از سوی رئیس دیوان عالی انجام شد

تشریح آخرین وضعیت پرونده گوهرناز قم

رئیس دیوان عالی کشور درباره پرونده گوهر ناز قم، توضیحاتی داد. به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم بیان کرد: فعالیت در حوزه خبر امروز با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد.

رئیس دیوان عالی کشور درباره پرونده گوهر ناز قم، توضیحاتی داد.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سید احمد مرتضوی مقدم بیان کرد: فعالیت در حوزه خبر امروز با گذشته تفاوت‌های بسیاری دارد.

وی با بیان اینکه خبر باید واقع بینانه باشد، گفت: خبرنگار باید حقیقت نگار باشد. خبر باید امید بخش باشد و صرف یک خبر خشک و التهاب آور در جامعه نباشد.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه خبر باید جهت گیری سازنده داشته باشد، تصریح کرد: خبر باید برای مردم خاصیت و روشنگرانه باشد.

وی افزود: گاهی اوقات خبری منتشر می‌شود که اذهان را متشنج می‌کند و خاصیتی برای فردی ندارد،

مرتضوی مقدم اظهار کرد: خبرنگار باید قدرت تحلیل داشته باشد آن را به درستی و با امانت منتشر کند. سرعت العمل خبر آنچنان نباید مقدم بر انتشار اخبار باشد بلکه باید درستی خبر و فهوای صحیح آن نیز به مراتب مورد اهمیت قرار بگیرد.

وی افزود: قلم، نگارش، صدا، بیان، اخلاق و ارتباط گیری مناسب با رده‌های جامعه توسط یک خبرنگار، جمال و صفات بارز وی است.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه خبرنگاران حوزه حقوقی و قضایی باید از اطلاعات کافی و مهارت بالایی برخوردار باشند تا در حوزه قضایی قلم بزنند، تاکید کرد: به‌عنوان مثال یکسری پرونده‌ها در دیوان وجود دارند که مراحل مختلفی را طی می‌کند لذا خبرنگاران حوزه قضایی باید با اطلاعات کافی درباره موضوعات خبر تهیه و منتشر کنند تا موارد به درستی به اطلاع جامعه برسد.

وی با اشاره به نظارت آرای قضایی در کشور و ایجاد وحدت رویه بین دادگاهی که استنباط‌های مختلفی از قانون دارند، گفت: روز سه شنبه هر هفته جلسه‌ای در این رابطه و در دیوان عالی کشور برگزار می‌شود تا هیئت عمومی با بررسی موارد اختلاف را برطرف کند.

مرتضوی مقدم با بیان اینکه همکارانم در دادگاه‌های کشور حضور دارند، گفت: انجام این اقدام برای بررسی آرای صادره و رسیدگی به اختلافات احتمالی در دادگاه‌ها است تا در این رابطه مشکلی در دادگاه‌ها وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری دیدارهای چهره به چهره با مردم، گفت: این اقدامات در خصوص مسائل مختلف مردمی و حل و فصل آن برگزار می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ ورودی پرونده در دیوان ۹۶ هزار و ۶۰۰ پرونده بود که از این تعداد ۹۰ هزار پرونده مختومه شد، اظهار کرد: مانده پرونده در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲ هزار پرونده بود.

وی با بیان اینکه در خردادماه ورودی پرونده‌ها به دیوان عالی کشور، ۸ هزار و ۳۰۰ پرونده و مختومه آن ۷ هزار ۶۰۰ پرونده بوده است، گفت: در تیرماه امسال ۷ هزار پرونده ورودی به دیوان ثبت شده است و مختومه آن نیز ۶ هزار و ۹۰۰ فقره بوده است.

مرتضوی مقدم، در خصوص آخرین وضعیت پرونده گوهر ناز قم، گفت: پرونده در شعبه اول و آماده صدور رای است.

وی افزود: در مصوبه‌ای به اجرای احکام تاکید شد تا در نگهداری و امانتداری پرونده‌های مردم بهتر از گذشته عمل کنند تا در این رابطه مشکلی ایجاد نشود.

رئیس دیوان عالی کشور گفت: ازدیاد صدور آرای خلاف بین شرع نداریم، بسیاری از آرایی که اعلام می‌شود خلاف بین شرع است، اینگونه نیست بلکه اختلاف نظر قضات در آرا است.

وی افزود: خلاف بین شرع این است که حکم صادره با قوانین و شرع در تضاد باشد.