عدالتیان کارشناس اقتصادی:

اوج قله تورمی 1403 را در خرداد تجربه می‌کنیم

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: امسال اوج قله تورمی را در خردادماه خواهیم داشت و بعد انتظار داریم که یک حالت ثابتی را در رشد قیمت ها حدود 2 تا 3 درصد در ماه شاهد باشیم.

تحلیلگر مسائل اقتصادی گفت: امسال اوج قله تورمی را در خردادماه خواهیم داشت و بعد انتظار داریم که یک حالت ثابتی را در رشد قیمت ها حدود 2 تا 3 درصد در ماه شاهد باشیم.

با شروع سال جدید و به خصوص اتفاقات اخیر در منطقه این دغدغه در جامعه وجود دارد که قیمت ها قرار است چقدر بالا برود و آیا می توانند با افزایش حقوق ها از پس گرانی ها برآیند یا آنکه باید از هم اکنون خود را برای کوچکتر شدن سفره شان آماده کنند.

جمشید عدالتیان در گفت‌وگو با خبرنگار فردا درباره وضعیت اقتصادی در 1403 گفت: با نگاهی به وضعیت اقتصادی در سال های گذشته این طور به نظر می رسد که افزایش حقوق‌ها و دستمزدها، رشد قیمت مواد اولیه و نرخ ارز بر روی قیمت تمام شده کالاها و خدمات و هزینه های حمل و نقل اثر مستقیم می گذارد. به عبارت دیگر این سه مولفه تقریبا حدود تورم را تعیین می کنند.

وی با بیان اینکه اوج قله تورمی را معمولا در اواخر ماه سوم بهار و اوایل تیرماه تجربه می کنیم، افزود: امسال نیز اوج قله تورمی را در خردادماه خواهیم داشت و بعد انتظار داریم که یک حالت ثابتی را در رشد قیمت ها حدود 2 تا 3 درصد در ماه شاهد باشیم. پیش بینی اوج قله تورمی حدود 40 تا 45 درصد خواهد بود، اتفاقی که سال های گذشته نیز افتاد.

این فعال اقتصادی درباره میزان افزایش قیمت دلار اظهار کرد: اگر دلار متوسط حدود 50 هزار تومان بود، امسال پیش بینی می شود که قیمت دلار بین 65 تا 68 هزار تومان در نوسان باشد.

وی ادامه داد: متأسفانه یک سنت اشتباهی در کشور ما وجود دارد و آن اینکه با نو شدن سال، همه قیمت ها با لحظه تحویل سال گران می شوند. همه می دانند که قیمت ها از 29 اسفند تا یک فروردین تفاوت معناداری خواهد کرد، حال آنکه در سایر کشورها افزایش قیمت ها در خردادماه و تیرماه رخ می دهد. دلیلی ندارد که همه افزایش قیمت ها در روز نخست سال جدید اتفاق بیفتد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه افزایش یک روزه قیمت ها فشار زیادی را به جامعه وارد می کند، یادآور شد: این مسئله تورم انتظاری را موجب می شود که بر اثر آن هجوم مردم به بازار مخصوصا بازار ارز رخ می دهد که قطعا تبعات بعدی را نیز به دنبال خواهد داشت.