صدای قم رسا تر باشد؛

لزوم نقش آفرینی بهتر حوزه و روحانیت در بحران های اجتماعی

یکی از مسائلی که در واکنش های گسترده در پی درگذشت تلخ و تکان دهنده خانم مهسا امینی دختر کردستانی مورد اشاره قرار می گرفت ضرورت حضور و فعالیت بیشتر و بهتر حوزه علمیه و مراجع تقلید و روحانیت بود.

یکی از مسائلی که در واکنش های گسترده در پی درگذشت تلخ و تکان دهنده خانم مهسا امینی دختر کردستانی مورد اشاره قرار می گرفت ضرورت حضور و فعالیت بیشتر و بهتر حوزه علمیه و مراجع تقلید و روحانیت بود.

اختصاصی «گویه»: این مسئله همزمان توسط فعالان انقلابی و متعهد و نیز جریان های معاند و ضدانقلاب ابراز می گردید و می توان آن را نوعی مطالبه دید که فارغ از نیت های شوم بدخواهان کشور در سطح اقشار وفادار به ارزش های دینی یک دغدغه و خواسته جدی است.

تحلیلگران و فعالان اجتماعی درون انقلاب و پایبند به وحدت ملی می گویند انتظار از نیروی پلیس برای اصلاح رفتارهای اجتماعی بیهوده و تحمیل و فشاری است که اساسا در توان و ذات نیروی انتظامی نیست و ورود قوه قهریه به موضوعاتی همچون عفاف و حجاب به برهم خوردن توازن و نظم اجتماعی می انجامد و اقتدار پلیس را مخدوش می سازد.

همزمان با توجه به قانون بودن مسئله حجاب در کشور بسیاری دیگر خواستار حفظ نقش آفرینی نیروی انتظامی هستند چرا که تجارب و بررسی ها نشان داده است تغییرات حجاب، تنها انتخاب و سلیقه شخصی افراد نیست بلکه جریان ها و مراکز و حتی صنایع اقتصادی در داخل و خارج از ایران برای برچیندن حجاب و تزریق مدل های جایگزین منتهی به برهنگی و فحشا اقدام می کنند و اساسا زدودن عفت و حریم خانواده یک موج جهانی و متکی بر سامانه های استکباری است.

در این میان آنچه اکنون در عمل و در رابطه با درگذشت خانم مهسا امینی اتفاق افتاده است یک ظلم آشکار به نظر می رسد که شایسته اعتراض و مطالبه و پیگیری است. خوشبختانه مسئولان کشور در این موضوع اقدامات قابل تقدیری تا این لحظه انجام داده اند که امید می رود تداوم یابد.

در آخرین اقدام، رئیس‌جمهور در تماس تلفنی با خانواده مرحوم مهسا امینی به آنها اطمینان داده است پیگیر مسئله خواهد بود. سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در تماس تلفنی با خانواده مرحومه مهسا امینی، ضمن ابراز همدردی با این خانواده و طلب صبر و اجر برای آنان در این مصیبت، گفت: من در جریان سفر ازبکستان از این واقعه مطلع شدم که بلافاصله به همکارانم دستور دادم تا بررسی موضوع را به صورت ویژه در دستور کار قرار دهند و مطمئن باشید این موضوع را از دستگاههای مسئول مطالبه خواهم کرد تا ابعاد آن روشن شود.

رئیس‌جمهور در این تماس تلفنی که ظهر یکشنبه برقرار شد، با تأکید بر اینکه همه دختران ایران را همچون فرزندان خود می‌داند، افزود: دختر شما همچون دختر خود من است و احساس من این است که این حادثه برای یکی از عزیزان خود من پیش آمده است. اینجانب را در مصیبت خود شریک، و همدرد غم و اندوهتان بدانید.

در این تماس تلفنی، خانواده مرحومه امینی ضمن تشکر از دستور فوری رئیس‌جمهور برای رسیدگی به حادثه و همچنین تماس و ابراز همدردی ایشان، خواستار پیگیری مسئله تا روشن شدن ابعاد موضوع شدند.

چند روز پیش نیز در پی انتشار اخبار حادثه دختر جوان کردستانی و فوت او در تهران، سید ابراهیم رئیسی به وزیر کشور دستور داد که علت و جزئیات حادثه را با فوریت و دقت به‌شکل ویژه بررسی و نتیجه را گزارش کند.

بر این اساس احمد وحیدی هم به معاون امنیتی و انتظامی این وزارتخانه ماموریت داد که موضوع را با فوریت مورد بررسی قرار دهد. وزیر کشور خطاب به سید مجید میراحمدی تاکید کرده است: با توجه به دستور رییس جمهوری در خصوص حادثه پدید آمده برای مهسا امینی، علت حادثه را با فوریت و دقت به صورت ویژه بررسی و نتیجه را به اینجانب گزارش کنید. همچنین پزشکی قانونی و دستگاه قضایی نیز اقداماتی را جهت شفاف سازی ماجرا به عمل آورده اند.

اما همه این تلاش ها و پیگیری ها نمی تواند جای اقدامات اصولی و مواجهه ریشه های با بحران ها و آسیب های اجتماعی را پُر کند. همانطور که در مطالبات برخی چهره های انقلابی و حتی طلاب و روحانیون فعال در فضای مجازی عنوان میگردد انتظار از حوزه و روحانیت در این مواقع بسیار بیشتر است. سیل شبهات و تهمت ها از یک سو و از طرف دیگر ظلم و قتل یک انسان بهانه ای برای عدم ورود مؤثر حوزه علمیه قم نمی گذارد. بدیهی است این ورود باید هوشمندانه باشد و نباید اسیر جو و التهاب ضد انقلاب گردید و بدخواهان هدر رفتن سرمایه های اجتماعی را نشانه رفته اند اما اکنون صدای قم باید رساتر از هر زمان دیگر باشد. جهاد تبیین نیز چنین اقتضایی دارد و امید می رود شاهد تحرک بیشتر مراکز دینی در این زمینه باشیم.