای مردم حساسیت آمیز بود.

چند اتفاق خوب در قم

در گوشه و کنار استان قم همچنین در سالی که گذشت اتفاقات رخ داد که می توان با تاملی بیشتری از کنار آنها عبور کرد. ثبت جهانی کاروانسرای دیرگچین در کنار توسعه و رونق صادرات از جمله این اتفاقات خوب امسال بود.

تلخی‌های سالی که گذشت

شادی و غم دو روی سکه زندگی هستند که گاهی وسعت و میزان درگیری آنها، تاثیرات عمیقی بر مردم برجا می گذارد، قم در سالی که گذشت نیز تلخی هایی را در کام خود تجربه کرد. آمار بالای تصادفات شهری و برون شهری همواره یکی از صفحات تاریک قم است که هنوز تدبیر درستی برای کاهش آن نشده هرچند فرهنگ رانندگی رانندگان نیز در بروز این حوادث نیز تاثیر مستقیمی دارد.

در کنار تصادفات، آتش سوزی های گاه و بیگاه منازل، کارگاه ها و واحدهای تولیدی، انفجارو مرگ ناخواسته کارگران نیز سبب جریحه دار شدن احساسات مردم قم در سال ۱۴۰۲ شده است.

در حوزه سیاسی قم / از تغییر استاندار تا انصراف و استعفای چهره های سیاسی شاخص قم و تاکید مراجع بر حل مشکلات اقتصادی

قم در حوزه سیاسی و تولید اندیشه و محتوای فکری و فرهنگی انقلاب همواره نقش اصلی را برعهده داشت و یکی از تاثیرگذارترین شهرهای کشور در این عرصه بشمار می آید. قم از شهرهایی است که بصورت مستمر میزبان هیات های سیاسی، علمی و فرهنگی از کشورهای مختلف دنیا می باشد. در حوزه سیاست داخلی و آمد و شد مسوولان نیز امسال کارنامه قم، کارنامه پرباری است که از جمله آن می توان به ۲ سفر رییس جمهوری به این استان اشاره کرد.

تاکید چندین باره مراجع عظام تقلید در مبارزه با گرانی و کاهش تورم تا لزوم حفظ ارزش پول ملی در دیدارهایشان با رئیس جمهور و وزرا و مدیران اقتصادی دولت را نیز میتوان از رخدادهای مهم 1402 دانست.

همچنین تغییر استاندار قم در کنار استعفای رییس شورای اسلامی شهر قم و انصراف احمد امیرآبادی نماینده قم از شرکت در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ارتقای روستای قاهان به شهر، را نیز می توان از اتفاقات مهم این استان در سال ۱۴۰۲ یاد کرد.

در حوزه امنیتی و انتظامی

سال ۱۴۰۲ برای نیروهای حوزه نظامی و امنیتی در قم سال درخشانی بود، سالی که به استناد آمار نرخ وقوع بسیاری از جرایم روند کاهشی داشت و پلیس و دستگاه های امنیتی نیز بدون کمترین مماشاتی با افراد مخل امنیت و آسایش مردم برخورد قاطعانه ای داشتند.

در حوزه ورزشی / میزبانی ورزشی شایسته قم از رویدادهای ملی

در ورزش نیز سال گذشته عملکرد متوسطی از خود برجای گذاشت، عملکرد نسبتا خوب تیم های قهرمانی قم در لیگ های ملی، اعزام به مسابقات آسیایی هانگژو و میزبانی از تعدادی از رقابت های ملی در کارنامه سال ۱۴۰۲ ورزش استان قم ثبت شده است.

اعزام هشت ورزشکار و داور به مسابقات بازی های آسیایی، به همراه فتح قله اورست توسط کوهنورد قمی را بتوان جزء مهمترین اتفاقات ورزشی قم در سال جاری یاد کرد.

در حوزه اقتصادی و عمرانی / طرح های عمرانی و اقتصادی قم روی ریل اجرا

طرح نهضت ملی مسکن مهمترین طرح کلانی است که توسط دولت مردمی در قم دنبال می شود، طرحی که تاکنون برای ۶۳ هزار متقاضی آن تامین مسکن صورت گرفته و احداث واحدهای مسکونی در ۲ قالب آپارتمانی و ویلایی آغاز شده است.

همچنین در کنار موضوع مسکن، تعیین تکلیف فرودگاه قم، کلنگ زنی و افتتاح ده ها طرح شهری و ایجاد فرصت های شغلی جدید نیز در سالی که گذشت برای استان قم نویدبخش اتفاقات مبارکی بود.

برگزاری پرشور جشن نیمه شعبان و افزایش مشارکت انتخاباتی قم

برگزاری جشن باشکوه نیمه شعبان در یکی از سردترین روزهای سال در مسجد مقدس جمکران و اولین تجربه انتخابات تمام الکترونیک را می توان جزء مهمترین اتفاقات استان قم در روزهای واپسین سال جاری یاد کرد.